Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Grundläggande utrustning och teknik.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av latmasken »

Jag gick och spontanköpte en Coopers Real Ale men inser att det finns inte ETT recept för den utan en väldig massa varianter med olika tillsatser... T.o.m. det enkla receptet som står på burken ska ha mer grejer...

I tråden om att uppgradera ölsatsen står det om att använda spraymalt istället för socker, men i receptet står det inget om socker utan bara brew enhancer (som såvitt jag förstår innehåller bland annat dextros och maltextrakt.

Hur hittar man nåt recept som använder enbart ölsatsen? (Tanken med mitt spontanköp var att göra nåt enkelt, men det verkar ju nästan bli krångligare än att sy ihop en påsa och köpa ett ingredienskit för BIAB :)

Eftersom jag inte behöver få ut några 23 liter (jag tänkte fylla två partyfat och tvångskarbonera) så antar jag att jag kan spä med lite mindre vatten?

Det handlar ju för mig nu inte om att få fram nåt supergott öl utan att mer få lite känsla för hur man gör med jäsning, klarning, tappning, kolsyrning etc innan jag försöker mig på att börja med BIAB.

Jag undrar också om det blir problem med att jäsa nu när vi bara har 18-19 grader inne för att spara el, räcker det kanske med att isolera jäshinken? Tänker mig att jag kanske ser till att det är närmare 25 än 20 när jag har i jästen så den kommer igång snabbt och sen borde den generera lite värme.
Norfdas
Bryggare
Inlägg: 126
Blev medlem: mån okt 31, 2011 20:53

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av Norfdas »

Enklast är väl att köpa en burk maltextrakt och kanske lite humle så får du nog till en bra jäsning.
Läs länken så bör du kunna få till ett gott öl.
http://wiki.shbf.se/index.php/Extraktbryggning
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av latmasken »

Min fråga var om det går att lösa det utan att behöva köpa nåt mer. Jag vill göra så enkelt som möjligt just eftersom det är första gången och jag vill lära mig processerna efter hand.

Jag är inte specifikt ute efter ett gott öl, spelar ingen roll om det blir ett halvtråkigt öl, det jag är ute efter är "så enkelt som möjligt".
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av MurvSneaker »

latmasken skrev: sön nov 13, 2022 21:37 Min fråga var om det går att lösa det utan att behöva köpa nåt mer. Jag vill göra så enkelt som möjligt just eftersom det är första gången och jag vill lära mig processerna efter hand.

Jag är inte specifikt ute efter ett gott öl, spelar ingen roll om det blir ett halvtråkigt öl, det jag är ute efter är "så enkelt som möjligt".
Det är lite svårt att svara på din fråga eftersom jag inte hittar vad som är i paketet. Jag hittade däremot att det blir c:a 3% om du inte tillsätter något annat än vatten.
Om allt är färdigblandat och du bara har "smeten" i burken, borde det vara anpassat för att man bara tillsätter vatten så att det blir strax över 23 liter i jäshinken.

Jag hade gjort enligt följande...
1. Häll ut smeten i din desinficerade jäshink. (Det är bättre att desinficera för att slippa överraskningar.)
2. Använd kokande vatten för att skölja ur hinken så du får med allt till jäshinken.
3. Fortsätt hälla i kokande vatten i jäshinken så du får c:a 4-5 liter i jäshinken.
3.5 Om du önskar starkare öl är det i detta skedet som du hälla i ytterligare socker i jäshinken och blanda så sockret löses upp.
4. Häll i vatten så du når minst 23 liter.
5. Häll i jästen och släng på locket med jäsrör
6. Ställ hinken mörkt i 18-22 grader. (Iaf aldrig i direkt soljus.)
7. Vänta minst 2 veckor. Helst längre för att så mycket som möjligt av jästen ska falla till botten. Du kan kallkrascha ölet efter 2 veckors jäsning om du har möjlighet till det.
8a. Tappa upp på fat o kolsyra. Klart!

8b. Om det inte går att tvångskolsyra måste du primea med c:a 6-7 gram socker per liter öl för att få en lagom kolsyra.
9b. Efter primning behöver ölet jäsa ytterligare i rumstemperatur i c:a 2 veckor. Sen är det klart för att dricka.

Troligtvis inte så gott men det är iaf öl. :D

Om du vill lära dig processen, är det bättre att du provar BIAB-metoden eftersom denna varianten nästan mer är likt att blanda saft som man sedan jäser för att få lite alkohol
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av latmasken »

Det som in går i paketet är en burk "sirap" och ett paket jäst.

Min tanke är att istället för att ha i mer socker ha i mindre vatten för att få högre OG, just eftersom jag inte behöver få ut några 23 liter. Jag behöver ju bara typ 12-15 liter om jag vill ha ut 10 liter färdig öl.

BIAB blir nästa steg, eftersom då måste jag fixa en stor gryta, kokplatta (för jag får nog inte plats på spisen), påse etc.

Nu var tanken att primärt använda samma grejer jag använt för att göra vin och cider.
Bryggvard
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: sön nov 20, 2022 12:37

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av Bryggvard »

Akut!! Är ölen förstörd eller går det att rädda?

Bryggde i tisdags och allt gick enligt plan.
-OG 1055

Jäsningen startade tämligen omgående men blev så intensiv efter 15h att det jäste över. Först genom jäsröret(fick torka mycket gegg), och sen morgonen efter hade locket släppt av trycket från jäshinken…

Jag tog ett prov och då hade jag 1025.
Jag tryckte till locket på morgonen och gick till jobbet.

Väl hemma igen så bubblade det lite i jäsröret igen så jag tänkte att jäsningen fick liv igen.

Nu söndag tog jag ett prov igen och jag har 1035???

Hur kan detta komma sig? Kan jag rädda det?
Jag har jästnäring hemma, tillsätta hur mycket i så fall? Är det bara att strö över? (Aldrig använt tidigare)

Tack!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av latmasken »

Nån av mätningarna måste varit fel.

Jästnäring är till för att hjälpa jästen föröka sig snabbt vid jässtart, den är nog tämligen meningslös att tillsätta i efterhand.

Har det jäst så kraftigt som du säger måste jästen ha förökat sig tillräckligt.
Jolly81
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön dec 25, 2022 12:55
Utrustning: Kastrullen

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av Jolly81 »

Hej
Jag är ny på detta men har varit med på två brygg i kastrull tidigare.

Jag har en 20l kastrull med tappkran som jag fick precis.

Skulle jag kunna tappa ut säg - 4 liter vört i en annan kastrull, värma det till 80 grader och laka med det Istället för vatten? För att slippa späda ut god öl med vatten. Jag gillar min öl kraftig hellre än mycket.
MurvSneaker
Bryggare
Inlägg: 196
Blev medlem: sön maj 17, 2020 19:25

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av MurvSneaker »

Jolly81 skrev: sön dec 25, 2022 13:06 Skulle jag kunna tappa ut säg - 4 liter vört i en annan kastrull, värma det till 80 grader och laka med det Istället för vatten? För att slippa späda ut god öl med vatten. Jag gillar min öl kraftig hellre än mycket.
Hela syftet med att laka med vatten är att få ut så mycket jäsbart socker som möjligt ur vörten.
Att laka med den egna vörten gör hela den proceduren helt onödig i det syftet. Du kan möjligtvis få klarare öl.

Om du med "kraftig" menar högre alkoholhalt, finns det 2 saker som kan öka den.
1. Mäska med högre mängd malt
2. Koka vörten längre innan första humlegivan så du kokar bort mer vatten.
Med ackumulerad kunskap kan man hitta nya lösningar till de mesta. Tur att jag är så nyfiken så jag kommer kunna lösa alla världens problem vid dödsbädden :mrgreen:
Jolly81
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön dec 25, 2022 12:55
Utrustning: Kastrullen

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av Jolly81 »

Jag hittade ett bra sätt att laka. I med vört påsen i en hink och sen fyllde jag på med vatten (78c)och lät ligga i hinken 8min. Sen tillbaka ner i koket.


En till fråga dök upp. Jag gjorde en dum sak. Efter jäsningen ville jag tappa över mitt öl i ett nytt kärl innan flaskning för att minimera grummel. Vilket innebar från tappkran, genom en saftsil, ner i nästa kärl som stod på golvet.

Väldigt väl luftad öl efter jäsningen dvs...

Är jag helt garanterad oxidation nu eller är det bara en risk för det?

Ölen i fråga är en lager, inte särskilt humlig på 6.8%
mankanbrankan
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: mån jan 23, 2023 7:57

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av mankanbrankan »

Hallå! Finns det nåt smidigt sätt att föra anteckningar vid bryggning. Gjorde min första ölsats igår och antecknade huller om buller på ett papper. Vet ju inte vad som är viktigt att skriva och inte... Finns det nån mall man kan få hjälp av?
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av AirQ »

Jolly81 skrev: sön jan 22, 2023 17:41 Jag hittade ett bra sätt att laka. I med vört påsen i en hink och sen fyllde jag på med vatten (78c)och lät ligga i hinken 8min. Sen tillbaka ner i koket.


En till fråga dök upp. Jag gjorde en dum sak. Efter jäsningen ville jag tappa över mitt öl i ett nytt kärl innan flaskning för att minimera grummel. Vilket innebar från tappkran, genom en saftsil, ner i nästa kärl som stod på golvet.

Väldigt väl luftad öl efter jäsningen dvs...

Är jag helt garanterad oxidation nu eller är det bara en risk för det?

Ölen i fråga är en lager, inte särskilt humlig på 6.8%

Blir säkert oxiderad, men nu är det försent, gör klart och prova och se hur det blir, worst case så har du lärt dig något, mest troligen så kommer det nog va fullt drickbart iallafall. :)
Learning by doing is the shit
AirQ
Admin
Inlägg: 485
Blev medlem: tor mar 28, 2013 16:54

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av AirQ »

mankanbrankan skrev: mån jan 23, 2023 11:38 Hallå! Finns det nåt smidigt sätt att föra anteckningar vid bryggning. Gjorde min första ölsats igår och antecknade huller om buller på ett papper. Vet ju inte vad som är viktigt att skriva och inte... Finns det nån mall man kan få hjälp av?
Brukade använda beersmith eller liknande förut när jag bryggde, de hade logg funktioner och mkt annat bra o ha.

Har haft någon bryggjournal som jag använde för längesen, kan kolla om den ligger kvar på någon hårddisk isåfall laddar jag upp den.
Learning by doing is the shit
Jolly81
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön dec 25, 2022 12:55
Utrustning: Kastrullen

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av Jolly81 »

AirQ skrev: mån jan 23, 2023 11:56
Jolly81 skrev: sön jan 22, 2023 17:41 Jag hittade ett bra sätt att laka. I med vört påsen i en hink och sen fyllde jag på med vatten (78c)och lät ligga i hinken 8min. Sen tillbaka ner i koket.


En till fråga dök upp. Jag gjorde en dum sak. Efter jäsningen ville jag tappa över mitt öl i ett nytt kärl innan flaskning för att minimera grummel. Vilket innebar från tappkran, genom en saftsil, ner i nästa kärl som stod på golvet.

Väldigt väl luftad öl efter jäsningen dvs...

Är jag helt garanterad oxidation nu eller är det bara en risk för det?

Ölen i fråga är en lager, inte särskilt humlig på 6.8%

Blir säkert oxiderad, men nu är det försent, gör klart och prova och se hur det blir, worst case så har du lärt dig något, mest troligen så kommer det nog va fullt drickbart iallafall. :)
Perfekt, ja bara det går att dricka. Det som tappades på flaska var förbannat gott innan. Hoppas det är gott när det kommer ut därifrån igen också 😩
Jolly81
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: sön dec 25, 2022 12:55
Utrustning: Kastrullen

Re: Nybörjare Öl - HJÄLP! - AKUT! - Skriv dina korta frågor här

Inlägg av Jolly81 »

mankanbrankan skrev: mån jan 23, 2023 11:38 Hallå! Finns det nåt smidigt sätt att föra anteckningar vid bryggning. Gjorde min första ölsats igår och antecknade huller om buller på ett papper. Vet ju inte vad som är viktigt att skriva och inte... Finns det nån mall man kan få hjälp av?
Bryggde mina två första batcher precis

Jag tog notepad i datorn och gjorde klart innan hur jag skulle göra baserat på redan färdiga öl recept. Bytte ut lite humle, temperaturer och andra saker, anpassade lite efter min utrustning och så. Blev lite små live förändringar under processen dock. De kunde jag notera ner sen. Tänkte försöka jobba så i framtiden också. Inte jättemycket jobb.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst