Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

vilken gas eller vilken brännare??

Här diskuterar vi olika tekniker för hopfogning av diverse delar.
destillergeek
Bryggare
Inlägg: 129
Blev medlem: sön maj 08, 2011 23:01

vilken gas eller vilken brännare??

Inlägg av destillergeek »

tjena är lite lost på hur man svetsar rostfritt!!
kan man göra det med vanlig mag/mig med vanlig gas eller måste man ha en särskilld sorts gas??

lika med pinne om jag nu skulle svetsa i rostfritt på ca 1,5 - 2mm tjocklek så vilken elektrod är bäst med minuspol??

kan man använda acetylen+oxygen till rostfritt när man löder med silverlod?? acetylen har ju tendens för att sota rätt mycket men när man löder smälter man ju aldrig ihop 2 saker du bara laminerar dom!
så det borde ju gå med acetylen!! det går ju att låta det ligga ute bland grillkol och skit utan att det sotar igen bara och tvätta det eller??

som sagt vet väldigt lite om just svetsning i rostfritt!!
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

vilken gas eller vilken brännare??

Inlägg av Blådåren »

Att använda mig/mag svetsning för rostfritt funkar, MEN !!, du ska ha speciell tråd (skitdyr) och argon-gas,( inte mison lr liknande).

"pinnsvets" det finns pinnar för rostfritt !, funkar bra!! (iaf i tjockare material)

För silverlod funkar acetylen/syrgas, men "mappgas" är enklare att hantera för oss vanliga dödliga som inte jobbar med rör !. (dock dyrt, men kul :) )

fast ska du löda ihop koppar så kan du använda vanliga butangas-brännare om du använder (blyfritt) mjuklod .
Sprit löser mycket, men inte problem..
Användarvisningsbild
_sulfit
Finjäsare
Inlägg: 90
Blev medlem: tor apr 12, 2007 2:00

vilken gas eller vilken brännare??

Inlägg av _sulfit »

kan du svetsa med pinne så gör det, esab 63.20, 2mm borde väl räcka
xcb567
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: tis mar 01, 2011 17:53

vilken gas eller vilken brännare??

Inlägg av xcb567 »

Blådåren skrev:Att använda mig/mag svetsning för rostfritt funkar, MEN !!, du ska ha speciell tråd (skitdyr) och argon-gas,( inte mison lr liknande).
<snip>
Helt beroende på vilken tråd man har om det ska vara ren Ar eller Mison/Atal (AR+CO₂), räkna med att 18kg MAG-rullarna börjar runt 3-3500 + moms..
Sitter själv på en 309-någonting och en 316 någonting rulle som båda är MAG-trådar :D
_sulfit skrev:kan du svetsa med pinne så gör det, esab 63.20, 2mm borde väl räcka
Och RF-pinnar är imho mycket trevligare att (åter)tända än tex 48.00.
Dom flesta som har 63.xx pinnar i sortimentet brukar kunna ta hem ett paket 1.6mm pinnar om man frågar snällt.
destillergeek
Bryggare
Inlägg: 129
Blev medlem: sön maj 08, 2011 23:01

vilken gas eller vilken brännare??

Inlägg av destillergeek »

ja eller hur pinne ska det vara :D ger bäst fogar och håller bättre än mag/mig

det spelar egentligen ingen roll hur tunn eller tjock plåt det är om du svetsar pinne"!!
ju tjockare plåt ju tjockar pinne och tvärtom!!

då man svetsar rör så använder man en speciell sorts pipeline pinnar!! dom går otroligt bra i rostfria rör !!

då vi ska ha rostfritt i kolonn så tänkte jag bara beställa hem lite ifrån pgw.se lite rostfritt rör och ta en liten plåtbit från det röret och banka till med en hammare och svetsa på på toppen av röret!!
och sen svetsa en kylare samt göra 2 st hål för kylspiral :D
kylspiral tätas med akvarie silikon :D

det gäller ju att man kan svetsa ååh inte bara och ge sig in på det utan vidare :)

svetsa mag är ju löjligt enkelt och pinne är hyfsat enkelt!!
till skillnad från TIG som är ganska svårt!!
xcb567
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: tis mar 01, 2011 17:53

vilken gas eller vilken brännare??

Inlägg av xcb567 »

destillergeek skrev:<snip>
svetsa mag är ju löjligt enkelt och pinne är hyfsat enkelt!!
till skillnad från TIG som är ganska svårt!!
MIG/MAG förtjänar verkligen att kallas för esab-klister, sikta-tryck-fogat :lol:
TIG med skapstart kan jag hålla med om att det inte är det roligaste att ge sej på.
Ska bara palla städa verkstan & ordna argon sen kan jag ge ett utlåtande om TIG med HF-start också.

Nackdelen med MIG/MAG/TIG är gasen, avtalen på tuberna är imho vidriga.

Edit:
Grova priser ur minnet:
köpa flaska
5L 2000:-, fyllning ~600:-
11L 5000:- (afaik bara Air Liquid) ~750:-
Hyra större (20L) flaska, dygnshyra eller 1års-avtal ca 5-6000:- per år, fyllning 800-1000:-
Kollade priserna för nån vecka sen, iofs enbart ren Ar.
destillergeek
Bryggare
Inlägg: 129
Blev medlem: sön maj 08, 2011 23:01

vilken gas eller vilken brännare??

Inlägg av destillergeek »

eller hur mig/mag är väldigt enkelt :D bara trycka sen sitter det :)

pinne är ganska enkelt om man väl kan det då det blir bra fart i den när man startar den!!

men eftersom man bara har tillgång till en pinnsvets så finns ju inget att göra åt saken!!

helst vill jag svetsa med en mag och argon i rostfritt då det blir klart snyggast!!

TIG = :(

:D
Användarvisningsbild
Blådåren
Moderator
Inlägg: 1709
Blev medlem: ons apr 09, 2008 17:06
Ort: centrala storskogen

vilken gas eller vilken brännare??

Inlägg av Blådåren »

Handlade en svetsinverter med tig-tillsats för ett par år sen, efter lite ( ok då.. mycket) träning så blir det iaf rätt hyfsat.
Lite omständigt och trickigt men det blir rätt snygga svetsar när man väl lyckas få till det.

Ångrar dock köpet av svetsen såhär i efterhand (feltema, skraptig ) då jag för dom pengarna kunde fått en vettig tig med hf-tändning och pedal...
fast den är ruskigt bra som pinnsvets också iofs..
Sprit löser mycket, men inte problem..
RasmusB
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: mån okt 05, 2009 2:38

vilken gas eller vilken brännare??

Inlägg av RasmusB »

destillergeek skrev:ja eller hur pinne ska det vara :D ger bäst fogar och håller bättre än mag/mig

det spelar egentligen ingen roll hur tunn eller tjock plåt det är om du svetsar pinne"!!
ju tjockare plåt ju tjockar pinne och tvärtom!!

då man svetsar rör så använder man en speciell sorts pipeline pinnar!! dom går otroligt bra i rostfria rör !!

då vi ska ha rostfritt i kolonn så tänkte jag bara beställa hem lite ifrån pgw.se lite rostfritt rör och ta en liten plåtbit från det röret och banka till med en hammare och svetsa på på toppen av röret!!
och sen svetsa en kylare samt göra 2 st hål för kylspiral :D
kylspiral tätas med akvarie silikon :D

det gäller ju att man kan svetsa ååh inte bara och ge sig in på det utan vidare :)

svetsa mag är ju löjligt enkelt och pinne är hyfsat enkelt!!
till skillnad från TIG som är ganska svårt!!
Hehe... Här har vi någon som gillar sin pinne? ;)

Kan ju säga att det är ingen direkt hit att svetsa pinne i tunnare gods (2mm och neråt) om du ska ha snygga fogar och ha lite kontroll(läs precision) över vad du gör. Visst går det, men det är fan så mycket smidigare att dra fram TIGen och svetsa det. Tar inte såå lång tid att göra och det är ungefär lika avancerat som att pissa.

Jag är ingen svetsare, överhuvudtaget, men att lägga fogar som ser bra ut och innehar hållfasthet är så mycket lättare att göra med TIGen än med pinne så fort man går under 2mm i godstjocklek. Finns säkert någon som är ett riktigt jävla ESS med pinne, lika väl som där finns någon som är riktigt jävla dålig med TIGen - som i sin tur kan bevisa motsatsen och vara undantaget på regeln, men det finns det alltid.

Det är mycket lättare att bränna igenom med pinnen, än med TIGen som du har betydligt bättre kontroll över. Att sen finishen går att få riktigt mycket bättre, utan sprut, är ju bara ett stort plus. Alla (potentiella) inställningsmöjligheter gör ju TIGen till en riktigt härlig maskin. Att sen pinne skulle ge de bästa fogarna kan man argumentera om. Det beror väldigt mycket på vad fogen har för syfte att fylla. Ska fogen bli härdad (hårdare) än materialet du svetsar i, men samtidigt spröd/bräcklig så är ju MIG/MAG något bättre. Ofta är det negativ att den blir spröd/bräcklig och härdad, men det finns användningsområden för det också - som med mycket annat.

Gällande TIG vs pinne (fog-kvalitet) så skulle jag vilja säga att det ofta kan gå ut på ett vid vanliga användningsområden, förutom att du har risken för slagg-inneslutningar och sämre koll på hur svetsen blir när du väl lägger fogen med pinne. Med TIGen har du bättre kontroll på smältan och kan därför rätt lätt parera så att den blir som den borde vara. Om man nu istället skulle få för sig att göra tryckkärl med väldigt höga krav på att inte släppa igenom gas/vätska, eller vakuum-kärl med samma krav (vi pratar räkna molekyler) så lär inte pinnen vara ett särskilt bra alternativ om du som företagare vill ha en hög avkastning. (dvs antal kärl per antal svetsade kärl som klarar sig genom testerna)

Visst att ligga och svetsa bilplåt och annat mög med mindre (låga) krav på finish och ren allmän kvalitet är väl inget du behöver en TIG till, men att få för sig att tillverka saker för försäljning så har du ju helt andra krav från eventuella köpare än vad du vanligtvis har när du gör det till dig själv. Konkurrensen är stor och kan inte du göra en hållbar och vacker fog (kvalitativ) så finns det andra som kan - kunden väljer därefter.

Finns en anledning till att pinne, MIG/MAG samt TIG existerar i någorlunda symbios: alla har sitt användningsområde och där dem fungerar bäst. Visst du kan argumentera i evighet om att just din favoritmetod är bättre än de andra, men i slutändan så kallas det fanboyism och den enda anledningen till att du favoriserar en av svetsmetoderna över de andra är troligtvis för att du inte lärt dig svetsa med de andra :).
xcb567
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: tis mar 01, 2011 17:53

vilken gas eller vilken brännare??

Inlägg av xcb567 »

RasmusB skrev:bla, bla, bla
Säger han som egentligen älskar DC-inverter och OK48.00-pinnar.. :lol:
RasmusB
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: mån okt 05, 2009 2:38

vilken gas eller vilken brännare??

Inlägg av RasmusB »

xcb567 skrev:
RasmusB skrev:bla, bla, bla
Säger han som egentligen älskar DC-inverter och OK48.00-pinnar.. :lol:
Absolut inget emot dem, försöker bara behålla objektivitet. Något jag personligen anser vara viktigt.

Skulle vetenskapen vara styrd och baserad på fanboyism så hade du fortfarande trott att jorden var universums centrum och allt kretsade kring jorden. Eller nej: Så fort hjulet uppfanns så hade han blivit stenad, till förmån för kvadraten som trots allt hade använts så mycket längre.

Revolutionärer mina herrar, det är vad framtiden behöver och är vad våra barn skall fostras till att bli. Traditionalister och konservatister borde fördömas, hämmad utveckling till förmån för tradition är dålig utveckling.
Skriv svar

Återgå till "Svetsning, lödning och hopfogning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster