Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

U-Böj Platisen. Originaltråden (samlingstråden)

Snabbare variant av plastbrännaren som rymmer mer mäsk men kräver fläkt eller vattenkylning
Lövmeifter
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: mån mar 01, 2010 13:15

U-Böj Platisen. Originaltråden (samlingstråden)

Inlägg av Lövmeifter »

Tanken har ju slått mig att brygga med ett 200l plastfat och 3tums u-böj :D

Kör föresten ett kok nu, får fram samma goa resultat på 4l 1:a dygnet och 3;5 andra.....
Angående rören på undersidan så är stigarröret ner stucket 1 cm och returen 5 cm är även strypt med en liten öppnig emot hink väggen...så..... BRYGG PÅ FÖR FAN :D
//L
Det va inte jag, och föresten va ja inte ensam
Perry
Brygguru
Inlägg: 1072
Blev medlem: fre aug 28, 2009 17:02
Utrustning: FOA

U-Böj Platisen. Originaltråden (samlingstråden)

Inlägg av Perry »

OOOOOh majj facking gawd, ja e impad...
Lövmeifter
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: mån mar 01, 2010 13:15

U-Böj Platisen. Originaltråden (samlingstråden)

Inlägg av Lövmeifter »

Kan ingen annan testa min konstruktion för att se att ni också får fram detta resultat?? //Lövmeifter
Det va inte jag, och föresten va ja inte ensam
Användarvisningsbild
attackbever
Föredetta moderator
Inlägg: 1099
Blev medlem: ons maj 24, 2006 2:00

U-Böj Platisen. Originaltråden (samlingstråden)

Inlägg av attackbever »

Den största skillnaden mellan våra kokare är att du har kallare kylvatten/ omgivningstemp ,vilket säkert påverkar farten mycket, mitt vatten håller runt 18*C.

Jag har enbart provkört den i rumstemp, ca 22-23 *C
Hjulbult
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: lör maj 01, 2010 22:22

Inspirerad

Inlägg av Hjulbult »

Blev sjukt inspirerad av era byggen nu, härligt med kreativa människor. håller som bäst på med ett tillverkningstekniskt enklare bygge på samma princip, verkar lite knöligt med allt rörböjande och kör med värmepistol för att få ihop bitarna.

Har en fundering kring kylspiralerna ni använder er av, jag tänkte använda Biltemas bromsrör att tillverka kylspiral av, är det nått liknande ni också har använt? Hur många varv spiral bör man minns satsa på? Jag har påbörjat mitt bygge nu och tänkte nöja mig med 10 varv, tror ni det blir för klen kylning då?
Användarvisningsbild
attackbever
Föredetta moderator
Inlägg: 1099
Blev medlem: ons maj 24, 2006 2:00

Re: Inspirerad

Inlägg av attackbever »

Hjulbult skrev:Blev sjukt inspirerad av era byggen nu, härligt med kreativa människor. håller som bäst på med ett tillverkningstekniskt enklare bygge på samma princip, verkar lite knöligt med allt rörböjande och kör med värmepistol för att få ihop bitarna.

Har en fundering kring kylspiralerna ni använder er av, jag tänkte använda Biltemas bromsrör att tillverka kylspiral av, är det nått liknande ni också har använt? Hur många varv spiral bör man minns satsa på? Jag har påbörjat mitt bygge nu och tänkte nöja mig med 10 varv, tror ni det blir för klen kylning då?
Jag använde biltemas koppar-bromsrör, här är en bild på min kylspiral.
https://bryggforum.nu/download/public/publi ... is/004.JPG

Det som man kanske ska tänka på att fler varv = större yta som ångan kommer i kontakt med, men det bör ju inte heller vara så knökfullt så att man stryper flödet av ångan. Sen är det ju som jag nämnt tidigare, att temperaturen på kylvattnet är ganska avgörande för kondenseringshastigheten.

Lycka till och glöm inte dokumentera ditt bygge och dina resultat för att sedan dela med dig av dina erfarenheter här.
Hjulbult
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: lör maj 01, 2010 22:22

U-Böj Platisen. Originaltråden (samlingstråden)

Inlägg av Hjulbult »

Jodå, har kameran till hands kontinuerligt medan jag bygger. Blir resultatet lyckat så lovar jag att visa upp min konstruktion efter att jag har testat den. Blir tidigast om ett par tre veckor dock.

Ikväll har jag suttit å svurit och försökt löda fast tåtarna på en 300W CO doppvärmare, satan vad krångligt det var att få det någorlunda. Försökte täta med biltemas kabelgenomföringar i plast, läckte som ett såll då jag testade med vatten. Blir till att skicka efter bättre kabelgenomföringar i metall från ELFA alternativt försöka täta med silikon.

Angående kylspiralen så har det löst sig, återstår att fästa slangar för in och utlopp till mitt verk nu bara, var hittar man slangklämmor för under 8mm? Tror bromsrören bara ligger på 5-6mm eller nått, slangen bygger inte så mycket, minsta slangklämmor jag kunde hitta låg på 8-10mm dom funkade i vart fall inget vidare för ändamålet.
Hjulbult
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: lör maj 01, 2010 22:22

U-Böj Platisen. Originaltråden (samlingstråden)

Inlägg av Hjulbult »

PS: Sjukt roligt att pyssla med detta i varje fall, själva byggandet är nästan lika kul som att dricka spriten sen :wink:
Användarvisningsbild
attackbever
Föredetta moderator
Inlägg: 1099
Blev medlem: ons maj 24, 2006 2:00

U-Böj Platisen. Originaltråden (samlingstråden)

Inlägg av attackbever »

Ang att fästa kabel på doppis, kan bli lättare med lödvatten/pasta, annars så går det oftast bra att använda bebelsko /kabelskoskarv som man klämmer på metallpinnen och sen kabel i andra delen.

Beställ gärna elfas rostfria förskruvningar med neoprengummi eller vad det heter, glöm inte passande kontramutter om du behöver det.

Jag fäste slang på kylspiral utan slangklämma, hade en ganska tight slang som jag värmde och förde på bromsröret. Annars så kan du köra några varv gängtejp på röret innan du trär på slangen så blir det ofast tätt sen när du spänner slangklämman.

Som du skriver så är byggandet minst lika kul som slutprodukten =)
Hjulbult
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: lör maj 01, 2010 22:22

U-Böj Platisen. Originaltråden (samlingstråden)

Inlägg av Hjulbult »

Nu puttrar det i min variant av U-plastisen som avviker en hel del från tidigare visade byggen, men den bygger på samma princip. Mitt bygge skiljer sig såtillvida att jag har använt en 25L dunk istället för en 30L jäshink. Till själva U-böjen som i mitt fall är mera som en G-Böj har jag använt 50mm avloppsrör. Om nån är intresserad och vill berätta hur man lägger in bilder i forumet så kan jag ordna lite foton.

Resultatet så:
Kör på 57grader +-en eller ett par grader. Efter ett dygn har jag fått ut ca2L sprit. Mina teorier till varför jag inte fått ut mer är många:

1) G-böjen är längre än era U-Böjar.

2) Kylvattnet ligger på ca17grader IN och ca18grader UT vilket kanske inte ger tillräcklig kylning (Direkt från vattenkran, blir tyvärr inte kallare).

3) Misstänker att jag har något läckage men har inte lyckats lokalisera det. Får torka vätska som förvisso smakar mer vatten än mäsk under dunken med jämna mellanrum. Trodde först det var vatten som kondenserat utanpå dunken eller från de utstickande tåtarna av kylspiralen, men det smakar svagt av mäsk. Jag har isolerat hela anordningen med liggunderlag vilket försvårar lokaliseringen.

4) Vätskeytan i 25L dunken är avsevärt mindre än i en 30L jäshink vilket kanske ger sämre avdunstning ur koket.

Vad använder ni för Alkoholmätare och var köper man enklast en vettig sådan? Jag är nyfiken som fasen på att få veta styrkan på hittills producerad sprit.

//Hjulbult[/img]
Användarvisningsbild
LoneWolf43
Finjäsare
Inlägg: 98
Blev medlem: tis feb 09, 2010 6:10

U-Böj Platisen. Originaltråden (samlingstråden)

Inlägg av LoneWolf43 »

Hjulbult skrev:Nu puttrar det i min variant av U-plastisen som avviker en hel del från tidigare visade byggen, men den bygger på samma princip. Mitt bygge skiljer sig såtillvida att jag har använt en 25L dunk istället för en 30L jäshink. Till själva U-böjen som i mitt fall är mera som en G-Böj har jag använt 50mm avloppsrör. Om nån är intresserad och vill berätta hur man lägger in bilder i forumet så kan jag ordna lite foton.

Resultatet så:
Kör på 57grader +-en eller ett par grader. Efter ett dygn har jag fått ut ca2L sprit. Mina teorier till varför jag inte fått ut mer är många:

1) G-böjen är längre än era U-Böjar.

2) Kylvattnet ligger på ca17grader IN och ca18grader UT vilket kanske inte ger tillräcklig kylning (Direkt från vattenkran, blir tyvärr inte kallare).

3) Misstänker att jag har något läckage men har inte lyckats lokalisera det. Får torka vätska som förvisso smakar mer vatten än mäsk under dunken med jämna mellanrum. Trodde först det var vatten som kondenserat utanpå dunken eller från de utstickande tåtarna av kylspiralen, men det smakar svagt av mäsk. Jag har isolerat hela anordningen med liggunderlag vilket försvårar lokaliseringen.

4) Vätskeytan i 25L dunken är avsevärt mindre än i en 30L jäshink vilket kanske ger sämre avdunstning ur koket.

Vad använder ni för Alkoholmätare och var köper man enklast en vettig sådan? Jag är nyfiken som fasen på att få veta styrkan på hittills producerad sprit.

//Hjulbult[/img]
http://www.pgw.se/product_info.php?cPat ... cts_id=214 En alkomätare som visat sig fungera bra :). Har tyvärr ingen erfarenhet av plastbrännare, men tror knappast att det skulle ge några sämre resultat i en 25L dunk. Det största bekymret borde väl ändå vara hur du tar vara på "saften" och det verkar du ju redan ha fixat :D.

Edit: Kikat lite på U-böjsplastisen nu och har kommit fram till att den verkar vara tämligen komplicerad att bygga, en spiral tar ju ca 30min att bygga o ger 96% om du ger den ca 1 dygn att arbeta på per mäsksats. Plus kolning självklart, men man måste väl kola plastissprit me antar ja?
Vad vet du om det du från bolaget får?
Jag vet att den snapsen är färsk som jag får.
Användarvisningsbild
TjalleTvärvigg
Färsk jäst
Inlägg: 12
Blev medlem: fre feb 26, 2010 19:42

U-Böj Platisen. Originaltråden (samlingstråden)

Inlägg av TjalleTvärvigg »

Hej, här är en länk om hur Du lägger upp bilder
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=10258

Tjalle
Gör aldri ida, varu kan göre i môra
Hjulbult
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: lör maj 01, 2010 22:22

U-Böj Platisen. Originaltråden (samlingstråden)

Inlägg av Hjulbult »

Ja, en bild säger mer än 1000 ord. Skulle egentligen villa lägga upp en mer komplett dokumentation kring mitt bygge men nöjer mig för närvarande med en bild på komplett utrustning:
fozsz8.jpg
Några kommentarer till den i skenet av vad jag skrivit ovan i tråden.

Har fått ut drygt 5 Liter på lite mindre än 3 dygn, hade hoppats på högre hastighet. De 3 första litrarna håller ca 53% medan de 2 nästa håller ca45% enligt mina mätningar. Helt OK styrka således, det är hastigheten jag inte är helt nöjd med :-(

//Hjulbult
Hjulbult
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: lör maj 01, 2010 22:22

U-Böj Platisen. Originaltråden (samlingstråden)

Inlägg av Hjulbult »

LoneWolf43 skrev:
Hjulbult skrev:Nu puttrar det i min variant av U-plastisen som avviker en hel del från tidigare visade byggen, men den bygger på samma princip. Mitt bygge skiljer sig såtillvida att jag har använt en 25L dunk istället för en 30L jäshink. Till själva U-böjen som i mitt fall är mera som en G-Böj har jag använt 50mm avloppsrör. Om nån är intresserad och vill berätta hur man lägger in bilder i forumet så kan jag ordna lite foton.

Resultatet så:
Kör på 57grader +-en eller ett par grader. Efter ett dygn har jag fått ut ca2L sprit. Mina teorier till varför jag inte fått ut mer är många:

1) G-böjen är längre än era U-Böjar.

2) Kylvattnet ligger på ca17grader IN och ca18grader UT vilket kanske inte ger tillräcklig kylning (Direkt från vattenkran, blir tyvärr inte kallare).

3) Misstänker att jag har något läckage men har inte lyckats lokalisera det. Får torka vätska som förvisso smakar mer vatten än mäsk under dunken med jämna mellanrum. Trodde först det var vatten som kondenserat utanpå dunken eller från de utstickande tåtarna av kylspiralen, men det smakar svagt av mäsk. Jag har isolerat hela anordningen med liggunderlag vilket försvårar lokaliseringen.

4) Vätskeytan i 25L dunken är avsevärt mindre än i en 30L jäshink vilket kanske ger sämre avdunstning ur koket.

Vad använder ni för Alkoholmätare och var köper man enklast en vettig sådan? Jag är nyfiken som fasen på att få veta styrkan på hittills producerad sprit.

//Hjulbult[/img]
http://www.pgw.se/product_info.php?cPat ... cts_id=214 En alkomätare som visat sig fungera bra :). Har tyvärr ingen erfarenhet av plastbrännare, men tror knappast att det skulle ge några sämre resultat i en 25L dunk. Det största bekymret borde väl ändå vara hur du tar vara på "saften" och det verkar du ju redan ha fixat :D.

Edit: Kikat lite på U-böjsplastisen nu och har kommit fram till att den verkar vara tämligen komplicerad att bygga, en spiral tar ju ca 30min att bygga o ger 96% om du ger den ca 1 dygn att arbeta på per mäsksats. Plus kolning självklart, men man måste väl kola plastissprit me antar ja?
Mitt bygge är betydligt enklare att få ihop än tidigare presenterade U-böjisar. Nu då jag vet hur jag ska göra allt skulle jag förmodligen kunna slänga ihop en lika snabbt som en spiralis. I övrigt är mina motiv till att satsa på teknik med lägre koktemp följande:

- Kokaren blir i princip luktfri, påstås att kokare man kör i högre temp avger en del dofter, rätta mig gärna om jag har fel.

- Inbillar mig att man ska kunna få bättre kvallitet på slutprodukten än i en spiralis. Kolning krävs naturligtvis ändå men bättre utgångsprodukt bör även ge bättre resutlat efter rening.

- Många rapporterar problem med med lynniga spiralisar som gör att dom inte vågar lämna dem obevakade. Känns tryggare i det avseendet att puttra på i 55-60grader bara.
Perry
Brygguru
Inlägg: 1072
Blev medlem: fre aug 28, 2009 17:02
Utrustning: FOA

U-Böj Platisen. Originaltråden (samlingstråden)

Inlägg av Perry »

Grattis till ett snyggt och som det verkar väl fungerande bygge.

Men jag måste dementera ryktet att det måste lukta om kokare som körs i högre temp....... så, dementerat! :)

Fattar du väll, äre tätt så äre tätt :roll:
Skriv svar

Återgå till "U-böj plastis"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster