Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Grundläggande utrustning och teknik.
Svammy
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: lör apr 24, 2021 9:11
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av Svammy »

Hej! Nybörjare som slängde ihop sin första sats igår och jag har lite från om desinficering. Jag använder mig av https://www.pgw.se/sanipro-rinse-250-ml.html som inte ska behöva eftersköljas. Min fråga är Behöver jag ha skyddshandskar när jag handskas med lösningen? (sanipro + vatten blandat enl. instruktionerna)

På flaskan står det att det är frätande och handskar + skyddsglasögon ska användas men på andra sidor (Det lilla köksbryggeriet) så står det att man ska desinficera sina händer så jag blir lite förvirrad.

Kan det bara vara så att man inte ska lattja med den outspädda vätskan men när den är blandad är det lugnt?

PS. Jag glömde att desinficera något för att röra runt efter att jag hällt ut lösningen så jag kokade en slickepott i någon minut och använde denna, tror ni det kan vara OK eller är min bryggd garanterat infekterad nu?

Tack på förhand.
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av MurvSneaker »

Svammy skrev: lör apr 24, 2021 9:21 PS. Jag glömde att desinficera något för att röra runt efter att jag hällt ut lösningen så jag kokade en slickepott i någon minut och använde denna, tror ni det kan vara OK eller är min bryggd garanterat infekterad nu?

Tack på förhand.
Man kan desinficera genom att koka sin utrustning men eftersom man inte kan koka all sin utrustning använder man andra tillvägagångssätt för dem.

De viktiga är ändå att bakterierna dör. Så du behöver inte vara alltför orolig. Frågan är bara om du kokade tillräckligt länge. De märker du...
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
Mr Ante
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis maj 11, 2021 14:03

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av Mr Ante »

Halloj! 👋

Har kikat runt via sökfunktionen, men inte hittat svar. Så ställer frågan här.
Detta är mitt första försök till egen öl.

Fick ett ipa-brygg-kit av tjejen i födelsedagspresent. I beskrivingen stod det att jag skulle jäsa satsen i 5 dagar för att sedan placera tunnan (med tapp-funktion) 2 dagar i kylskåp.
Yepp, det blev öl! Men jag tycker den är väldigt söt.

Så nu är min fråga: Kan jag ta ut tunnan ur kylskåpet för att fortsätta jäsningen?

Tack! 🍺
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av AirQ »

5 dagar kan vara lite dåligt med tid, i normala fall så mäter man med oechle för att se hur mkt socker det finns kvar och om det fortfarande jäser.

"Äldre" tumregel brukade vara att jäsa i ca 2veckor innan man började tänka på att flaska, så om du inte har tillgång att mäta så ta ut den och låt den stå en vecka till innan du kallkrashar i kylen :)
Learning by doing is the shit
Dotzer123
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: lör maj 15, 2021 13:05

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av Dotzer123 »

Bryggde min första sats förra torsdagen, och var kanske lite överambitiös och tänkte ta mig an en lager.

Brygget gick bra, men inser att jag kanske inte gjorde helt rätt vid jäsning. Sänkte nämligen inte direkt till 11 grader, utan hade i torrjästen vid 22 grader (jästpaket sa att den klarar temp mellan 9-22grader), och lät sedan sakta sänkas till 11 grader över 2 dagar för att jästen skulle komma igång.

Nu har den stått på 11-12 grader i 3 dagar, och det bubblar stabilt i röret.

Min fråga är väl, hur länge ska jag jäsa den på denna temp? Och har läst något om att höja tempen i 3 dagar för att sedan sänka till typ 1 grad i slutet för att "jäsa ut" det sista, stämmer detta?
Warnhem
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis jun 22, 2021 18:17
Utrustning: Brewly

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av Warnhem »

Hur jag kan få bukt med att bara få skum från corneliusfat? Har en tappkran med kompensator, flottör (stålkula), kolsyra med regulator kopplat till ingången på fatet. Allt köpt via MaltMange. fatet står i en kyl som håller 4,5 grader och ölet bör ha den tempen, ca 16liter i fatet som stått där sedan 5 dagar.

Jag har ingen slang mellan fat och tappkranen men borde inte kranen funka då den har kompensator och är köpt för att sitta direkt i fatet (se bild).

Ölen är kall, mätte till under 8 grader senast, men jag tror den är kallare, det var nu mest skum i glaset när jag mätte.

Har provat tryck mellan 0 och 2,5 bar. Får bara skum.
En sak jag ser som jag inte förstår är att det ”pulserar” ut skum - en fundering är om nåt hänt med flottör och slang i fatet? Jag har inte öppnat fatet…

Film:
Bilagor
0F0D919F-4C28-40CC-937C-6E68F1637A9E.jpeg
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av AirQ »

suger mest troligen luft någonstans, se till att allt är åtdraget :)
Learning by doing is the shit
Warnhem
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tis jun 22, 2021 18:17
Utrustning: Brewly

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av Warnhem »

Fixat! Det var ett jack / hål i slangen där den var trädd över röret på öl-kopplingen. Hoppas nu ölet inte blir dåligt när det varit öppnat, trots desinficering å handsprit mm…

Tackar 🙏
bojan_a
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: tor aug 19, 2021 16:18
Utrustning: Bielmeier 29L

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av bojan_a »

Hej

En nybörjare här. Finns det någon som använder sig av en Bielmeier 29L vid bryggning? Tänkte om det finns någon bra profil att använda sig till appen brewfather eller passar "default" bra?

Ingen panikfråga men den passar bäst in här. :)
robbojonsson
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön sep 05, 2021 16:42
Utrustning: Biab

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av robbojonsson »

Igår körde vi vårt första brygg. En klon på en irländsk öl vi alltid dricker i new york. Allt gick kanon (kanske)! 3 liter vatten/1 kilo malt 65° i 60 minuter, utmäskning 75° Lakade i 75°upp till rätt mängd vatten. Kokade i 60 minuter och kylde ner med spiral till 20°. Fick relativt rätt OG. Från kokärl till jäskärl. Hällde i jästen, på med lock och bubbelgrej. Men den börjar inte jäsa. Jag hade i en wyeast 1084 som smackades vid 11 och användes vid 22. Kan det ta längre tid för den att starta? Är jag lite för otålig?

Mvh
Robban
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av MurvSneaker »

robbojonsson skrev: sön sep 05, 2021 16:59 Är jag lite för otålig?
Ja, du bör vänta 24 timmar (vilket nu gjort om du la i jästen kl.22) innan du kan börja fundera.
Det brukar ta mellan 4-18 timmar innan jag ser att det bubblar ur röret.

Om de är gammal jäst med få levande jäst eller kan det ta lång tid.

Har den kommit igång nu?
Wyeast 1084 ska ha en jästemperatur på 16-22 grader. Vilken temperatur har du i jäskärlet?
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
robbojonsson
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön sep 05, 2021 16:42
Utrustning: Biab

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av robbojonsson »

Hej!!

Nej inte kommit igång tyvärr. 20° konstant!

Mvh
Robban
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av MurvSneaker »

Jag skulle gissa på att ju haft i en död jäst.
Med 3 liter vatten 1kg malt bör fått ett OG på c:a 1.075
Om du däremot mäskade med samma förhållande och sedan kokade i en timme bör du fått ett OG närmare 1.100 med en potentiell alkoholstyrka på 15%.
Då kan det vara så att du har alldeles för mycket socker i vörten som gör det väldigt svårt för jästen att trivas i.

För att kunna ge lite mer råd annat än att köpa ny jäst kanske du kan avslöja vilket OG du fick.
Har du kollat PH?
Har du haft i något annat som kan påverka miljön i jäshinken?
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
Användarvisningsbild
MrLove
Bryggare
Inlägg: 128
Blev medlem: mån aug 16, 2004 2:00
Kontakt:

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av MrLove »

Någon som kan tipsa om bra och prisvärda jäskärl? Efter att ha hittat tillbaka till bryggar-intresset efter dryga decenniets dvala köpte jag 2 st. 30L hinkar från PGW. Tyvärr håller ingen av dem tätt. Trots att jäser som bara den ligger luften i vattenlåset helt stilla. Istället verkar all luft sippra ut utmed sidorna. Har försökt täta, men det vill sig inte.

Så, vad köpa istället? Vill ha något som jag tryggt kan efterlagra i några veckor utan att allt förvandlas till vinäger :)
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av MurvSneaker »

Jag har köpt 5 st jäshinkar från PGW som alla håller tätt.
Så de är med en undran om du antingen haft väldigt otur eller om du verkligen fått på locket ordentligt eller att du tryckt ned både gummipackningen i hinken och jäsröret i gummipackningen ordentligt.
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster