Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Laglig och gratis destillator.

Apparater som inte platsar i någon av de andra kategorierna.
Jussi

Laglig och gratis destillator.

Inlägg av Jussi »

latmasken skrev:Just det där med att använda is för kylningen har väl nån räknat på i en tråd om superplastisar och kommit fram till att det skulle gå åt nåt i stil med 40 kg is för en bränning?
det låter ganska riktigt! hade lite att göra i lappland förra året och provade på skoj att göra en grogg på detta vis,, inget att rekommendera dock!! sprang fram och tillbaka och fyllde på med is, och inte fick man någon vidare utdelning av det heller, en massa skit!!
Användarvisningsbild
Vinograd
Finjäsare
Inlägg: 88
Blev medlem: tis okt 25, 2011 11:07

Laglig och gratis destillator.

Inlägg av Vinograd »

En bränning i norrland, låter som minst en kubik.
Tror nog denna metod är tänkt för lite folktätare ställen, och fängelser.
Användarvisningsbild
hnk1989
Bryggare
Inlägg: 139
Blev medlem: sön maj 08, 2011 23:45

Re: Laglig och gratis destillator.

Inlägg av hnk1989 »

Hade tänkt göra en... Men vad kallas den där grejen som håller upp den lilla tallriken?
Användarvisningsbild
hnk1989
Bryggare
Inlägg: 139
Blev medlem: sön maj 08, 2011 23:45

Re: Laglig och gratis destillator.

Inlägg av hnk1989 »

hnk1989 skrev:Hade tänkt göra en... Men vad kallas den där grejen som håller upp den lilla tallriken?
Täker förresten göra själva "apparaten" så fort som möjligt, som en kul grej bara...
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Laglig och gratis destillator.

Inlägg av temp_wricko »

Hej själv!

Tallriksmodellen?
tallriksmodell.gif
Ja den ger ju ingen sprit alls så då är din illustrerade metod bättre. Jag skriver bättre, och syftar då på tallriksmodellen. Din illustration visar en rakt av dålig metod.
/Wricko
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Laglig och gratis destillator.

Inlägg av temp_wricko »

Givetvis inte. Genom att bara titta på den så ser jag så många feltänk att jag dömer ut den utan att testa.
/Wricko
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Re: Laglig och gratis destillator.

Inlägg av temp_wricko »

Raljant stöddighet? Inte det minsta.
Sakligt framfört min kritik är precis det jag gjort. Tittat på skissen, sett feltänk och dömt ut.
Vill du göra det svårt för dig så bygger du den och testar. Vill du göra det enkelt för dig bygger du någon av alla de bra och fungerande varianter som finns här på forumet.
/Wricko
click
Bryggmästare
Inlägg: 310
Blev medlem: tor okt 20, 2016 19:32

Re: Laglig och gratis destillator.

Inlägg av click »

När mäsken börjar koka kommer det bli ett övertryck i grytan och det mesta av alkoholångan kommer att pysa ut utan att kondenseras.
Det kanske skulle kunna lösas med ett vätskelås, men kylaren är nog för inneffektiv för att det skall fungera ändå.

Bättre att satsa på en potstill med en "worm in a bucket" kylare som första testbrännare istället, en sån behöver du nog bara lite kopparrör för att bygga.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Laglig och gratis destillator.

Inlägg av latmasken »

I plastbrännaren kokar man inte. Det är därför den är så extremt långsam.

När du kokar en vätska (må vara mäsk eller vatten eller vad som helst) så tillför du värmeenergi, för att få vätskan att kondensera måste den värmeenergin kylas bort.

Om du kokar mäsken med 1000 W värmeeffekt så måste du kyla bort 1000 W värme på kylsidan. I princip blir det så att om du har en kastrull med mäsk och ställer en kastrull kallt vatten ovanpå för kylning så kommer först mäsken att koka upp och sen kommer värmen från mäsken så småningom göra att vattnet kokar upp.

I princip alla fungerande lösningar bygger på att man kyler antingen med flödande vatten eller flödande luft. Jag känner inte till nån fungerande lösning som inte bygger på de principerna. Det finns lösningar med slutet system med vatten, men det bygger antingen på att man har så mycket vatten att det inte hinner bli så uppvärmt under en körning, eller att vattnet kyls till luften på nåt sätt (eventuellt via avdunstning).

Det går liksom inte att komma förbi fysikens lagar.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Laglig och gratis destillator.

Inlägg av latmasken »

Moonshine är inte ren sprit.

Moonshine i USA är ju "olaglig hembränning", titta istället på hur de gör i t.ex. Nya Zeeland där hembränning för husbehov är lagligt. Där har det experimenterats massor och man har kommit fram till vad som funkar bra och inte tack vare öppna diskussioner på internet.

Varför inte ta lärdom av andras experimenterande? Gillar du att försöka uppfinna hjulet på nytt?
Swedish Pride
Bryggmästare
Inlägg: 413
Blev medlem: ons sep 21, 2016 17:36
Utrustning: Pot + 3 plattad CM

Re: Laglig och gratis destillator.

Inlägg av Swedish Pride »

jag skulle inte rekomendera att du gör denna bränaren.
aldeles för mycket som kan gå tok fel, inte värt det när en worm in bucket a så simpel att göra och framför allt säkert.

Öl burk e aluminium och fan vet vad som sitter på utsidan.
tratt, antar att det blir plast tratt, inte jätte bra att ha plast i alcoångorna.
Plast slang från tratten? Inte heller bäst.
Tätning där slangen går igenom kastullen up kan bli problematiskt, lätt hänt att det läcker å då har du helt plötsligt sprit på en värmehäll, å då kan det lätt ta fyr i köket.

Jag kan hålla med om att det e kul at experimentera men om det finns risk att jag bränner ner kåken så skippar jag heldre det :thumbup:
Skriv svar

Återgå till "Övriga apparater"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster