Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Snusrecept Göra eget snus / tillverka snus snustillverkning

Diskusion kring tobak, så som snustillverkning.
Användarvisningsbild
bryggaren
Bryggmästare
Inlägg: 444
Blev medlem: lör sep 20, 2003 2:00
Ort: www.bryggforum.com
Kontakt:

Snusrecept Göra eget snus / tillverka snus snustillverkning

Inlägg av bryggaren »

Kod: Markera allt

1 kg råtobak ger c:a 1100 cigaretter eller 35 dosor snus.
Coobra råtobak kan även användas som snus.

Gör så här;

1. Finfördela 1 kg råtobak till ett pulver med lämplig
kornstorlek. Använd mixer eller köttkvarn.

2. Blanda ut tobakspulvret i 1 dl vatten och 50g salt. rör
om ordentligt innan blandningen hälls i stor form eller
långpanna.

3. Fördela ut blandningen i ett jämnt lager och täck över
formen/långpannan med gladpack/plastfolie. Placera formen på
en plats med 45-50 C grader för att "svettas" under 5 dygn.
Lämpliga platser är ovanpå pannan i pannrummet eller i
bakugn.

4. Efter 5 dygn tillsätts 90g "pottaska" (kaliumkarbonat)
som kan köpas på apotek. Låt blandningen stå ytterligare ett
dygn med gladpack. Om blandningen är för fuktig, tag av
gladpacken och låt stå i ugnen några timmar. man kan nu
tillsätta arom, t.ex. Whisky/Cognac/Rom.

5. När snusen har den rätta fuktigheten, låt den svalna och
lägg den i lämpliga dosor. Förvara de 35 dosorna i frysen.

lycka till!
kanske kan vara intressant..

Råtobak:
http://www.olbolaget.com/
?Varf?r skulle jag vilja hamna i himmelriket? D?r finns ju ?nd? ingen jag k?nner...?
Användarvisningsbild
Pocenten
Bryggare
Inlägg: 141
Blev medlem: lör jul 19, 2003 2:00

Snusrecept Göra eget snus / tillverka snus snustillverkning

Inlägg av Pocenten »

Ja det här blev fint som snus.
Gjorde enligt detta recept (Bengt Sänds snusbok). Jag använde plastisen som ugn, tejpade hålen på mäskhinken och isolerade vinhinken med täcken och sovsäckar.
Kan tillägga att Gotiatek har ersatt Kaliumkarbonat med Natriumkarbonat, finns bl a i målarsoda (99%, används till att luta av fisk), om det är riskfritt vet jag inte så testa inte innan du är säker.
För att få mer Generallikt snus kör 200g salt och Bergamottolja.
Ska vara 11 dl vatten.
Användarvisningsbild
Pocenten
Bryggare
Inlägg: 141
Blev medlem: lör jul 19, 2003 2:00

Snusrecept Göra eget snus / tillverka snus snustillverkning

Inlägg av Pocenten »

Gripen som tillverkar "Målar & Hushållssoda" har bytt leverantör och avråder numera från användning i livsmedel.
Fabriken lever inte upp till de mycket stränga krav som ställs på fabriker som tillverkar livsmedel.
Alternativet är Apoteket som tar 334 kr för 800 gr kaliumkarbonat som är minsta storleken.
Användarvisningsbild
Pjolteren
Bryggmästare
Inlägg: 885
Blev medlem: ons apr 21, 2004 2:00

Snusrecept Göra eget snus / tillverka snus snustillverkning

Inlägg av Pjolteren »

I diverse gamle bakeoppskrifter (peppernøtter) står det at det skal brukes pottaske. I nyere "modifiserte" oppskrifter står det at man kan bytte ut pottasken med vanlig bakepulver. Kan dette også gjøre for å lage snus? I så fall blir det jo mye billigere... :?:
Användarvisningsbild
Mr_P
Bryggare
Inlägg: 159
Blev medlem: ons mar 17, 2004 1:00
Ort: framf?r datorn

Snusrecept Göra eget snus / tillverka snus snustillverkning

Inlägg av Mr_P »

Om mitt minne inte sviker mig så gäller följande:

Bakpulver = natriumbikarbonat (+ ev dinatriumfosfat)
natriumbikarbonat = NaHCO3
natriumkarbonat = Na2CO3
dinatriumfosfat = Na2HPO4

Både natriumkarbonat och bikarbonat avger bl.a. kolsyra och natriumjoner när de blandas med vatten (bikarbonat även lite väte). Det bör alltså gå att använda båda med samma resultat. Enda skillnaden bör vara att bakpulver även släpper lite fosfater, men detta bör inte spela någon roll.

Då det var ett tag sedan jag höll på med kemi, får ni gärna rätta mig om något av ovanstående är felaktigt.
Användarvisningsbild
byggarn
Föredetta admin
Inlägg: 735
Blev medlem: lör sep 20, 2003 2:00
Ort: Stockholm

Snusrecept Göra eget snus / tillverka snus snustillverkning

Inlägg av byggarn »

Varför inte göra Pottaskan själv? Gör en shysst brasa av björk eller ask.
Ta reda på all aska när den brunnit ut. Slamma upp detta i vatten och
låt stå tills det klarnat. Häverta ur det klara och indunsta det på bakplåtar eller dylikt.
En mer utförlig beskrivning finns här - http://www.lysator.liu.se/runeberg/uppfinn/4/0462.html
Användarvisningsbild
Pjolteren
Bryggmästare
Inlägg: 885
Blev medlem: ons apr 21, 2004 2:00

Snusrecept Göra eget snus / tillverka snus snustillverkning

Inlägg av Pjolteren »

Har litt vansker med språket... :oops:

Det du mener er at etter man har brukt hevert kan en koke bort vannet i en kjele eller sette en panne inn i ovnen og fordampe vekk vannet på denne måten? Det som blir igjen etter fordampningen er pottasken?
Användarvisningsbild
byggarn
Föredetta admin
Inlägg: 735
Blev medlem: lör sep 20, 2003 2:00
Ort: Stockholm

Snusrecept Göra eget snus / tillverka snus snustillverkning

Inlägg av byggarn »

Precis. Jag ser inte varför man inte skulle kunna koka bort det mesta av vattnet innan man låter den koncentrerade lösningen dunsta lite saktare på bakplåtar i ugnen på låg värme eller ovanpå pannan.

I och för sig kan man ju använda denna vätska direkt istf pottaska och vatten i snuset. Men det blir ju svårare att veta hur mycket pottaska som då tillsätts...
Användarvisningsbild
Pjolteren
Bryggmästare
Inlägg: 885
Blev medlem: ons apr 21, 2004 2:00

Snusrecept Göra eget snus / tillverka snus snustillverkning

Inlägg av Pjolteren »

Takker og bukker!!! :D

Da skal jeg forsøke det!

En boks snus koster nå 59,50 på bensinstasjonene her i nabolandet! :cry:
Användarvisningsbild
Pocenten
Bryggare
Inlägg: 141
Blev medlem: lör jul 19, 2003 2:00

Snusrecept Göra eget snus / tillverka snus snustillverkning

Inlägg av Pocenten »

59,50!! Jag lider med dig :cry:

Kollade på Gothiateks sida igen:
Natriumkarbonatet omvandlas direkt vid tillsättningen till bikarbonat, som man alltså finner i det färdiga snuset.
Så det låter ju som att man skulle kunna använda bakpulver, om nu inte själva omvandlingen från natriumkarbonat till bikarbonat är viktig?

Bra tipps Pjolteren!
svenne

Snusrecept Göra eget snus / tillverka snus snustillverkning

Inlägg av svenne »

59,50 är väl inget i fall man tjänar 250 +moms / h.. :lol:
Användarvisningsbild
schizo
Bryggare
Inlägg: 135
Blev medlem: fre mar 04, 2005 1:00

Snusrecept Göra eget snus / tillverka snus snustillverkning

Inlägg av schizo »

nartiumkarbonat kan enkelt göras genom att i ca 10 minuter hetta upp natriumbikarbonat till över 200 C.

Förutom detta så undrar jag om någon har fler recept att delge!?
Mohinder
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor mar 27, 2008 18:16

Snusrecept Göra eget snus / tillverka snus snustillverkning

Inlägg av Mohinder »

Det bakpulver jag hade hemma innehöll natriumdisfosfat, natriumkarbonat och majsstärkelse. Skulle det kunna funka att använda direkt som vanligt natriumkarbonat?
Snusis
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör apr 05, 2008 15:24
Ort: uppsala

Natrium bikarbonat och pott aska

Inlägg av Snusis »

Natriumbikarbont kallas även Bikarbonat / Natron och finns i krydd hyllan i princip alla affären och kostar ca 8:- för 50g. På Engelska heter bikarbonat 'Baking soda'.

När Bengt Sänd hade snusfabriken så fick man med "pott aska", men när han sålde till Swedish Match så började de använda natriumbikarbonat i stället, eftersom de inte lyckades hitta pottaska. I flera recept jag läst om på internet så står där Natriumkarbonat, men de som då säljer snussatser har då haft med bikarbonat. Så där är nog en del förvirring.

Skillnaden mellan natriumkarbonat och natriumbikarbonat är att den första är så basisk att den är frätande och svider på läppen, medan bikarbonat kan ätas rent (Om man har halsbränna så netraliserar bikarbonat magsyran väldigt snabbt och det bildas CO2). Sedan stämmer det också att om man värmer upp natriumbikarbonat till ca 200 C° så bildas natriumkarbonat. 2NaHCO3 --> Na2CO3 + H20 + CO2,

"Pott aska" verkar innehålla lite olika saker. I askan från lövved, framför allt björk, så är pottaskan en blandning främst mellan KHCO2 (kaliumbikarbonat), K2CO2 (kaliumkarbonat), KOH (kaliumhydroxid) (kausiksoda) och kan av de hänseendet också vara svår att dosera.

Anledningen till att man tillsätter pottaska är att göra snuset svagt basiskt, så att nikotinet inte har en H+-jon till sig. När nikotin har H+ bundet till sig så är det mer vattenlösligt och när det saknar H+ är i det mer fettlöslig och går igenom slemhinnorna.

Jag har provat både NaHCO2 och Na2CO2. När jag hade det senare så tyckte jag att snuset blev lite mer frätande, men det kan vara inbillning.

Någon som sett något recept där mn innan man tillsätter (pottaska, bikarbonaten,karbonat) så tillsätter någn syra? Om man gör det så borde man kunna lösa ut nikotinet från tobaken, så att nikotinet blir mer lösligt i snuset och det blir mer sting i början av snusningen, som i t ex tre ankare portionssnus.När sedan syran verkat ett tag så tillsätter man pottaskan som vanligt.
/Snusis
Användarvisningsbild
Skogis
Finjäsare
Inlägg: 63
Blev medlem: lör apr 19, 2008 11:53

Snusrecept Göra eget snus / tillverka snus snustillverkning

Inlägg av Skogis »

Det är givetvis mer "äkta" att göra egen pottaska. Mycket coolt och nånting att prova i framtiden. Senaste gången jag gjorde snus använde jag vanlig bikarbonat, billig från ÖB. Det står bara "Natriumkarbonat" på påsen dock. Både karbonat och bikarbonat heter vad jag förstår "E500"
Hur som haver blir det fullt godkänt med vanlig natriumbikarbonat! Ingen större idé att krångla med målarsoda eller annat.

Observera att bakpulver kan innehålla sura fosfater, vilket borde förta en del av meningen med att blanda i det. Och potatismjöl ser jag också att det står på burken.
Skriv svar

Återgå till "Tobak / snus"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster