Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Bagerihonung

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
TorstenStenmark
Föredetta moderator
Inlägg: 1021
Blev medlem: ons feb 10, 2010 16:47

Bagerihonung

Inlägg av TorstenStenmark »

Jag tänker sätta rätt mycket melomel (mjöd med frukt) och behöver en hel del honung.

Jag kan köpa lokalt producerad bagerihonung (industrihonung. Lägre kvalitet än det som dom säljer i små glasburkar) för

30:-/kg

Jag kan köpa utländsk, vanlig honung för

50:-/kg

Eller lokalt producerad finhonung för

100:-/kg

Vad ska jag satsa på? Bagerihonungen duger ju till bakverk iaf. Kanske inte något man vill ha i téet, men den lär ju inte vara dålig för dens skull. Dessutom ska det ju i vinbär och annat, som kan dölja lite off smak.
Willys utländska honung smakar ju inte det minsta off, men den är ju inte ett dugg lokalt producerad...

Dyraste honungen kan jag tänka mig att köpa till rent mjöd, men till melomel tror jag man kan tumma lite på honungskvaliteten.

Vad tror ni?
Användarvisningsbild
nils-alf
Föredetta moderator
Inlägg: 1959
Blev medlem: tor jan 14, 2010 13:04
Ort: Smedjebacken

Bagerihonung

Inlägg av nils-alf »

ä dä nå tillsatser i bagerihonungen? Dä vore annars kul om dä vart bra. Kanske te å mä ä en smak som passar? Vem vet?
Användarvisningsbild
kaffekask
Turbojäsare
Inlägg: 36
Blev medlem: ons okt 04, 2006 2:00

Bagerihonung

Inlägg av kaffekask »

Jag skulle nog smaka på honungen innan jag köpte några större mängder. Hur mycket du kan tumma beror nog helt på vilken typ av frukt du ska använda. Om du tar något milt som kommer luta extra mycket på honungssmaken så skulle jag nog gå på iaf import honungen men ska det vara någonting starkt tex choklad (ej frukt jag vet, bara ett exempel) som får ett ordentligt bett så spelar nog honungen mindre roll.

Med allt det sagt så blir det nog alltid godast med finhonungen, det beror bara på vad du kan tänka dig att betala.
Just nu:
25L mjöd
Kaffe om det nu gills ^^
Användarvisningsbild
TorstenStenmark
Föredetta moderator
Inlägg: 1021
Blev medlem: ons feb 10, 2010 16:47

Bagerihonung

Inlägg av TorstenStenmark »

Jag ska använda röda vinbär, svarta vinbär och blåbär. Kanske rabarber också..

Ja, det känns lite fånigt att snåla, men 30 respektive 100 kronor är ju en ansenlig skillnad!

Jag ska se om det inte går att ordna till ett smakprov. Bra idé!


Jag är inte så jävligt insatt i just honung, men så vitt jag förstått, så är bagerihonungen andrasorteringen av honung, och dessutom pastöriserad.
Användarvisningsbild
kaffekask
Turbojäsare
Inlägg: 36
Blev medlem: ons okt 04, 2006 2:00

Bagerihonung

Inlägg av kaffekask »

Jag skulle inte heller vilja säga att jag har någon vidare kunskap om just honung men visst har jag smakat både "bagerihonung" och finfin norrbottnisk ljunghonung och mycket däremellan. Pastöriseringen i sig gör mest troligt inte allt för mycket för smaken men kvaliteten kan nog variera mer i bagerihonungen än i den i glasburk fint förpackade honungen för retailmarknaden.

Bären du tänkt använda lär nog ge en hel del smak så jag tror rent personligen att du inte behöver satsa på 100kronors honungen då den nog ändå hade försvunnit mycket i bärsmaken.
Just nu:
25L mjöd
Kaffe om det nu gills ^^
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Bagerihonung

Inlägg av Weinkeller »

Är själv ingen storkonsument av mjöd precis, men ett tips är att använda fin honung med mycket smak vid eftersötningen (om man nu gör en sådan) Den smaken ger ett ganska stort intryck på hela mjöden eftersom en del smak och aromämnen i honungen som används vid jäsningen försvinner ut genom jäsröret.

Kan nog vara en bra idé att använda den billiga honungen som primär ingrediens och fixa till rätt oechslegrader med finhonung. Var förrsiktig att använda för mycket frukt bara, den tar lätt över smaken från den mer svårförnimbara delikata honungstonen.
/Weinkeller
Användarvisningsbild
TorstenStenmark
Föredetta moderator
Inlägg: 1021
Blev medlem: ons feb 10, 2010 16:47

Bagerihonung

Inlägg av TorstenStenmark »

kaffekask skrev:Bären du tänkt använda lär nog ge en hel del smak så jag tror rent personligen att du inte behöver satsa på 100kronors honungen då den nog ändå hade försvunnit mycket i bärsmaken.
Det var ungefär precis så jag resonerade :)


Importerad honung för 50 spänn på ÖB, Lidl eller Willys känns inte direkt som något bättre än "bagerihonung" från den lokala biodlaren.

Sen finns det ju svensk honung för 70-80 ute i butikerna också, men då känns steget till 100:-/kg hos biodlaren inte så långt.

Jag tror jag gör som så, att jag köper hem en hink bagerihonung och använder till melomelen, och använder högkvalitativ honung till blankmjödet.

"Det kan inte mer än gå åt helvete!", som farsan alltid sa.
Användarvisningsbild
nils-alf
Föredetta moderator
Inlägg: 1959
Blev medlem: tor jan 14, 2010 13:04
Ort: Smedjebacken

Bagerihonung

Inlägg av nils-alf »

passa på å gö en liten sats blankmjöd av bagerihonung samtidigt. då vet du ju precis hur den smakar i jämförelse sen när allt ä klart.
Användarvisningsbild
kaffekask
Turbojäsare
Inlägg: 36
Blev medlem: ons okt 04, 2006 2:00

Bagerihonung

Inlägg av kaffekask »

nils-alf skrev:passa på å gö en liten sats blankmjöd av bagerihonung samtidigt. då vet du ju precis hur den smakar i jämförelse sen när allt ä klart.
Ett Gott råd :) smaskens!
Just nu:
25L mjöd
Kaffe om det nu gills ^^
Honey
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: ons aug 04, 2010 16:10
Ort: Bollnäs

Bagerihonung

Inlägg av Honey »

Jag kan ju ha fel i det här fallet, men jag skulle tippa att det går alldeles utmärkt att använda industrihonungen till melomelen. Anledningen till att man väljer att göra industrihonung är ofta att honungen har för hög vattenhalt. Vattenhalten bör vara under 20% för att inte honungen ska börja jäsa pga jästsvampar som finns naturligt i nektarn, så om man inte har lust att trassla med luftavfuktare och fläktar för att sänka vattenhalten så är alternativet att pastörisera för att ta död på jästsvamparna. Nackdelen är att man då även tar bort det mesta av "nyttigheterna" i honungen och alltså inte får sälja den som vanlig honung längre. Fast jag känner ingen som gör mjöd för att det ska vara nyttigt... :wink:

Smaka på industrihonungen vet ja'! Pastöriseringen brukar inte påverka smaken nämnvärt så om du inte har något emot den så tycker jag att det bara är att köra!
seppo
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: fre maj 07, 2021 11:14
Utrustning: honung

Re: Bagerihonung

Inlägg av seppo »

jag har fin mörk honung till salu egen odlad från egnabin finns i norra småland 70 kr kg endast i ca 28 kg hinkar 070-3210328 seppo
Anna Andersson
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor okt 21, 2021 14:40
Utrustning: Kastrull

Re: Bagerihonung

Inlägg av Anna Andersson »

Precis som skrevs, bagerihonung har bara för hög vattenhalt, inget annat, utan är ren och fin honung, Brygg med det, kommer gå utmärkt.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för mjödbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster