Bryggforum bryggforum.nu
Sveriges största forum för hembryggare.

ReglerREGLER   SökSök    MedlemslistaMedlemslista     Vanliga frågor runt phpBBVanliga frågor runt phpBB  Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 
 Skapa sida/bloggSkapa din egen sida/blogg om hembryggning  

bergvärme?

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Småprat
Författare Meddelande
caolila
Bryggare

Registreringsdatum: 16 maj 2006

InläggPostat: fre jan 22, 2010 17:35    Rubrik: bergvärme? Svara med citat

är det någon här som satt in de? vad vart slutpris med rotavdrag? nöjd? är sugen på det pelletsen är ju svindyr nu Twisted Evil
Till överst på sidan
Weinkeller
Brygguru

Registreringsdatum: 07 januari 2009

InläggPostat: fre jan 22, 2010 17:51    Rubrik: Svara med citat

Har du radiatorer dimensionerade för en lägre framledningstemperatur 40-50 grader? Har du inte det måste du driva den mindre ekonomiskt eller byta radiatorer. Har själv sneglat på den lösningen om pannan ger upp men hälften av radiatorerna behöver i såna fall bytas för att klara av att värma upp kåken på vintern.
Till överst på sidan
Zotamedu
Bryggmästare

Registreringsdatum: 14 juli 2009

InläggPostat: lör jan 23, 2010 0:18    Rubrik: Svara med citat

Weinkeller skrev:
Har du radiatorer dimensionerade för en lägre framledningstemperatur 40-50 grader? Har du inte det måste du driva den mindre ekonomiskt eller byta radiatorer. Har själv sneglat på den lösningen om pannan ger upp men hälften av radiatorerna behöver i såna fall bytas för att klara av att värma upp kåken på vintern.

Klarar de inte av högre temperaturer än så?
Till överst på sidan
scaryeyes
Bryggmästare

Registreringsdatum: 16 september 2008

InläggPostat: lör jan 23, 2010 1:00    Rubrik: Svara med citat

Annars skulle jag kunna tro att en kolonnbrannare i varje rum kunde fixa tempen inomhus. Sen saljer du spriten och har tjanat ihop till elen......
Till överst på sidan
pontikkapoikka
Bryggmästare

Registreringsdatum: 23 januari 2009

InläggPostat: lör jan 23, 2010 10:05    Rubrik: Svara med citat

radiatorerna klarar mer än 40-50 grader, men i gamla hus är rediatorerna gjorda för vatten som är 60-70 grader för att ge den effekt som de skall, och i modernare hus har du element med en lägre vattenframledningstemperatur.
Till överst på sidan
Odqvist
Bryggmästare

Registreringsdatum: 02 december 2008

InläggPostat: lör jan 23, 2010 10:49    Rubrik: Svara med citat

Min mormor hade oljepanna med ack-tank förr, satte in jordvärme på samma vv-system och samma radiatorer. Knepet var väl att hålla alla termostater fullt öppna, annars köra by-pass på ett rum man ville ha svalare, för att det skulle fungera fint.

Hon har idag riktigt go värme Smile Både sommar och vinter.
Till överst på sidan
Zotamedu
Bryggmästare

InläggPostat: lör jan 23, 2010 13:32    Rubrik: Svara med citat

pontikkapoikka skrev:
radiatorerna klarar mer än 40-50 grader, men i gamla hus är rediatorerna gjorda för vatten som är 60-70 grader för att ge den effekt som de skall, och i modernare hus har du element med en lägre vattenframledningstemperatur.

Det var bergvärmen jag syftade på, inte radiatorerna.
Tyckte att det lär konstigt att en bergvärmepump skulle leverera läge temperaturer än till exempel en luftsvärmepump men allt fick ju sin förklaring nu. Tack så mycket.
Till överst på sidan
pontikkapoikka
Bryggmästare

InläggPostat: lör jan 23, 2010 17:22    Rubrik: Svara med citat

jag vet faktiskt inte hur varmt radiatorvatten bergvärmepumpen ger.
Till överst på sidan
Weinkeller
Brygguru

InläggPostat: lör jan 23, 2010 20:43    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Det är givetvis olika beroende på hur den körs och vilken typ det är. Radiatorerna ska dock vara dimensionerade för 30 DUT tror jag det heter, dvs 30 grader över önskad rumstemperatur. Äldre system är ofta dimensionerade för 50 DUT. Blir det för kallt så går elpatronen in och kompenserar för den temperaturhöjning som krävs. Då blir COP-värdet sämre och man får pröjsa med mer elförbrukning istället. Alltså behöver man större radiatorer eller golvvärme för att få ut det bästa av värmepumpen, eftersom man då minimerar el-effektuttaget när det är kallt och man behöver värmen som bäst. Elen brukar även vara som dyrast då av någon outgrundlig anledning. Välisolerat hus osv hjälper också till förstås.Mest ekonomiskt i längden är nog en vedlösning till ett äldre vattenburet system, men det kräver en del av ens fritid också...
Till överst på sidan
pontikkapoikka
Bryggmästare

InläggPostat: lör jan 23, 2010 21:02    Rubrik: Svara med citat

Vattenburen golvvärme är väl det mest effektiva för bergvärme/jordvärme, eftersom det funkar mycket bra med låg framledningstemperatur, men om inte det redan finns, är det ju ganska omfattande arbete att installera det.
Till överst på sidan
caolila
Bryggare

Registreringsdatum: 16 maj 2006

InläggPostat: lör jan 23, 2010 21:07    Rubrik: Svara med citat

Weinkeller skrev:
Citat:
Det är givetvis olika beroende på hur den körs och vilken typ det är. Radiatorerna ska dock vara dimensionerade för 30 DUT tror jag det heter, dvs 30 grader över önskad rumstemperatur. Äldre system är ofta dimensionerade för 50 DUT. Blir det för kallt så går elpatronen in och kompenserar för den temperaturhöjning som krävs. Då blir COP-värdet sämre och man får pröjsa med mer elförbrukning istället. Alltså behöver man större radiatorer eller golvvärme för att få ut det bästa av värmepumpen, eftersom man då minimerar el-effektuttaget när det är kallt och man behöver värmen som bäst. Elen brukar även vara som dyrast då av någon outgrundlig anledning. Välisolerat hus osv hjälper också till förstås.Mest ekonomiskt i längden är nog en vedlösning till ett äldre vattenburet system, men det kräver en del av ens fritid också...

jaha de va inte så lätt som jag trodde då.. mitt hus är sen 47..suck
Till överst på sidan
Weinkeller
Brygguru

InläggPostat: sön jan 24, 2010 1:05    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Be om en offert på installation+eventuella radiatorbyten så vet du var det hamnar. Det brukar vara gratis med offerter så du har inget att förlora. Själv kör jag med pellets i en gammal kombipanna, det fungerar bra än så länge, synd att pelletsen blivit så dyr bara.
Till överst på sidan
Zotamedu
Bryggmästare

InläggPostat: sön jan 24, 2010 2:40    Rubrik: Svara med citat

Weinkeller skrev:
Citat:
Be om en offert på installation+eventuella radiatorbyten så vet du var det hamnar. Det brukar vara gratis med offerter så du har inget att förlora. Själv kör jag med pellets i en gammal kombipanna, det fungerar bra än så länge, synd att pelletsen blivit så dyr bara.

Det körs väl mer och mer i stora fjärrvärmepannor. Det är ju torrt och fint att elda med till skillnad från sopor, flis, bark och liknande.
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Småprat Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)
Sida 1 av 1

Baserad på php B och B
Sidkarta