Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Lagring med spån av eneträ.

Allt om sprit med smak, t ex whisky, rom, brandy
Användarvisningsbild
HerrLarsson
Turbojäsare
Inlägg: 44
Blev medlem: mån nov 08, 2010 8:44

Lagring med spån av eneträ.

Inlägg av HerrLarsson »

Godkväll livsnjutare!

Är det någon som har använt sig av en-spån vid lagring av drycker?
Jag har nämligen börjat fundera över en lagring som skulle kunna ge en mycket intressant karaktär på diverse ädeldryck.

1. Muskotnöt
2. Enspån
3. Spån av kärnvirket från en tjärstubbe av gran (karaktäristisk terpentindoft)
(4. Rostade ekspån)

Jag är medveten om att såväl muskoten som terpentinet antagligen får räknas som aningens giftiga. Förhoppningen är dock att få ut tre väldigt kraftigt aromatiska karaktärer. Används detta inom någon traditionell framställning eller är det någon som provat liknande tidigare?
Användarvisningsbild
Mooki
Bryggmästare
Inlägg: 543
Blev medlem: tis feb 07, 2006 1:00
Ort: Roslagens famn

Lagring med spån av eneträ.

Inlägg av Mooki »

Klassas inte som lagring, men enespån har använts för att krydda snaps.
I recepten till gammal gotländsk sup ingår några kutterspåns stora bitar av eneträ, jämte rölleka.
Muskot och gran har jag inte stött på vad jag minns, om man undantar granens barr och att muskot säkerligen ingår i nån kryddlikör.
Bara att testa och se, gör inte för stora mängder och provsmaka regelbundet så borde det gå att hitta ett läge där smaken blir bra - det låter ju som att det borde kunna bli det... :)
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Lagring med spån av eneträ.

Inlägg av stillton »

något man kan tänka på är att det kryddade brännvinet i norden främst tillkom pga att vi inte hade lika bra förutsättningar att tillverka sprit utan en jävla massa finkel. kryddorna användes mycket för att dölja finkelsmaken helt enkelt.
vi har ju lite andra förutsättningar idag, så man kan gott vara lite försiktig med kryddorna tycker jag personligen. särskilt om man ska prova på exempelvis muskot.
med dom smaksättare du radar upp skulle jag skippa enspånet helt, åtminstone om det ger samma karaktär som enbär. känns som det skulle skära sig rejält med det övriga.
möjligtvis enspån+tjärstubbe.
en andra sats med muskot och ek.
sen kan du ju prova att blanda dessa för att se om det funkar.
Användarvisningsbild
HerrLarsson
Turbojäsare
Inlägg: 44
Blev medlem: mån nov 08, 2010 8:44

Lagring med spån av eneträ.

Inlägg av HerrLarsson »

Tack för dom svaren :)

Jag har ju inte en aning om huruvida granen bidrar med något positivt utöver doften, kanske smakar gammal diesel. Muskoten skulle möjligtvis kunna ge en något dov eftersmak, och lite tidigare skulle kanske en-smaken komma fram.

Det låter som en bra idé att blanda efter tycke och smak. Kommer antagligen börja med att helt dela upp allt i fyra separata lagringar.
Stormblast
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: sön mar 30, 2008 14:25

Lagring med spån av eneträ.

Inlägg av Stormblast »

Rolig idé måste jag säga! Fick en idé om att lagra lite sprit tillsammans med en/gran och citrusskal, känns som att det också kan bli bra. Ska man använda hela kvistar eller bara barren? Eller är det spån som gäller, blir det nån skillnad beroende på vad man väljer? Är lite ny på det här med att smaksätta sprit, brukar bara syssla med vin :)
Användarvisningsbild
HerrLarsson
Turbojäsare
Inlägg: 44
Blev medlem: mån nov 08, 2010 8:44

Lagring med spån av eneträ.

Inlägg av HerrLarsson »

Jag har inte kommit så långt i smaksättande, en jäkligt otrevlig årstid har bäckat igen skog och mark i nuläget :evil:
Angående kryddning med en/gran så skulle jag rekomendera torkade och ev rostade spån från stamvirket. Möjligen kan unga granskott användas, äldre barr (mörkgröna) fäller ut mycket bitterämnen med mindre trevliga smaksensationer som följd.
Lagring(kryddning) med citronskal ger en väldigt frisk och fräsch karaktär. Jag tror att denna smak kan passa bra tillsammans med ensmaken!

Lycka till och skriv gärna hur det går för dig! :D
Stormblast
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: sön mar 30, 2008 14:25

Lagring med spån av eneträ.

Inlägg av Stormblast »

HerrLarsson skrev:Jag har inte kommit så långt i smaksättande, en jäkligt otrevlig årstid har bäckat igen skog och mark i nuläget :evil:
Angående kryddning med en/gran så skulle jag rekomendera torkade och ev rostade spån från stamvirket. Möjligen kan unga granskott användas, äldre barr (mörkgröna) fäller ut mycket bitterämnen med mindre trevliga smaksensationer som följd.
Lagring(kryddning) med citronskal ger en väldigt frisk och fräsch karaktär. Jag tror att denna smak kan passa bra tillsammans med ensmaken!

Lycka till och skriv gärna hur det går för dig! :D
Jo, det är en jävligt tråkig årstid. Svårt att få tag på färsk frukt och sånt till vin, och dåligt med öppet vatten för fiske. Illa :P
Det jag tänkte angående gran var att man kanske kunde använda de ljusgröna skotten som kommer nu till våren. Dessa har en väldigt fräsch smak och är inte alls lika bittra som "gammel-gran" :)

Jag återkommer om jag provar mig på nåt, hoppas att du också gör det. Lycka till! :)
Användarvisningsbild
Kung_Krydda
Finjäsare
Inlägg: 74
Blev medlem: mån jan 31, 2005 1:00

Lagring med spån av eneträ.

Inlägg av Kung_Krydda »

Hej.

En fundering jag har är att använda andra svenska träslag för smaksättning.

Tex Rostade trästickor från björk, lönn, rönn eller al.
Någon som har testat?

Jag har ett körsbärsträd som dog i sommras som jag även har funderat på .
Rabarbervin
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: sön aug 22, 2010 11:55

Lagring med spån av eneträ.

Inlägg av Rabarbervin »

Jag tänker själv framöver testa att smaksätta en liter med lättkolat alspån.
Det bör ju i allafall ge en fin kulör liknande whisky eftersom alspånet i sig håller denna kulör när det torkat.
Användarvisningsbild
HerrLarsson
Turbojäsare
Inlägg: 44
Blev medlem: mån nov 08, 2010 8:44

Lagring med spån av eneträ.

Inlägg av HerrLarsson »

Alltid intressant att pröva sådana idéer!
Traditionellt har ju ek använts för dess resistens mot föruttnelse/röta och och rent praktiskt finns det väl inte en vettig tunnbindare som skulle ge sig på att göra en tunna i exempelvis al (i mitt tycke alldeles för långa fibrer).
Undra om kulturhistorien därmed har lagt sig lite ivägen för "ny utveckling". Funderar man över vilka drycker som produceras av diverse hemkörare i landet (baserat helt på mina egna fördomar) är det väl antagligen de traditionella "sockersprit", vodka/dylika sädesbrännvin, whiskey, konjak, calvados etc etc. De flesta av dessa har redan tradiditonella recept och har redan tillverkats under lång tid. Bortsätt från sliskiga smaksatta rom- och vodkasorter är exempelvis systembolagets spritsortiment väldigt traditionellt.

Känner att jag svamlar rejält...Har inte fått något morgonkaffe ännu :cry:
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Lagring med spån av eneträ.

Inlägg av stillton »

HerrLarsson skrev:Alltid intressant att pröva sådana idéer!
Traditionellt har ju ek använts för dess resistens mot föruttnelse/röta och och rent praktiskt finns det väl inte en vettig tunnbindare som skulle ge sig på att göra en tunna i exempelvis al (i mitt tycke alldeles för långa fibrer).
Undra om kulturhistorien därmed har lagt sig lite ivägen för "ny utveckling". Funderar man över vilka drycker som produceras av diverse hemkörare i landet (baserat helt på mina egna fördomar) är det väl antagligen de traditionella "sockersprit", vodka/dylika sädesbrännvin, whiskey, konjak, calvados etc etc. De flesta av dessa har redan tradiditonella recept och har redan tillverkats under lång tid. Bortsätt från sliskiga smaksatta rom- och vodkasorter är exempelvis systembolagets spritsortiment väldigt traditionellt.

Känner att jag svamlar rejält...Har inte fått något morgonkaffe ännu :cry:
jag håller med.. dom flesta traditioner och bruk på detta område har tillkommit av en slump, inte för att det skulle vara uttänkt för att ge den bästa smaken.
malt som torkats av torveld exempelvis.. enda anledningen att det existerar var för att det var det billigaste och enklaste alternativet.

lagring på sherryfat.. billigare med begagnade fat..

finns massvis av liknande exempel.
just därför tycker jag att man inte ska hänga upp sig på dessa traditionella recept som om att det vore det enda rätta sättet. visst, det kommer inte smaka som whiskyn eller rommen du köper på bolaget, men vad är det som säger att det är något man vill uppnå öht?
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Lagring med spån av eneträ.

Inlägg av dan610324 »

väl formulerat
nya "galna" ide'er är alltid roliga
å de ä ju faktiskt så de flesta stora saker tillkommit
Användarvisningsbild
Hinken Hill
Bryggmästare
Inlägg: 343
Blev medlem: tor feb 17, 2011 12:54

Lagring med spån av eneträ.

Inlägg av Hinken Hill »

Livar upp en gammal tråd här!

Jag har funderingar på att antingen röka whisky malt eller troligtvis lagra whisky på törved för att få riktig tjärsmak på min whisky. Är det nån som provat detta och kan uttala sig om resultatet.
Användarvisningsbild
HerrLarsson
Turbojäsare
Inlägg: 44
Blev medlem: mån nov 08, 2010 8:44

Lagring med spån av eneträ.

Inlägg av HerrLarsson »

Rökig whiskeymalt är väl traditionellt det som används inom rökiga sorter och är en konsekvens av torveldningen, även om målet ursprungligen först och främst antagligen var att torka malten (mer än att smaksätta den).

Törved är mer intressant, och anknyter lite till det tråden handlade om från början. Jag går nämligen i samma tankar - men med målet att tillsätta en terpentinsmak till ädeldrycken. För att få tjärsmaken bör man antagligen försöka sig på att torrdestillera spånen och använda produkten som essans. Det är inte speciellt svårt - men ryker en hel del och rekomenderas att utföras utomhus ^^ Tidigare har jag provat av rent experimentlusta i en brännare som liknade en mini-version av en stripper. Blev helt okej :)
Användarvisningsbild
Hinken Hill
Bryggmästare
Inlägg: 343
Blev medlem: tor feb 17, 2011 12:54

Lagring med spån av eneträ.

Inlägg av Hinken Hill »

HerrLarsson skrev:Rökig whiskeymalt är väl traditionellt det som används inom rökiga sorter och är en konsekvens av torveldningen, även om målet ursprungligen först och främst antagligen var att torka malten (mer än att smaksätta den).

Törved är mer intressant, och anknyter lite till det tråden handlade om från början. Jag går nämligen i samma tankar - men med målet att tillsätta en terpentinsmak till ädeldrycken. För att få tjärsmaken bör man antagligen försöka sig på att torrdestillera spånen och använda produkten som essans. Det är inte speciellt svårt - men ryker en hel del och rekomenderas att utföras utomhus ^^ Tidigare har jag provat av rent experimentlusta i en brännare som liknade en mini-version av en stripper. Blev helt okej :)
Jo men nu är det ju så att nu för tiden vill man ju åt dom rökiga smakerna och jag tänkte att en Hinken version vore att röka malten med törved. Borde egentligen kanske ge en rundare smak än att lagra på törved.


Ok! Du kanske skulle ta lite av tjärdoften som är till bastun och hålla i sponken :lol:
Skriv svar

Återgå till "Destillat med smak"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster