Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Corneliusfat

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
woods
Turbojäsare
Inlägg: 30
Blev medlem: ons okt 14, 2009 23:29

Corneliusfat

Inlägg av woods »

Jo jag börjar att tröttna på att rengöra alla flaskor hela tiden,så jag funderar på ett Corneliusfat.Jag är helt ny på detta villka delar behöver jag för att det ska fungera
vafan
Brygguru
Inlägg: 1283
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Corneliusfat

Inlägg av vafan »

Humlegården har en bra sida där du ser vad du behöver och vad det kostar.

https://shop.humle.se/utrustning/fattappning/
BIAB+NoChill Nuff Said!
woods
Turbojäsare
Inlägg: 30
Blev medlem: ons okt 14, 2009 23:29

Corneliusfat

Inlägg av woods »

Mycket bra,tackar tackar :wink:
Användarvisningsbild
nils-alf
Föredetta moderator
Inlägg: 1959
Blev medlem: tor jan 14, 2010 13:04
Ort: Smedjebacken

Corneliusfat

Inlägg av nils-alf »

Jag tröttna också på flaskor och köpte fat förra månaden. Malt Magnus har beganade fat för en femhundring. Dom jag fick var hur fina som helst, bytte packningarna bara och nån liten buckla var det men det är ju sånt man får leva med. Sen köpte jag ett kylskåp å dom finns för några hundringar på blocket.
Det jag köpte hos Malt Magnus var, conelius fat, Regulator typ 2 Trapetz, några packningar, slangklämmor, slang, kolsyre patron, kulkoppling till öl och co2 och nipplar till dom, några y-rör så jag kan hålla kolsyra i flera fat med en patron och picknick kran. Det blir ju rätt dyrt först men sen när man har allt så är det inte speciellt dyrt att köpa ett till fat. Och man kommer väll med största sannolikhet ha kvar dom tills man dör så utslaget på dom åren blir ju summan inge stor alls.
Användarvisningsbild
tullsta
Bryggmästare
Inlägg: 232
Blev medlem: ons jun 01, 2011 22:58
Ort: Sala

Corneliusfat

Inlägg av tullsta »

Ja det var många prylar! Men vad är minimum? Jag vill tappa ölet i fatet, tillsätta kolsyra, ställa i kylen och bjuda mig själv och polarna på hemgjord öl. Jag nöjer mig med en sån där släng med kran man kan se på ölmässor.
Vad behöver jag köpa?
Användarvisningsbild
nils-alf
Föredetta moderator
Inlägg: 1959
Blev medlem: tor jan 14, 2010 13:04
Ort: Smedjebacken

Corneliusfat

Inlägg av nils-alf »

det som jag har minus y-rör om du bara ska ha ett fat.
woods
Turbojäsare
Inlägg: 30
Blev medlem: ons okt 14, 2009 23:29

Corneliusfat

Inlägg av woods »

2500kr+frakt på humlegården och 2000kr med beg fat+frakt på pgw.Och ett kylskåp ska man ha med då=jobba lite övertid :lol:
Användarvisningsbild
tullsta
Bryggmästare
Inlägg: 232
Blev medlem: ons jun 01, 2011 22:58
Ort: Sala

Corneliusfat

Inlägg av tullsta »

Tack igen Nils-Alf!
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Corneliusfat

Inlägg av Odqvist »

Hur kan man använda faten egentligen? Vad jag har fattat det som:

1. Kolsyrejäsa färsköl på fatet och servera under kort tid med luftkran, dvs man låter luft komma in i fatet och får gravitativt flöde ut genom kranen.
2. Tappa ett öl på fatet och kolsyra det med koldioxid från flaska/patron.
3. "Långtidsservera" ett öl på fat genom att låta en koldioxidpatron ge drivgas in i fatet och således inte oxidera/smitta ölet. Det kan då stå i "evigheter" med tappningar från fatet med stora mellanrum.

Stämmer detta? För det är fall 1 och 3 jag är mest intresserad av. För att bruka fall 1 och 3, vilken utrustning behövs då?
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Användarvisningsbild
nils-alf
Föredetta moderator
Inlägg: 1959
Blev medlem: tor jan 14, 2010 13:04
Ort: Smedjebacken

Corneliusfat

Inlägg av nils-alf »

fall 3 behövs den utrustning som jag listade.I fall 1 behöver du en beer engine ett fat och en slang och koppling.en cask breether förlänger livslängden på fatet en aning.
Användarvisningsbild
nordan
Bryggare
Inlägg: 109
Blev medlem: fre apr 30, 2010 20:31
Ort: åtorp

Corneliusfat

Inlägg av nordan »

Odqvist skrev:Hur kan man använda faten egentligen? Vad jag har fattat det som:

1. Kolsyrejäsa färsköl på fatet och servera under kort tid med luftkran, dvs man låter luft komma in i fatet och får gravitativt flöde ut genom kranen.
2. Tappa ett öl på fatet och kolsyra det med koldioxid från flaska/patron.
3. "Långtidsservera" ett öl på fat genom att låta en koldioxidpatron ge drivgas in i fatet och således inte oxidera/smitta ölet. Det kan då stå i "evigheter" med tappningar från fatet med stora mellanrum.

Stämmer detta? För det är fall 1 och 3 jag är mest intresserad av. För att bruka fall 1 och 3, vilken utrustning behövs då?
Kolla vad nils alf skrev för det är precis dom grejerna du behöver. men ett tips är att kolla efter en lokal firma som fyller brandsläckare. 6kg är nog ganska bra. och du med en 6kg släckare kommer du aldrig bli intreserad av alternativ 1. endast 3 och det funkar som en dröm
Ps har nog köppt 7 st kärl av han nu o det börjar funka att lagra lite nu hehehe
Användarvisningsbild
tullsta
Bryggmästare
Inlägg: 232
Blev medlem: ons jun 01, 2011 22:58
Ort: Sala

Corneliusfat

Inlägg av tullsta »

Mmm. Regulatorn är halva investeringen. Finns det inget billigare?
Användarvisningsbild
TorstenStenmark
Föredetta moderator
Inlägg: 1021
Blev medlem: ons feb 10, 2010 16:47

Corneliusfat

Inlägg av TorstenStenmark »

Ursäkta att jag tvärlånar tråden (skyll er själva som fick mig att bli sugen på en fatanläggning!).

Jag har i stort sett en sån här http://shop.humle.se/se/art/regulator-t ... yretub.php

Och ett par sodastreampatroner av den gamla sorten, som inte har trapetsgänga (jag tror det är vanlig rörgänga).

Hur får jag ihop dom två?

Det behövs någonting som kan öppna upp pinvalven på patronen och som passar mot reduceringsventilen (regulatorn).

Jag vet att jag kan köpa en ny regulator för 1200 och byta mina patroner mot nya med trapetsgänga, men det är dyrt!
"Livet är för kort för att dricka dåligt öl."
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

Corneliusfat

Inlägg av Odqvist »

Min avsikt är främst att kolsyrejäsa ölet på fatet, men sedan kunna servera det genom tapp under lång tid.

Behöver då:

Cornelisfat
Kolsyrepatron/tub
Kulkoppling till öl och CO2 + nipplar
Ölkran (picknick)
Regulator

Fler eller färre prylar? Fattas? Överflödigt?
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
Ludentass
Bryggmästare
Inlägg: 301
Blev medlem: lör feb 28, 2009 15:42
Utrustning: Camurri Brauer CB.50
Ort: Kumla

Corneliusfat

Inlägg av Ludentass »

TorstenStenmark skrev:Ursäkta att jag tvärlånar tråden (skyll er själva som fick mig att bli sugen på en fatanläggning!).

Jag har i stort sett en sån här http://shop.humle.se/se/art/regulator-t ... yretub.php

Och ett par sodastreampatroner av den gamla sorten, som inte har trapetsgänga (jag tror det är vanlig rörgänga).

Hur får jag ihop dom två?

Det behövs någonting som kan öppna upp pinvalven på patronen och som passar mot reduceringsventilen (regulatorn).

Jag vet att jag kan köpa en ny regulator för 1200 och byta mina patroner mot nya med trapetsgänga, men det är dyrt!
Passar inte en vanlig regulator på gamla gängan?, fick för mig det, så behöver man en liten adapter ring som man lägger emellan, och så får man skruva ihop fort som f-n innan kolsyran läcker ut, en del kommer pysa ut hur du än gör, det var så man gjorde förr, inget vidare bra.
Man kan också slakta en gammal sodastreamer, och ta innanmätet från den , sätta på en tunn slang på den och koppla till en gaskoppling som du sätter på fatet och trycka i kolsyra manuellt när man tycker det behövs, kolla så säkerhetventilen på fatet funkar bara så den inte har kläggat fast, om den ändå inte skulle lösa ut så är det meningen att slangen ska skjuta innan fatet sprängs, dubbel säkerhet är bra.

Men inget av dom alternativen är särskilt bra, satsa några kronor på en regulator med trapetz gänga, det är alla gånger värt det.
Alternativt en regulator och en gammal modifierad brandsläckare.

/ Magnus
Mera malt åt folket! http://www.maltmagnus.se
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster