Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hur ser ditt mäsk/lakkärl ut?

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Användarvisningsbild
tullsta
Bryggmästare
Inlägg: 232
Blev medlem: ons jun 01, 2011 22:58
Ort: Sala

Hur ser ditt mäsk/lakkärl ut?

Inlägg av tullsta »

Jag har i mina två första all-grain-kok kört malten i kokaren (rostfri 25 l-kärl med 2kW element nära botten) tillsammans med vatten och försökt hålla temperaturen genom att stoppa i och dra ur kontakten. Därefter har jag flyttat 50% av mäsken till en saftmaja och andra hälften till en sån där ställning med silduk i. Känns som att det finns många felkällor här och dessutom jobbigt.

Jag behöver ett mäsk-/lakkärl. Hur ser ett sådant ut (ja, vissa kör ombyggd kylväska och andra hink-i-hink. Jag har en till rostfri tunna på 50 l. Borde jag bygga om den? Och i sånt fall hur (med tanke på falskbotten, avtappning etc)?

Posta gärna en bild på din utrustning! Eller posta en länk där jag kan se hur det ser ut.

Tacksam för alla tips!
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Hur ser ditt mäsk/lakkärl ut?

Inlägg av Weinkeller »

Hur stora satser brygger du?

Rent spontant känns det som en bra idé att bygga om 50l kärlet till en kokare och göra ett ordentligt mäskkärl som håller värmen bra. Tex kan du ta två äldre uttjänta jäshinkar och ett liggunderlag samt en kran och bygga ett hink i hink mäsk/lak kärl. Ganska okomplicerat och även ett bra system för både batch och flödeslakning.

Vill du köra BIAB så skaffar du bara en stor påse av tex Saritatyget på IKEA och ser till att du kan värma din mäsk direkt i 50l kärlet utan att bränna upp påsen.
/Weinkeller
Användarvisningsbild
nils-alf
Föredetta moderator
Inlägg: 1959
Blev medlem: tor jan 14, 2010 13:04
Ort: Smedjebacken

Hur ser ditt mäsk/lakkärl ut?

Inlägg av nils-alf »

Bild

Bild
Användarvisningsbild
tullsta
Bryggmästare
Inlägg: 232
Blev medlem: ons jun 01, 2011 22:58
Ort: Sala

Hur ser ditt mäsk/lakkärl ut?

Inlägg av tullsta »

Tack för svaren!

Här är bild på bef. mäsk-/lak-anläggning... Inte särskilt exakt...
Hmmm... Hur sätter jag in en bild här; har ingen server att lägga upp den på?

Weinkeller!
Jag brygger 22 liter per batch.
Om jag flyttar värmeelementet till 50-literskärlet, kommer jag då behöva komplettera med ytterligare värmeelement?
Ska nog tillverka en hink-i-hink. Verkar enklast och så kan jag mha kranen ständigt hålla maltbädden under vatten. Har jag fattat rätt? Tips inför tillverkningen?

Flotta bilder Nils-Alf![/img]
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Hur ser ditt mäsk/lakkärl ut?

Inlägg av aqua vitae »

Användarvisningsbild
mankang
Bryggmästare
Inlägg: 222
Blev medlem: fre mar 18, 2011 20:35
Ort: Linköping

Hur ser ditt mäsk/lakkärl ut?

Inlägg av mankang »

Jag skulle köra BIAB direkt i 50l-kärlet. Biab är väldigt enkelt, inget strul med flöden, beräkna vattentemp osv. 2kW klarar nog värma/koka din batchstorlek.
Marcus Gustafsson
vafan
Brygguru
Inlägg: 1283
Blev medlem: tis jan 18, 2011 8:01
Ort: Norrbotten

Hur ser ditt mäsk/lakkärl ut?

Inlägg av vafan »

mankang skrev:Jag skulle köra BIAB direkt i 50l-kärlet. Biab är väldigt enkelt, inget strul med flöden, beräkna vattentemp osv. 2kW klarar nog värma/koka din batchstorlek.
Amen

BIAB metoden är det bästa som har hänt min korta bryggar karriär. Min fru är mycket glad att slippa se alla hinkar och allt jox som låg framme förr. Nu behöver hon bara tvätta en påse ;)
BIAB+NoChill Nuff Said!
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Hur ser ditt mäsk/lakkärl ut?

Inlägg av Weinkeller »

vafan skrev:BIAB metoden är det bästa som har hänt min korta bryggar karriär. Min fru är mycket glad att slippa se alla hinkar och allt jox som låg framme förr. Nu behöver hon bara tvätta en påse ;)
Ouuww, jag skulle inte vilja se dina kallingar....
:P
/Weinkeller
Användarvisningsbild
tullsta
Bryggmästare
Inlägg: 232
Blev medlem: ons jun 01, 2011 22:58
Ort: Sala

Hur ser ditt mäsk/lakkärl ut?

Inlägg av tullsta »

Dags att skrida till verket!

Nu har jag två 30L-hinkar och ska tillverka kärlet.

Ett par kontrollfrågor så det blir rätt:

2-2,5-3 mm hål i botten, beroende på vilket borr jag har hemma. Hur många? Ska jag bara ha hål i botten och inget på sidorna?

Kranen monterar jag i det yttre kärlet, centrum av kranen typ 30-40 mm från botten.

Det perforerade kärlet ska väl ha lite släpp gentemot det yttre kärlet, d v s lyftas upp 5-6 cm; hur åstadkommer jag detta på bästa sätt?

Tacksam för alla svar
Användarvisningsbild
tullsta
Bryggmästare
Inlägg: 232
Blev medlem: ons jun 01, 2011 22:58
Ort: Sala

Hur ser ditt mäsk/lakkärl ut?

Inlägg av tullsta »

Förresten Nils-Alf: vad är det för kopparrör jag ser på din bild? Hur funkar det där?
Användarvisningsbild
nils-alf
Föredetta moderator
Inlägg: 1959
Blev medlem: tor jan 14, 2010 13:04
Ort: Smedjebacken

Hur ser ditt mäsk/lakkärl ut?

Inlägg av nils-alf »

själva falskbotten är en upp å ner vänd pp-plast tallrik med massa små borrhål. Sen sitter det en krök mellan falskbotten och koppar röret. Kröken går nästan hela vägen ner till botten av hinken så det blir inte mycket vätska kvar i mäskkärlet. Koppar röret går in i kranen. Så allt funkar typ som en hävert på insidan av en sil. Första mäskkärlet som jag är riktigt nöjd med.

http://www.jimsbeerkit.co.uk/equipment.htm

Det svåra är att få falskbotten att sitta hårt mot bottnen. Jag löste det genom att anända ett böjt kopparrör som trycker ner silen. Men jag har sett beskrivningar där dom borrar och fäster med en skruv och packningar så det inte läcker. Kan varmt rekomendera denna lösning..
Användarvisningsbild
tullsta
Bryggmästare
Inlägg: 232
Blev medlem: ons jun 01, 2011 22:58
Ort: Sala

Hur ser ditt mäsk/lakkärl ut?

Inlägg av tullsta »

TACK Nils-Alf. Bra site, måste kolla in detta mer.
Användarvisningsbild
nils-alf
Föredetta moderator
Inlägg: 1959
Blev medlem: tor jan 14, 2010 13:04
Ort: Smedjebacken

Hur ser ditt mäsk/lakkärl ut?

Inlägg av nils-alf »

ja fan den är kanon. Finns mycket recept om man gillar engelsk öl. Men det har varit mycket annat på sistonde i forumet. Tycker det är lite roligt för engelska recept är oftast mycket enkla i grund och botten. Men ack så goda. Om man inte får tag på ett skrivet av en amerikan då innehåller en bitter 40 sorters malt hahaha.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster