Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ännu en Superplastis

Snabbare variant av plastbrännaren som rymmer mer mäsk
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Ännu en Superplastis

Inlägg av bonkeman »

Jag har precis byggt mig en ny apparat enligt principen Superplastis. Tänkte visa lite bilder till att börja med:

Detta är doppvärmaren jag använder. En från Biltema som numera är pimpad med silikonslang och kabelskor. De röda kabelskorna var tvunget eftersom lödningen inte fäste alls på stiften. Men detta verkar funka fint och tätt ska det förhoppningsvis vara.
Bild

Närmare bild på kabelskorna.
Bild

Locket, tillverkat för hand med fruns värdelösa värmepistol från Panduro. Tog ett tag...
Bild

Genomföringen i locket, lite tjusigt nedsänkt. Panduropistol återigen :roll:
Genomföringen i sig är en gammal bordsgenomföring från Biltema som jag hade i botten av kärlet på min gamla Plastis. På den satt det sedan en kulventil monterad.
Bild

Numera sitter det en silikonslang där!
Bild

Genomföring i hinken. Gjort med väskan i, därav plastspånen.
Bild

Färdigt bygge. Komplett med precisionsborrat hål. Woken är från IKEA. Handtaget lät jag vara kvar för extra effekt 8). Lite som stripes på en fin bil...
Bild

Denna skall stå i matkällaren som just nu håller ca 7-8 grader. Jag har en dimmer till min doppis och till och med en wattmätare som jag skaffade för ett par år sedan som mest ligger och skräpar. Detta kommer att göra det enkelt att ställa effekten till ca 100W när temperaturen väl är uppe. Termometer har jag också ifall det behövs.
Olofss0n
Bryggmästare
Inlägg: 237
Blev medlem: tor jul 15, 2010 18:48

Re: Ännu en Superplastis

Inlägg av Olofss0n »

För er som inte har tillgång till en varmluftspistol kan ta en kittel eller vad det heter :D och koka upp vatten i, kitteln ska inte vara större än vinlocket och inte mindre än det hålet man har gjort i vinlocket.

Man skär ut en cirkeln i locket på cirka 20 i diameter och lägger de över kitteln med det kokande vattnet sen tar man en bunke med rundad botten och trycker ner i hålet man gjort, sen håller man de där en minut eller så sen är det bara att lyfta bort locket och kyla ner de under vattenkranen, då har man en perfekt sarg runt om :D

Hoppas ni förstår min beskrivning? är inte så bra på att förklara saker just nu :)

Det räcker att man fyller upp kitteln till häften med vatten.
TheShade
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: sön jan 10, 2010 18:00

Ännu en Superplastis

Inlägg av TheShade »

Jag kör just nu första satsen i min nybyggda superplastis. Jag oroas dock av den låga procenten. Första mätningen visade 43%, sedan vred jag upp till 60+ på doppisen och fick 44% men sedan har det börjat krypa nedåt. Nu tar jag ut 35% och har inte fått ut mer än hälften av de 7+ litrarna jag väntar mig. Om jag ska hålla 40% på spriten måste jag avbryta typ... nu, när jag har ca 3 liter?

Mäsken var Turpo Pure, -10 oe på över 7 kilo socker.

Vad kan vara fel? Med den tempen borde väl första spriten vara ganska stark? Jag har inte bästa kylningen men det borde väl bara drabba hastigheten, inte styrkan på spriten?
Olofss0n
Bryggmästare
Inlägg: 237
Blev medlem: tor jul 15, 2010 18:48

Ännu en Superplastis

Inlägg av Olofss0n »

Jag hade samma problem med min Superplastis och jag hade inte heller bästa kylningen.
Använde en vanlig bordsfläkt men den hjälpte inte mycket.

Du kan testa att ställa ut den och ta en fläkt som blåser mot kupolen så ska det nog bli starkare sprit.

När jag hade min ute när det var minusgrader så fick jag ut cirka 50% sprit i början och då hade jag ingen fläkt som blåste på den.
Men när jag tog in den och hade en fläkt som blåste på kupolen så fick jag ut 45% sprit som snabbt sjönk till runt 35%.
TheShade
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: sön jan 10, 2010 18:00

Ännu en Superplastis

Inlägg av TheShade »

Okej, nästa sats som är redo att brännas efter denna får börja på balkongen. Tidigare var jag lite rädd om elektroniken och det hårda vädret men nu måste jag ju göra en jämförelse för att se hur mycket kylningen påverkar. Ska bli intressant att se hur kyla + fläkt blir, innan har jag bara testat var för sig.
Olofss0n
Bryggmästare
Inlägg: 237
Blev medlem: tor jul 15, 2010 18:48

Ännu en Superplastis

Inlägg av Olofss0n »

TheShade skrev:Okej, nästa sats som är redo att brännas efter denna får börja på balkongen. Tidigare var jag lite rädd om elektroniken och det hårda vädret men nu måste jag ju göra en jämförelse för att se hur mycket kylningen påverkar. Ska bli intressant att se hur kyla + fläkt blir, innan har jag bara testat var för sig.
Har du den inne så blåser fläkten bara rumstempererad luft på kupolen och det är väl runt 22 grader? fläkten kanske gör luften lite kallare.

Har du den ute i nån minusgrad så blåser fläkten luft som är minusgrader på kupolen så då borde det bli starkare sprit eftersom locket blir kallare och det blir snabbare kondensering. Och du kan testa att höja till kanske 65 grader på mäsken så går det mycket fortare att få ut sprit och det blir mer % i spriten, men då måste fläkten och kylan klara av att kyla locket.

Har inte hållit på med plastbrännare så mycket så jag kan säkert ha fel.
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Ännu en Superplastis

Inlägg av bonkeman »

Nu har jag kört ett dygn och det har inte gått så bra. Jag har väl fått ut några deciliter men när jag sänkte ner en termometer så var temperaturen endast 45 grader så jag har vridit upp doppisen lite så får vi se.

Är det så att en "Superplastis" är sämre än en vanlig plastis om den inte står väldigt kallt? Det känns oroväckande med era låga procenthalter. Jag fick alltid ut drygt 60% i början med min vanliga plastis och den kördes vid kanske 15 grader.
Användarvisningsbild
bonkeman
Moderator
Inlägg: 358
Blev medlem: tis nov 04, 2008 15:45

Ännu en Superplastis

Inlägg av bonkeman »

Rättelse. Det verkar som om jag hade lyckats hamna väldigt nära doppisen när jag sänkte ner termometern. Den visade 35 grader precis. Nu låter jag termometern vara nedsänkt så får vi se hur länge den håller.

Jag tycker att jag brassar på väldigt med doppisen. Wattmätaren stod på ca 120W vid denna temp. Men det tyder ju också på dålig isolering. Något att förbättra till nästa gång. Nu har jag skruvat upp till knappt 200W så får vi se imorgon bitti.

Procenten låg på 38% på första decilitrarna. Kasst. Får se vad som händer framöver.
Olofss0n
Bryggmästare
Inlägg: 237
Blev medlem: tor jul 15, 2010 18:48

Ännu en Superplastis

Inlägg av Olofss0n »

bonkeman skrev:Nu har jag kört ett dygn och det har inte gått så bra. Jag har väl fått ut några deciliter men när jag sänkte ner en termometer så var temperaturen endast 45 grader så jag har vridit upp doppisen lite så får vi se.

Är det så att en "Superplastis" är sämre än en vanlig plastis om den inte står väldigt kallt? Det känns oroväckande med era låga procenthalter. Jag fick alltid ut drygt 60% i början med min vanliga plastis och den kördes vid kanske 15 grader.
En superplastis och en vanlig plastis är nog lika bra när det inte är nån kylning.
När jag körde med plastbrännaren fick ja ihop cirka 6-7 liter och det låg på 36-37% och när jag körde med superplastisen så fick jag ut cirka 7 liter och det var strax under 40 % så det är inte så stor skillnad.

Ska se vad jag får för procent på en vanlig plastbrännare jag kör nu.
Hade lite mäsk och ja hade tråkigt så ja körde igång en omgång med plastisen :D
Men jag räknar inte med några höga % då jag använde mig av en 6kg jäst. :D
TheShade
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: sön jan 10, 2010 18:00

Ännu en Superplastis

Inlägg av TheShade »

I mitt fall handlar det säkerligen om kylningen. Jag kylde manuellt en timme eller två med snö i en påse då och då för att få en mätning med extra kyld sprit. Den visade högre procent (37% mot tidigare 35%).

Förts trodde jag att kylningen inte spelade roll på procenten, men sen insåg jag att om alkoholens avdunstingstemp är lägre än vatten, så är även kondeseringstempen lägre. Det innebär att om man kör på hög temp och kass kylning så kondenserar inte spriten lika bra som vattnet, som har en högre avdunstnings/kondenstemp än sprit och procenten i produkten minskar.

Är det så eller är det jag som flummar?
Olofss0n
Bryggmästare
Inlägg: 237
Blev medlem: tor jul 15, 2010 18:48

Ännu en Superplastis

Inlägg av Olofss0n »

TheShade skrev:I mitt fall handlar det säkerligen om kylningen. Jag kylde manuellt en timme eller två med snö i en påse då och då för att få en mätning med extra kyld sprit. Den visade högre procent (37% mot tidigare 35%).

Förts trodde jag att kylningen inte spelade roll på procenten, men sen insåg jag att om alkoholens avdunstingstemp är lägre än vatten, så är även kondeseringstempen lägre. Det innebär att om man kör på hög temp och kass kylning så kondenserar inte spriten lika bra som vattnet, som har en högre avdunstnings/kondenstemp än sprit och procenten i produkten minskar.

Är det så eller är det jag som flummar?
Nu är min hjärna trött men det kan mycket väl vara som du säger.
Eller så om man inte har tillräcklig kylning så kondenserar inte all ånga som åker upp i kupolen.
Eller det kanske är så du menar?

Är ganska trött så ja fattar inte så mycket nu.

God Natt!
Användarvisningsbild
Godot
Föredetta moderator
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön jan 31, 2010 13:49

Ännu en Superplastis

Inlägg av Godot »

TheShade skrev:I mitt fall handlar det säkerligen om kylningen. Jag kylde manuellt en timme eller två med snö i en påse då och då för att få en mätning med extra kyld sprit. Den visade högre procent (37% mot tidigare 35%).

Förts trodde jag att kylningen inte spelade roll på procenten, men sen insåg jag att om alkoholens avdunstingstemp är lägre än vatten, så är även kondeseringstempen lägre. Det innebär att om man kör på hög temp och kass kylning så kondenserar inte spriten lika bra som vattnet, som har en högre avdunstnings/kondenstemp än sprit och procenten i produkten minskar.

Är det så eller är det jag som flummar?
Snarare är det så att vid en högre temperatur kokar och förångas vatten i en högre grad, vilket i sin tur också innebär att det finns mer vattenånga att kondensera, som därmed spär ut alkoholen.

Alternativt vid en högre temperatur att trycket i apparaten blir så stort att ånga pressas ut, dvs, både alkohol och vatten, och leder till en svagare produkt.
TheShade
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: sön jan 10, 2010 18:00

Ännu en Superplastis

Inlägg av TheShade »

Godot skrev:
Snarare är det så att vid en högre temperatur kokar och förångas vatten i en högre grad, vilket i sin tur också innebär att det finns mer vattenånga att kondensera, som därmed spär ut alkoholen.

Alternativt vid en högre temperatur att trycket i apparaten blir så stort att ånga pressas ut, dvs, både alkohol och vatten, och leder till en svagare produkt.
Inget av dina alternativ förklarar varför styrkan skulle sjunka. Mer vatten förångas i en högre temperatur, ja. Men också mer alkohol, eller hur? Alkoholen förångas ju lättare än vatten så som alla säger: högre temp för starkare sprit. Annars borde brännare som kokar mäsken på 78 grader få ut svagare sprit än plastisen, vilket de inte gör.

Om ånga pressas ut så borde det komma ut lika mycket alkohol som vatten - styrkan är densamma. Du får mindre produkt självfallet, men inte lägre procent.

Det enda relevanta som skiljer vatten och alkohol åt är att de har olika temp för flytande/gasform. Annars är det ju två vätskor i en lösning med liknande fysiska egenskaper och det är svårt att skilja dem åt. Det är därför man använder bl.a. plastbrännaren.

Uppvärmningen hettar upp båda ämnena i mäsken, men alkoholen dunstar snabbare och mer än vattnet, varför man får starkare sprit än mäsk. Säg t.ex att när du bränt klart mäsken så har 99% av all sprit ångats bort, medan bara 30% av vattnet förångats. Mäsken har gått från 18% till nära 0% och du har nu alkohol 40% exempelvis.

Vid nedkylningen är det samma process som i uppvärmningen fast tvärt om, vi ska nu få gasen att bli flytande igen. Vattnet, som förångades "senast" (högre temperatur) kondenserar ganska snabbt när det kommer upp mot kylaren. Säg att kylaren inte orkar kyla all varm alkohol/vattenånga som hela tiden fortsätter värma. Säg att tempen på kylaren blir högre än förångningstemperaturen för alkohol, då kyls aldrig någon alkohol så pass att den kondenserar. Vattnet däremot som har högre temperatur för att kondenseras rinner ner i större proportion till spriten än tidigare, när kylaren inte var överhettad.

Kan väl bara vara det som orsakar problemet som jag ser det.
Användarvisningsbild
Godot
Föredetta moderator
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön jan 31, 2010 13:49

Ännu en Superplastis

Inlägg av Godot »

Som du ser det ja...

Men varför ska man då överhuvudtaget ha en låg temperatur i en plastbrännare?

Det är just för att kokpunkten skiljer sig åt för dessa två väsenskilda vätskor. I en plastbrännare strävar man efter att förånga en så liten andel vatten, med högre kokpunkt än etanol, just för att inte vattnet ska spä ut etanolen vid kondenseringen.

Om mäsken kokar kommer ångan, gasen att bestå till en högre andel vatten än om mäsken bara sjuder. Analogt om mäsken har en ännu lägre temperatur (45?) är etanolkoncentrationen i den avdunstande gassammansättningen högre.

Och om gastrycket blir såpass högt att den pressas ut, är det inte etanolen som kondenseras först...

Nu är det ett tag sedan jag läste termodynamik och ungefär lika länge sen som jag nyttjade mina kunskaper inom ämnet på någon högre nivå. Så det kan ju såklart vara så att jag minns en del fel när det gäller de här grundläggande sakerna...
TheShade
Finjäsare
Inlägg: 70
Blev medlem: sön jan 10, 2010 18:00

Ännu en Superplastis

Inlägg av TheShade »

Godot skrev:Som du ser det ja...

Men varför ska man då överhuvudtaget ha en låg temperatur i en plastbrännare?
För att man inte har aktiv kylning medelst vatten? Som jag sa, om man inte kan kyla så kommer ingenting att kondensera.
Godot skrev: Det är just för att kokpunkten skiljer sig åt för dessa två väsenskilda vätskor. I en plastbrännare strävar man efter att förånga en så liten andel vatten, med högre kokpunkt än etanol, just för att inte vattnet ska spä ut etanolen vid kondenseringen.

Om mäsken kokar kommer ångan, gasen att bestå till en högre andel vatten än om mäsken bara sjuder. Analogt om mäsken har en ännu lägre temperatur (45?) är etanolkoncentrationen i den avdunstande gassammansättningen högre.

Och om gastrycket blir såpass högt att den pressas ut, är det inte etanolen som kondenseras först...

Nu är det ett tag sedan jag läste termodynamik och ungefär lika länge sen som jag nyttjade mina kunskaper inom ämnet på någon högre nivå. Så det kan ju såklart vara så att jag minns en del fel när det gäller de här grundläggande sakerna...
Jag har inte läst termodynamik över huvud taget, jag tycker bara att om en gas passerar ut ur en otät behållare så sker ingen separation av de olika ämnena i gasen. Din mening om gastryck och kondensering förstår jag inte.

Och gastrycket ökar knappast märkvärdigt i en plastis. Det sker en volymökning i och med uppvärmningen men när allt nått maxtemp så sker ju ingen mer förändring i trycket. Har jag fel?

Och även om jag förstår resonemangen om att en lägre temp ger mindre vatten (mer alkohol) så är det väl inte så det fungerar i praktiken? Varför får man annars högre styrka med högre temperatur?
Skriv svar

Återgå till "Superplastis"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster