Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

"Ultimate plastbrennern"

Världens enklaste brännare.
Användarvisningsbild
Giz
Bryggmästare
Inlägg: 276
Blev medlem: tis aug 24, 2010 0:29

"Ultimate plastbrennern"

Inlägg av Giz »

Undrar om det finns någon i detta forum som testat "Ultimate plastbrennern" och kan delge lite info om den och även resultat och tidsrymd som krävdes?
http://www.brygg.info/uploads/forums/plastis4.jpg
Användarvisningsbild
Banarne
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: ons feb 17, 2010 9:28
Ort: Keela Wee

"Ultimate plastbrennern"

Inlägg av Banarne »

Vad är det för nån grunka som sitter på sidan?
Användarvisningsbild
Giz
Bryggmästare
Inlägg: 276
Blev medlem: tis aug 24, 2010 0:29

"Ultimate plastbrennern"

Inlägg av Giz »

Om jag fattat det hela rätt så ska det EGENTLIGEN vara en sån som sitter på locket som ska sitta där åxå. Men vet inte om ägaren tyckte att denna grunka var bättre/billigare/snyggare. Eller om den hadde en rent funktionell betydelse såsom att få till vinkeln på slangen på tillfredsställande sätt.. Ingen aning. Därför jag frågar om någon sitter på info om denna typen av "maskin"..
Användarvisningsbild
Giz
Bryggmästare
Inlägg: 276
Blev medlem: tis aug 24, 2010 0:29

"Ultimate plastbrennern"

Inlägg av Giz »

Eller om någon sitter på bygginstruktioner och annat om denna variant? http://bildr.no/thumb/42931.jpeg Sökte på det aktuella forumet, men inga länkar funkade. Vet att det kan va illa att länka till andra forum, men jag tycker ändå att fler varianter och olika typer berikar detta forum och bara gör detta forum mer intressant.
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

"Ultimate plastbrennern"

Inlägg av aqua vitae »

Vet inget om den Ultimate plastbrenneren men angående länkar till andra forum så länka på bara. Finns inga regler mot det och flera av mina klistrade trådar är då full med länkar till andra forum. 8)
Användarvisningsbild
Giz
Bryggmästare
Inlägg: 276
Blev medlem: tis aug 24, 2010 0:29

"Ultimate plastbrennern"

Inlägg av Giz »

okej, tack. Kan ju va bra att veta.
2guys1cup
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön jan 23, 2011 21:27
Ort: sundsvall

"Ultimate plastbrennern"

Inlägg av 2guys1cup »

Hur funkar denna då? fattar inte riktigt, det borde inte funka med böjen på slangen..
Ska vi leka sugrör, du suger jag rör?
Användarvisningsbild
Giz
Bryggmästare
Inlägg: 276
Blev medlem: tis aug 24, 2010 0:29

"Ultimate plastbrennern"

Inlägg av Giz »

Vad jag har läst om den på ett annat forum är att själva produkt uttaget är genom ett litet hål i slangen längst ner i böjen. Slangen ska alltså fungera som en typ av kolonn, men ändå inte med tanke på att det bygger på cirkulation av luft/spritångor som ska kondenseras i slangen då slangen funkar som en kylare. Väldigt finurligt tycker jag.. Men sen om detta funkar på riktigt har jag ingen aning om. Men enligt norskarna på forumet i fråga så ska denna mojäng producera 60-70%ig sprit. Nu undrar jag om det är någon härinne som testat denna variant och kan berätta lite mer fakta om den. Typ hur man ska gå till väga när man kör den. Om man ska köra med 25 liter mäsk ála Superplastis eller med innerhink ála orginalplastis? Har hört båda varianter.
Användarvisningsbild
attackbever
Föredetta moderator
Inlägg: 1099
Blev medlem: ons maj 24, 2006 2:00

"Ultimate plastbrennern"

Inlägg av attackbever »

Den fungerar ju på samma sätt som u böjs plastisen, fast här har man ingen extra kylning (t.ex vattenkyld kopparspiral, peltier) På u böjen går man även tillbaka in i locket med röret. Hade man byggt den här plastisen med metallslang så kanske den orkat kyla av ångorna men med plastslang så är jag tveksam till några 60-70%. I så fall tar det väldigt lång tid.
Användarvisningsbild
Giz
Bryggmästare
Inlägg: 276
Blev medlem: tis aug 24, 2010 0:29

"Ultimate plastbrennern"

Inlägg av Giz »

Jo aluminium slang var ju vad som diskuterades om ursprungligen.. Men hittade ingen bild på ett bygge som hadde det. Men om vi nu snackar metallslang, borde det inte funka med riktiga rör åxå isåfall? Men då å andra sidan kan man ju lika gärna bygga en kolonnbrännare direkt eller en spiral.. Men bara av ren nyfikenhet, tror ni det hadde funkat med RF rör?
materialkort
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: lör maj 04, 2019 9:26

Re: "Ultimate plastbrennern"

Inlägg av materialkort »

Vell etter ni år kan jeg kanskje svare

den ble bygd med alu slange og bordgjennomføringer. avtappingen på laveste punkt på slangen
________
I I
IIIIII I
I I ___ I
I I I__I
IIIIII '
'
I__I
Användarvisningsbild
Kryddvittran
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: mån jan 24, 2022 17:50
Utrustning: Inget ännu
Ort: Umeå

Re: "Ultimate plastbrennern"

Inlägg av Kryddvittran »

Väcker denna tråden till liv, även om jag själv inte är jättemycket för threadcromancy.

Finns inga bilder kvar på denna brännare så frågar då här, är maskinen byggd exakt som en u-böjs-plastis, alltså att slangen går från ena sidan locket till den andra, eller ser den mer ut som igangstas plastbrännare, att det är ett grövre stigarrör med en u-böj som går vid toppen på detta stigarrör?

igangstas plastbrännare syns i denna tråd: https://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=3060

//Kryddvittran
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Re: "Ultimate plastbrennern"

Inlägg av rkr »

I think I built one of those, 100mm aluminium "bendable" duct hose. First straight up, then down just below the lid on the outside of the bucket and then back through the lid. Product collection at the lowest point of the hose. It worked but I got faster runs and higher ABV with bucket on top of a bucket design. It was also not very easy to seal that hose.

Slainte, Riku
"Designing and building automatic stills, 3rd edition" - now available from Amazon

If it's got tits, tyres or a trigger - it's trouble

Everything in life that's any fun is either immoral, illegal or fattening
Användarvisningsbild
Kryddvittran
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: mån jan 24, 2022 17:50
Utrustning: Inget ännu
Ort: Umeå

Re: "Ultimate plastbrennern"

Inlägg av Kryddvittran »

rkr skrev: tis dec 12, 2023 8:47 I think I built one of those, 100mm aluminium "bendable" duct hose. First straight up, then down just below the lid on the outside of the bucket and then back through the lid. Product collection at the lowest point of the hose. It worked but I got faster runs and higher ABV with bucket on top of a bucket design. It was also not very easy to seal that hose.

Slainte, Riku
Tack för snabbt svar riku!

Ok, men då kan man ta höjd för de få problemen som du hadde om man skulle vilja pröva den designen!

//Kryddvittran
Användarvisningsbild
rkr
Bryggmästare
Inlägg: 907
Blev medlem: tis sep 16, 2003 2:00
Ort: Land of OZ

Re: "Ultimate plastbrennern"

Inlägg av rkr »

I used aquarium silicone for hose seams going through the lid. The straight up pipe started at lid level while the return pipe went down through the lid to provide that gravity difference. In principle that design uses VM so it should produce at 47+%.

With bucket on top of bucket the basic arrangement is similar but return pipe is smaller and there's a chamber on top. I also used pot scrubbers on riser pipe. I was able to hit pot still ABV performance with that one.
"Designing and building automatic stills, 3rd edition" - now available from Amazon

If it's got tits, tyres or a trigger - it's trouble

Everything in life that's any fun is either immoral, illegal or fattening
Skriv svar

Återgå till "Plastbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst