Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Skruvkork vs Vinkork

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
Godot
Föredetta moderator
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön jan 31, 2010 13:49

Skruvkork vs Vinkork

Inlägg av Godot »

Jag har ännu inte provat mig på vinbryggning men samlar både mod och tillbehör för att kunna göra ett försök!

En fråga som jag egentligen grubblar på mest är om det går att använda begagnade glasflaskor med skruvkork istället för "naturkork"?

Anledningen till att jag vill använda skruvkork är naturligtvis att det blir så mycket enklare vid både buteljering som dekantering.

Men hur stor skillnad kan det bli? Blir mitt första försök förstört för att jag sparade in möda och besvär på en sådan detalj eller är det försumbart då jag kommer att använda mig av en vinsats som kanske inte är den allra bästa?

Det leder mig in till min andra egentliga fråga, vilken vinsats ska jag välja till mitt första försök? ;)

Antar att min andra fråga är om möjligt något ännu mer komplex än den första och jag förväntar mig inte något egentligt svar på den heller...
Och jag undrar inte heller om smaken på vinsatsvin blir som på ett medelklassvin på bolaget. Jag provar mina egna smaklökar hellre!
Zotamedu
Bryggmästare
Inlägg: 282
Blev medlem: tis jul 14, 2009 18:19

Skruvkork vs Vinkork

Inlägg av Zotamedu »

Anledningen till att det fortfarande används naturkork är i princip bara nostalgi och tradition. Syntetkork och skruvkork är mycket bättre då risken för olika typer av korkskador minskar kraftigt. Det uppskattas att upp mot 10% av allt vin har någon sorts korkdefekt.
Vilket du väljer beror helt på vilken känsla du vill ha. Det är ju något speciellt med att dra ur en kork. Det känns lyxigare än att skruva upp en kork även om fler och fler lite finare vinhus har börjat med syntet och skruvkork.
På gång:
Glögg - Lagring
Fläderchampagne - Jäsning

Färdigt:
Krusbärsvin 2009
Perry 2009
Cider 2009
Användarvisningsbild
Godot
Föredetta moderator
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön jan 31, 2010 13:49

Skruvkork vs Vinkork

Inlägg av Godot »

Snabbt svar!

Jag har också hört och läst om det där med att fler och fler vinhus övergår till skruvkork samt att många druckna vin har varit korkskadade.

Min fråga handlar mer om det går att återanvända skruvkorkar, eller är det bättre för mig i mitt fina vinhus att använda "vanliga" vinkorkar?
Vilket är bättre för kort/ långvarig lagring etc.?
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Skruvkork vs Vinkork

Inlägg av dan610324 »

hur funkar skruvkork vid lite längre lagring ?? låt säga 5 - 10 år
syntetkorken skulle jag kunna tänka mig är perfekt för lång lagrade viner
en annan variant är ju bulklagring och buteljering efter låt säga 10 år

men till din fråga , varför ska du utgå ifrån en vinsats ??
vore det inte roligare att prova 3 stycken 10 liters dunkar med olika recept härifrån forumet för att få lite mer perspektiv på olika vintyper och smaker ??

exempelvis ett riktigt frukt starkvin ( dessert vin ) gjort på någon lämplig frukt eller bär
ett bordsvin 8-12 % på kanske lingon och blåbär till exempel
och något vin gjort på dessa så populära dryckes koncentrat som flitigt används här i diverse recept

det finns så otroligt mycket bra info här på forumet så det är faktiskt enklare än va man tror
jag är själv en nybörjare på vintillverkning , gjorde en skvätt för 10 år sen ( 100 liter )
men inser nu efter att jag har läst ikapp en hel del här på forumet att det jag gjorde då igentligen inte ens skulle vara drickbart idag , men det är ett underbart vin idag .
så jag måste ha haft en otrolig tur i många av momenten
men nu försöker jag att göra vin igen med lite mer kunskap , vi får väl se vad det blir av det :lol:
lite av det ska i alla fall bli glögg
Användarvisningsbild
Godot
Föredetta moderator
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön jan 31, 2010 13:49

Skruvkork vs Vinkork

Inlägg av Godot »

Vinsats helt enkelt för enkelhetens skull! Och i mitt vin ska det vara druvor! Tyvärr så bor jag inte såpass till att jag kan odla och trampa mina egna.... ;)
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Skruvkork vs Vinkork

Inlägg av dan610324 »

odla rankorna i fönstret i krukor , trampa gör du i badkaret :lol:
Zotamedu
Bryggmästare
Inlägg: 282
Blev medlem: tis jul 14, 2009 18:19

Skruvkork vs Vinkork

Inlägg av Zotamedu »

Jag ser inget problem med att återanvända skruvkork. Kolla bara så att gummipackningen i korken ser bra ut. Den där förseglingen är ju bara till för att visa att flaskan inte varit öppnad. Finns nya skruvkorkar att köpa på PGW annars men apparaten som nyper åt plomberingen kostar skjortan.

Ett annat alternativ som jag vet några hör gör är vanliga 33 cl läskflaskor och kronkapsyler. Själv har jag tre back med 50 cl flaskor ståendes här brevid mig. IOF är det kolsyrejästa saker i dem men kan mycket väl tänka mig att använda samma format om jag sätter ett vin någon gång igen. Planen är att använda läskflaskor till mjöd när jag väl får tummen ur och sätter en sats. Ser inte lika proffsigt ut men det är en rätt behaglig volym och förvaringen löses lätt med backar.
På gång:
Glögg - Lagring
Fläderchampagne - Jäsning

Färdigt:
Krusbärsvin 2009
Perry 2009
Cider 2009
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Skruvkork vs Vinkork

Inlägg av Weinkeller »

Korkarna går ju dessutom att doppa i smältvax så det blir garanterat tätt. Ser lite mer fancy ut också.
/Weinkeller
Användarvisningsbild
Godot
Föredetta moderator
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön jan 31, 2010 13:49

Skruvkork vs Vinkork

Inlägg av Godot »

Weinkeller skrev:Korkarna går ju dessutom att doppa i smältvax så det blir garanterat tätt. Ser lite mer fancy ut också.
Skruvkorkarna? Vad för slags smältvax? Sånt som våra förmödrar använde vid syltning typ? Gör du så? Var får man tag i sånt vax? Måånga frågor, tacksam för svar! :)
temp_wricko
Bryggmästare
Inlägg: 537
Blev medlem: tor feb 01, 2007 1:00

Skruvkork vs Vinkork

Inlägg av temp_wricko »

Zotamedu skrev:Finns nya skruvkorkar att köpa på PGW annars men apparaten som nyper åt plomberingen kostar skjortan.
Det går bra att trycka in plomberingen med tex en sked. Har jag gjort för en extra skön känsla när man öppnar sin flaska.
/Wricko
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Skruvkork vs Vinkork

Inlägg av Weinkeller »

Ja, typ sådant.
Finns här tex:
http://www.pgw.se/product_info.php?cPat ... cts_id=333
Själv använder jag mest olika typer av vanliga vinkorkar + krympfoliehätta.
/Weinkeller
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Skruvkork vs Vinkork

Inlägg av dan610324 »

är det där verkligen vax eller är det lack ??
det finns ju butelj lack , ungefär samma sak skulle jag tro som sigill lack som man använder på julklappar

varför ser det ut som om det är 2 olika färger och även olika struktur på det där ??
ser den lika dan ut i verkligheten ??

jag har ju nått hundra kilo med stearin som jag använder vid kanontillverkningen , det borde ju gå att använda även till det här

vill man så kan man ju använda karamellfärg för att färga den röd

men tillbaks till korkarna igen , ger silikonbehandlad kork lika många korkskador på vinet som vanlig naturkork ?? eller är den säkrare ??
Användarvisningsbild
Godot
Föredetta moderator
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön jan 31, 2010 13:49

Skruvkork vs Vinkork

Inlägg av Godot »

Helt OT men:
dan610324 skrev:
jag har ju nått hundra kilo med stearin som jag använder vid kanontillverkningen , det borde ju gå att använda även till det här
Kanontillverkningen? Berätta mer!
dan610324
Brygguru
Inlägg: 4179
Blev medlem: sön feb 14, 2010 21:05
Ort: smedjebacken

Skruvkork vs Vinkork

Inlägg av dan610324 »

hör väl igentligen inte hemma på det här forumet :lol:

men ok kort då :
håller på och gjuter nån liten bronskanon då och då , till vänner och bekanta som fyller år eller så
nu håller jag på med en modell som grabben ska få ett par av när han kommer hem från afghanistan
det är inga skala modeller av befintliga kanoner
utan det är helt egen design fast identiska proportioner och stil från 1600 tals kanoner
spinktjockis
Turbojäsare
Inlägg: 31
Blev medlem: fre feb 26, 2010 17:53
Ort: Uppsala

Skruvkork vs Vinkork

Inlägg av spinktjockis »

Ja har många gånger tänkt använda mig av använda metallskruvkorkar men ja har aldrig gjort det eftersom ja trott att de ska läcka in luft och drar man åt dem för hårt så går ju gängen sönder.

Men det är alltså ok?
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster