Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Corneliusfat

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Användarvisningsbild
nils-alf
Föredetta moderator
Inlägg: 1959
Blev medlem: tor jan 14, 2010 13:04
Ort: Smedjebacken

Re: Corneliusfat

Inlägg av nils-alf »

Dom kan smörja diverse kranar å kopplingar med fett å olja som du sen får ner i ditt öl. Det går att köpa loss lite större tuber från aga om man inte vill köra med sodastream patroner.
Har för mig att icke livsmedel kolsyran kan lukta fan ibland också.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Corneliusfat

Inlägg av latmasken »

Ja, det handlar väl främst om hur "ren" den är.
torstensson
Bryggmästare
Inlägg: 332
Blev medlem: tor okt 29, 2009 15:38
Ort: Borås

Re: Corneliusfat

Inlägg av torstensson »

Om du inte kan hitta livsmedelsgodkänd gas så kolla hos Zoo-affärer.
Jag kan inget om det själv med tydligen är det en hel del med akvariefiskar som använder kolsyretuber.

Funkar kolsyran för fiskar så lär den inte vara farlig för människor, livsmedelsklassad eller ej.
Användarvisningsbild
Madmaxtiger
Bryggmästare
Inlägg: 437
Blev medlem: tis maj 17, 2011 13:58
Ort: Norr om Helsingborg

Re: Corneliusfat

Inlägg av Madmaxtiger »

luvas skrev:Sådärja, 3 begagnade corneliusfat 19 l, tre uppsättningar packningar beställda från Lund Teknik, 1000 DKr :) Frakten hamnade på 400 DKr.

Ska antagligen beställa resten från Humle i kväll :)
Trevligt. Kollade om man kunde åka och hämta de själv i Danmark. Men Kjellerup låg toklångt in i pölselandet. Men det blir ju bra mycket billigare i alla fall.
En del som står och puttrar här och där.
fajsen
Bryggare
Inlägg: 145
Blev medlem: lör sep 19, 2009 21:21

Re: Corneliusfat

Inlägg av fajsen »

Du har ju maltbazaren.dk ligger väl inte så långt in i `pölselandet`.. :wink:

Med vänlig hälsning fajsen
gotta
Färsk jäst
Inlägg: 20
Blev medlem: mån jan 16, 2012 20:33
Ort: Hallsberg

Re: Corneliusfat

Inlägg av gotta »

luvas skrev:Sådärja, 3 begagnade corneliusfat 19 l, tre uppsättningar packningar beställda från Lund Teknik, 1000 DKr :) Frakten hamnade på 400 DKr.

Ska antagligen beställa resten från Humle i kväll :)
Förstår jag rätt om det kosatde 1400 Dkr eller ca 1624 sek för 3 beg fat?
541 kr/styck.
Var de renoverade och trycktestade eller endast begagnade?
Gotta have a beer
Användarvisningsbild
luvas
Föredetta moderator
Inlägg: 718
Blev medlem: tis okt 20, 2009 18:25
Ort: Skåne

Re: Corneliusfat

Inlägg av luvas »

gotta skrev:
luvas skrev:Sådärja, 3 begagnade corneliusfat 19 l, tre uppsättningar packningar beställda från Lund Teknik, 1000 DKr :) Frakten hamnade på 400 DKr.

Ska antagligen beställa resten från Humle i kväll :)
Förstår jag rätt om det kosatde 1400 Dkr eller ca 1624 sek för 3 beg fat?
541 kr/styck.
Var de renoverade och trycktestade eller endast begagnade?
De var begagnade, inte renoverade men trycktestade. 817 DKr för faten och 67 DKr för reservpackningarna, så typ 900 DKr. Plus 400 DKr i frakt blev 1300 DKr = 1456 Kr = 485 Kr/fat :)
Bara faten kostade 272 DKr/st.
Jag passade dessutom på att beställa typ ett kilo humle, är också väldigt billigt.

Vet inte varför jag skrev 1000 DKr, var väl grov överslagsräkning ;)

http://shop.lundteknik.dk/index.php?cPa ... athTop=741
larsw10
Turbojäsare
Inlägg: 48
Blev medlem: tis apr 29, 2008 17:41

Re: Corneliusfat

Inlägg av larsw10 »

En dum fråga behöver jag ha kolsyrepatronen ansluten hela tiden under lagringen eller behöver jag bara ansluta till rätt tryck och sedan koppla bort kolsyrepatronen?
Knox
Brygguru
Inlägg: 1505
Blev medlem: ons nov 25, 2009 21:22
Ort: Borås

Re: Corneliusfat

Inlägg av Knox »

larsw10 skrev: tor apr 08, 2021 23:59 En dum fråga behöver jag ha kolsyrepatronen ansluten hela tiden under lagringen eller behöver jag bara ansluta till rätt tryck och sedan koppla bort kolsyrepatronen?
Väldigt sent svar men man kan säga att det bror på, under kolsyrningsprocessen kan man behöva låta fatet stå med gasen påkopplad då det behövs mer när gasen löser sig i ölen. Efter detta så kan man koppla bort gasen men det kan vara värt att pytsa i lite CO2 då och då för hålla trycket uppe i fatet samt när man ska servera så behöver man ersätta den förlorade volymen.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster