Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Weinkeller »

BREW IN A BAG
Detta är ett försök att förklara en av de metoder som finns när man brygger med helmalt eller delmäskning. Guiden är tänkt att förklara hur man kan gå vidare med helmaltsbryggning på ett enkelt och tidsbesparande sätt utan att behöva tillverka ett mäsk/lakkärl.
EDIT 2013-05-12: För de som tvivlar att det är rätt väg att gå så har jag själv tävlat med enbart BIAB-öl under SM i Hembryggning 2013, fyra medaljer i domartävlingen blev resultatet varav en av ädlaste valör som dessutom placerade sig topp tre totalt av alla (469st) tävlande öl. Nu ligger inte hela vikten av ölens kvalité på val av mäskningsmetod men det är ändå ett kvitto på att BIAB håller en tillräckligt hög kvalité vad gäller framställande av vörten.

Principen är enkel och kan liknas vid en gigantisk stöpning. Allt vatten som behövs för ölen tillsätts från början i grytan och hettas upp till lämplig temperatur. Temperaturen kan variera och man har möjligheten att införa flera raster vid olika temperaturer. Men för att börja på enklast möjliga vis så placerar man någon form av falskbotten i grytan denna ska skydda maltpåsen från att brännas vid i grytbotten. Maltpåsen klär insidan på grytan precis som en sopsäck i en soptunna (härlig liknelse va?). För att få påsen att sitta kvar när man tillsätter malten kan man klämma fast den med klämmor i någon form eller med hjälp av ett snöre som kan spännas runt grytan. Malten tillsätts och rörs ut så att alla klumpar löses upp. När rätt temperatur för försockningsrasten infunnit sig läggs locket på för att bevara temperaturen under hela rasten. En välisolerad gryta är att föredra och mycket enkel att konstruera genom att slakta ett liggunderlag. Eftersom grytan står på plattan finns det möjlighet att justera temperaturen under tiden. Rör om då och då, särskilt om extra värme behöver tillsättas från plattan så att temperaturen blir jämt fördelad i grytan. När försockningsrasten är över höjer man normalt temperaturen till 75-78 grader för att bevara sockerprofilen och underlätta lakning, men det steget kan skippas med BIAB eftersom temperaturen snabbt kommer att stiga samt att det inte finns något filter som kan sätta igen. Maltpåsen hissas sedan upp ur grytan och får droppa ur ordentligt ner i grytan under tiden vörten kokar upp. Nu behövs heller inte falskbottnen längre. Man kan t.ex. ha maltpåsen hängande i ett snöre eller liggandes i ett durkslag. Huvudsaken är att maltpåsen får droppa ur ordentligt så att allt tänkbart maltsocker tas tillvara.

Matematik för att hamna rätt med volymen.
Formel för vattenmängd som behövs framtagen genom praktiska experiment är ca:
(tänkt kokvolym)+(maltvikt*0,9)
Ex) med 3,3kg malt och 19l tänkt kokvolym:. 19l+0,9*3,3=22l.

Maxvolymen för en batch om man räknar med att 1kg malt ungefär upptar 1 liter av volymen fås av:
Maxvolym = Kokvolym+1,9*maltvikt.
Ex) För en 36l gryta med 5,5kg malt med 25l tänkt volym före kok når vi maxvolymen på 36l (35,45).

Jag har mätt upp volymen som malten upptar till ca 0,85l/kg.så lite volym finns att ta av. Formeln ovan skulle då kunna uttryckas som:

Maxvolym = Kokvolym+1,75*maltvikt. Men gör gärna överslaget i första formeln för att vara på den säkra sidan.

EDIT 2013-05-12: Jag har förstått att dessa formler kanske rör ihop saker och ting i onödan. Det kanske är enklare att tänka så här:
1kg malt tränger undan ca 1l vatten. Mäskvolymen i kitteln blir alltså mäskvatten+kg malt. Volym innan kok efter att påsen har kramats ur blir ungefär mäskvatten-0,5*kg malt.

Ex) 30l vatten +5kg malt =35l mäskvolym.
30l-2,5l=27,5l innan kok.


Fördelar:
1. All bryggning kan ske i samma kärl vilket sparar in tiden för t.ex. lakning. Metoden är snabbare och enklare.

2. Det är enkelt att justera temperaturen för multipla raster och för att erhålla en stabil mäsktemperatur med hjälp av plattan.

3. Minimalt med utrustning för att gå över från extraktbryggning till helmaltsbryggning.

4. Mindre risk att laka ur tanniner eftersom man inte kan överlaka malten.

5. Man kan använda större mängd svårlakade ingredienser utan att riskera att få stopp i sitt filter. En vinst vid bryggning av t.ex. Wit, Veteöl och annan öl med mycket råfrukt i.

Nackdelar:
1. Grumligare vört. Men jag kan inte se någon tydlig skillnad efter kok och kylning, jag använder dock protafloc vilket kan påverka.

2. Sämre utbyte. Men utbytet bör ändå hamna runt 70-75% vilket jag finner idealt. Det blir typiskt lite lägre utbyte vid tjock mäsk och låga/höga temperaturer och högre utbyte vid tunnare mäsk och temperaturer i mitten av mäskningsintervallet. Längre mäsktider och mer finkrossad malt kan också hjälpa upp utbytet.

3. Det är en större begränsning i total volym och OG gentemot mäskning/lakning beroende på den större mäskvolymen.

EDIT 2013-05-12:
4. Vattenbehandling kan behövas i större grad eftersom volymen vatten är hög i förhållande till mängden malt, mäsken kan bli för basisk särskilt om man har ett vatten med hög alkalinitet och särskilt då man brygger ljusa öl. Enklast justeras detta med lite mjölksyra och/eller mineralsalter. Smaken på ölen kan bli lite astringent med skalkärvhet liknande den vid överlakade öl.

Ett typexempel på begränsning med en 36l gryta:
23,5l innan ett 60min kok brukar vara normalt för att producera 20l öl ner i jäshinken.
7kg malt ger en mäskvolym på 35,75 exakt och 36,8 med överslag. Så mer än 6,5kg malt känns dumt att använda och begränsar då OG till ungefär 1,070-1,075 beroende på maltsort och effektivitet. Vill man nå högre OG får man komplettera med maltextrakt eller annan extraktgivare direkt i koket eller jäshinken, alternativt sänka sin volym under 20l färdig öl.


På samma sätt går gränsen för en OG 1,040 öl runt 27l i koket.

Bild på min BIAB utrustning:
images-da201164527PM26fe.jpg
Uppifrån vänster:
1.36l Patina gryta isolerad med liggunderlag i två varv som hålls fast av sig själv i handtagen och med hjälp av två små spännband.
2. Ikeas IDEALISK justerbart durkslag att för dränering av maltpåsen efter försockring. 79kr
3. Kopparrör som får fungera som distans mellan grytbotten och falskbotten, hade varit smartare att använda en ring, men jag tog lite skrot som fanns nära tillhands.
4. Falskbotten, Ikeas STABIL stekstänkskydd av rostfritt stål. (19kr)
5. Grytlock isolerat i två lager.
6. Maltpåse med lite större volym än grytan tillverkad av 100% polyestertyg, typiskt skirt gardintyg. Påsen på bilden byttes senare ut mot en tunnare, Saritatyget från Ikea (29kr/m). Påsen på bilden var helt enkelt för tät.
7. En bit snöre som kan användas om man vill hissa upp påsen och låta den hänga istället för att ligga i ett durkslag.
8. 4st Pappersklämmor från en bokhandel nära dig, används för att hålla kvar maltpåsen på plats vid omrörning. Behövs inte om påsen är tillräckligt stor eller tajt runt kanten.

Exempel på en bryggsession:
15l Belgisk dubbel ska bryggas.

Bild
Bild visar Isolerad 36l Patinagryta

06.30: Vattnet mättes upp (22l)och plattan vreds på fullt. Falskbotten placeras i grytan. Malten förbereds.

Bild
Bild som visar maltspade/mätsticka

Bild
Bild visar falskbotten

Bild
Bild visar okrossad specialmalt

Bild
Bild visar coronakrossad specialmalt

Bild
Bild visar krossad basmalt

06.45: Temperaturen uppe i 50 grader påsen sätts fast och jag väljer att tillföra malten (3,3kg) redan här. Rätt eller fel vet jag ej men teoretiskt sett mår enzymerna bra av att inte chockas av en initial hög temperatur och så kanske jag får lite olika sorters enzymbearbetning på köpet under temperaturstegringen fram till mäsktemperaturen på 66 grader. Tillsätter också lite salter för att justera vattnet. Jag rör lite då och då för att hålla en jämn temperatur och se till att malten löser sig ordentligt.

Bild
Bild visar inmäskning

Bild
Bild visar temperaturmätning

07.00: Temperaturen är uppe på mäsktemperaturen 66grader. Stänger av plattan och lägger på locket

Bild
Bild visar försockringsrast

Bild
Bild visar vattenbehandlingshjälpmedel

07.15: Mäter och justerar pH till 5,2-5,4. 8ml mjölksyra gick åt denna gång. Jag har mycket hög alkalinitet ca 390 mg HCO3/l. Ordnar humlegivorna.

Bild
Bild visar humlegivor+protafloc & jästnäring
08.15: Mäskningen klar. Höjer tempen under omrörning för utmäskning vid 75 garder.

Bild
Bild visar krok i taket centrerad över grytan

08.25: Håller tempen 75 grader och knyter fast ett rep i påsen för att kunna hissa upp den på dränering senare.

Bild
Bild visar utmäskning

08.35: Hissar upp påsen som får rinna ur över grytan fram till ett rullande kok åstadkommits. Avlägsnar falskbotten

Bild
Bild visar hissning och dränering av maltpåse

Bild
Durkslag som säkerhet

Bild
Durkslag som alternativ dräneringsmetod

08.55: Rullande kok, påsen tas bort och lite vört tas undan för OG mätning. Kokvolymen är 19 l och OG före kok på 1,041. Vilket betyder en effektivitet på ca 72%. Vörten är grumligare än normalt, men inga maltrester har passerat tyget i påsen. Innehållet i maltpåsen vägs till 4450gram. Totalt har alltså ca 25300g tillförts mäskningen i vikt och 4450g avlägsnats vilket ger 20850g kvar för kok. Av det ca 2100g maltsocker och resten vatten på ett ungefär. Men för enkelhetens skull så behövs det: Tänkt kokvolym+lite mindre än maltvikten med vatten vid mäskning för att hamna på rätt volym.

Bild
Bild visar densitetsmätning av vörten innan kok med hydrometer

Bild
Bild visar vörten innan kok

Bild
Bild visar vägning av maltrester
09.00: 90min giva av Bobek tillförs koket.

Bild
Bild visar humle tillsatt i koket
09.30: 60min giva av Mt. Hood tillförs koket.

10.10: Jästnäring, Protafloc samt 500g Wheat DME tillsätts koket.

10.25: Den "hemliga" ingrediensen russin tillsätts koket. Grytan strippas från isoleringen.

Bild
Bild visar hemliga ingrediensen

10.30: Kylning i vattenbad

Bild
Bild visar snigelkylning i badkar

11.45: Vörten silas och jästslurry från en tidigare batch tillsätts. Syresättning sker genom tre hällningar mellan jäskärl och gryta. Initial jästemperatur 20 grader i 20 gradigt utrymme. Och för den observante så är bildserien mycket riktigt från två olika bryggningar.

Tre olika recept för den inspirerade:
Observera att de är anpassade till en 36l setup. Har ni mindre gryta får ni skala recepten efter detta. Jag ber om ursäkt för Svengelskan nedan men recepten är genererade ur BeerSmith och jag orkar inte korrigera termerna enhetligt för tillfället.

Recipe: Pale Ale BIAB
Style: American Pale Ale
TYPE: All Grain
Batch Size: 20,00 L
Boil Size: 23,99 L
Estimated OG: 1,056 SG
Estimated FG: 1,013 SG
Estimated Alcohol by Vol: 5,56 %
Estimated Color: 18,8 EBC
Estimated IBU: 40,4 IBU
Brewhouse Efficiency: 73,00 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Malt:
Amount Item Type % or IBU
4,50 kg Viking Pale Ale (4,6 EBC) Grain 90,00 %
0,50 kg Viking Crystal 100 (100,0 EBC) Grain 10,00 %
Humle:
Amount Item Type % or IBU
20,00 gm Simcoe [12,20 %] (60 min) Hops 28,3 IBU
30,00 gm Cascade [7,00 %] (15 min) Hops 12,1 IBU
20,00 gm Cascade [7,00 %] (0 min) Hops -
20,00 gm Simcoe [12,20 %] (0 min) Hops
Eventuellt torrhumling enligt nedan för humletoken :)
40,00 gm Simcoe [12,20 %] (Dry Hops 4-7 days from end of fermentation) -

Mängd humle: 130,00 gram
Bitterness Ratio: 0,720 (IBU/FG)

Jäst:
Amount Item Type % or IBU
1 Pkgs Safale US-05 Yeast Ale

Mäskning:
Total Grain Weight: 5,00 kg
BIAB
Step Time Name Description Step Temp
0 min Inmäskning Add 28,50 L of water at 41,7 C 40,0 C
60 min Försockring Heat to 67,0 C over 25 min 67,0 C
10 min Step Heat to 75,0 C over 10 min 75,0 C

Jäsning:
7 dagar vid 18,0 C
7 dagar vid 20,0 C

Flaskjäsning:
Bottle beer at 20,0 C with 128 g of sugar.
CO2 Volym: 2,6


Recipe: English Brown BIAB
Style: Northern English Brown Ale
TYPE: All Grain
Batch Size: 20,00 L
Boil Size: 23,99 L
Estimated OG: 1,048 SG
Estimated FG: 1,012 SG
Estimated Alcohol by Vol: 4,79 %
Estimated Color: 36,9 EBC
Estimated IBU: 25,3 IBU
Brewhouse Efficiency: 73,00 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Malt:
Amount Item Type % or IBU
3,00 kg Viking Pale Ale (4,6 EBC) Grain 68,18 %
0,50 kg Viking Dark Ale (35,0 EBC) Grain 11,36 %
0,40 kg Biscuit (Dingemans) (44,3 EBC) Grain 9,09 %
0,30 kg Viking Crystal 100 (100,0 EBC) Grain 6,82 %
0,20 kg Pale Chocholat (550,0 EBC) Grain 4,55 %

Humle:
Amount Item Type % or IBU
20,00 gm Target [10,00 %] (60 min) Hops 22,6 IBU
10,00 gm East Kent Goldings[6,0%] (10min) Hops 2,7 IBU
15,00 gm East Kent Goldings[6,0%] (0min) Hops -
Mängd humle: 45,00 gram
Bitterness Ratio: 0,523 (IBU/FG)

Jäst:
Amount Item Type % or IBU
1 Pkgs Nottingham (Danstar #-) Yeast-Ale

Mäskning:
Total Grain Weight: 4,40 kg
BIAB
Step Time Name Description Step Temp
0 min Inmäskning Add 28,00 L of water at 41,5 C 40,0 C
60 min Försockring Heat to 67,0 C over 25 min 67,0 C
10 min Step Heat to 75,0 C over 10 min 75,0 C

Jäsning:
7 dagar vid 18,0 C
7 dagar vid 20,0 C

Flaskjäsning:
Bottle beer at 20,0 C with 84 g of sugar.
CO2 Volym: 2,0


Recipe: Tjeckisk pilsner BIAB
Style: Bohemian Pilsner
TYPE: All Grain
Batch Size: 20,00 L
Boil Size: 25,24 L
Estimated OG: 1,051 SG
Estimated FG: 1,013 SG
Estimated Alcohol by Vol: 4,99 %
Estimated Color: 9,3 EBC
Estimated IBU: 38,8 IBU
Brewhouse Efficiency: 73,00 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Malt:
Amount Item Type % or IBU
3,70 kg Viking Pilsner Malt (3,7 EBC) Grain 82,22 %
0,50 kg Viking Münchermalt (18,0 EBC) Grain 11,11 %
0,30 kg Viking Caraplus 10 (9,0 EBC) Grain 6,67 %

Humle:
Amount Item Type % or IBU
25,00 gm Perle 2008 [8,10 %] (60 min) Hops 24,9 IBU
35,00 gm Saaz [3,00 %] (30 min) Hops 9,9 IBU
20,00 gm Saaz [3,00 %] (15 min) Hops 3,7 IBU
20,00 gm Saaz [3,00 %] (1 min) Hops 0,3 IBU

Mängd humle: 100,00 gram
Bitterness Ratio: 0,759 (IBU/FG)

Jäst:
Amount Item Type % or IBU
2 Pkgs Urquell Lager (Wyeast Labs #2001) in 4l Starter

Mäskning:
Total Grain Weight: 4,50 kg
BIAB
Step Time Name Description Step Temp
0 min Inmäskning Add 29,00 L of water at 41,5 C 40,0 C
60 min Försockring Heat to 68,0 C over 25 min 68,0 C
10 min Step Heat to 75,0 C over 10 min 75,0 C

Jäsning:
19 dagar vid 10,0 C
2 dagar vid 20,0 C

Flaskjäsning:
Bottle beer at 20,0 C with 121 g of sugar.
CO2 Volym: 2,5
Senast redigerad av Weinkeller, redigerad totalt 6 gånger.
/Weinkeller
Användarvisningsbild
TorstenStenmark
Föredetta moderator
Inlägg: 1021
Blev medlem: ons feb 10, 2010 16:47

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av TorstenStenmark »

Kanon! Jag tar och klistrar tråden!
"Livet är för kort för att dricka dåligt öl."
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av dan610324 »

mmmmm , kan fan inte bli bättre än så här
tack vinkällarn för en suverän tråd som verkligen ger mycket till en intresserad
många andra trådar blir lätt röriga eftersom de oftast skrivs av de som vet va dom gör , det kan bli nog så invecklat för den som har noll koll som mig till exempel när det gäller öl .
men ju mer man läser så ju mer fastnar det ju .
snart kanske man törs testa själv
Användarvisningsbild
TorstenStenmark
Föredetta moderator
Inlägg: 1021
Blev medlem: ons feb 10, 2010 16:47

Re: Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av TorstenStenmark »

Vinkällarn skrev:Kokvolymen är 19 l och OG före kok på 1,041. Vilket betyder en effektivitet på ca 72%.
Du menar att du räknade ut hur mycket socker som bör finnas i malten och mäter sen hur mycket socker som finns i vörten och får på så vis ut effektiviteten i procent? Är det så man gör :D

72% effektivitet med BIAB av en erfaren bryggare. Vad brukar effektiviteten vara med andra bryggmetoder?
"Livet är för kort för att dricka dåligt öl."
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av aqua vitae »

Fan vilken bra guide.
Stort tack Weinkeller för att du lägger ner så mycket tid på att hjälpa andra här på forumet!
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Weinkeller »

Torsten skrev:Du menar att du räknade ut hur mycket socker som bör finnas i malten och mäter sen hur mycket socker som finns i vörten och får på så vis ut effektiviteten i procent? Är det så man gör
Ja, kvoten mellan faktiskt densitet och maximal densitet. Effektiviteten ligger typiskt på 65-85% för de allra flesta och är inget man behöver anstränga sig för att få ännu högre om man redan ligger på en hyfsad nivå. Man riskerar då överlakning vilket kan ge ett öl med mycket tanniner. Det är enkelt att korrigera med lite extra malt eller extrakt för att uppnå ett önskat OG.
Senast redigerad av Weinkeller, redigerad totalt 1 gång.
/Weinkeller
Användarvisningsbild
TorstenStenmark
Föredetta moderator
Inlägg: 1021
Blev medlem: ons feb 10, 2010 16:47

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av TorstenStenmark »

Ja, dåså! Tygaffären, here I come! :lol:
"Livet är för kort för att dricka dåligt öl."
Ludentass
Bryggmästare
Inlägg: 301
Blev medlem: lör feb 28, 2009 15:42
Utrustning: Camurri Brauer CB.50
Ort: Kumla

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Ludentass »

Nu har jag läst din Brew in Bag guide!
Snyggt jobbat!

/ Magnus
Mera malt åt folket! http://www.maltmagnus.se
Användarvisningsbild
TorstenStenmark
Föredetta moderator
Inlägg: 1021
Blev medlem: ons feb 10, 2010 16:47

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av TorstenStenmark »

Har inte du möjlighet att fixa fram BIAB-påsar, Magnus?
Efter den här tråden kommer nog många vilja börja pyssla med just det. Och lämpliga påsar eller material till diton verkar vara det största hindret, imho.
"Livet är för kort för att dricka dåligt öl."
Ludentass
Bryggmästare
Inlägg: 301
Blev medlem: lör feb 28, 2009 15:42
Utrustning: Camurri Brauer CB.50
Ort: Kumla

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Ludentass »

Klart jag kan!
Storleken kommer att vara 30x30x35 cm

och priset kommer hamna runt 200kr

Påsen passar i en vanlig jäshink kan man säga ungefär om man ska uppskatta storleken på den...

Vet inte om det finns intresse för en sådan påse?
0570069.jpg
0570069.jpg (21.37 KiB) Visad 6193 gånger
/ Magnus
Mera malt åt folket! http://www.maltmagnus.se
Användarvisningsbild
TorstenStenmark
Föredetta moderator
Inlägg: 1021
Blev medlem: ons feb 10, 2010 16:47

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av TorstenStenmark »

Här finns intresse iaf!

Vad är den gjord av? Håller den en livstid, eller måste man köpa ny efter 10 kok (som humlepåsarna)?
"Livet är för kort för att dricka dåligt öl."
Användarvisningsbild
nils-alf
Föredetta moderator
Inlägg: 1959
Blev medlem: tor jan 14, 2010 13:04
Ort: Smedjebacken

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av nils-alf »

sånna har jag. Använder en som sil och en som humle kokpåse. Har använt dom i lite mer än ett år och det har inte hänt nånting med dom. Ca 30 bryggningar. Terylen är mina gjorda av, vet inte om det är exakt lika men det ser så ut.
Användarvisningsbild
mankang
Bryggmästare
Inlägg: 222
Blev medlem: fre mar 18, 2011 20:35
Ort: Linköping

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av mankang »

Ska brygga för första gången någonsin i morgon mha BIAB. Bilderna gav en hel del inspiration. Så jag har samma falskbotten fast jag körde i 4 rostfria 20mm skruvar med muttrar genom nätet som distanser istället.

Köpte också durkslag på Ikea men såg sedan att Clas i sjön hade ett liknande fast helt i rostfritt fast dyrare såklart.

Har än så länge bara ett lager isolering.

Kan också meddela att påsen som Ludentass nämner går precis på Patinas 36l gryta.

Angående durkslaget Weinkeller: Hur är det med oxidation av den varma vörten med påsen droppande från durkslaget? En del verkar tycka att man ska pressa ur påsen medan den är delvis är doppad i vörten.
Marcus Gustafsson
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Weinkeller »

Så jag har samma falskbotten fast jag körde i 4 rostfria 20mm skruvar med muttrar genom nätet som distanser istället
Smart.

Angående HSA vid droppande vört så finns det en viss risk. Dock syresätts ju hela ytan av vörten också under uppkokning och omrörning. Jag väljer att strunta i detta då jag inte tror det har någon större betydelse eftersom syresättningen vid mäskning och lakning på vanligt vis också kan ge vissa bidrag till syresättning på den varma sidan, tex vid recirkulation och urtappning. Jag tror dessutom det kan vara värre att pressa ur vörten ur malten och riskera tanninextraktion ur maltskalen. Men jag ser även den risken som liten.

Hoppas bryggningen går bra.
/Weinkeller
Stradh
Turbojäsare
Inlägg: 42
Blev medlem: sön feb 14, 2010 14:24
Ort: Stockholm

Helmaltsbryggning med Brew In A Bag (BIAB) metoden

Inlägg av Stradh »

Fantastiskt inspirerande guide Weinkeller...... Jag är långt ifrån redo i mina bryggningskunskaper att ge mig på detta, men så småning om så.....babysteps...
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster