Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Allt om hur du jäser din mäsk på bästa sätt.

Favvoj?st eller den turboj?sten du tycker ?r b?st?

Du kan välja upp till 1 alternativ

 
 
Visa resultat

Användarvisningsbild
byggarn
Föredetta admin
Inlägg: 735
Blev medlem: lör sep 20, 2003 2:00
Ort: Stockholm

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av byggarn »

Jag kommer ihåg en sak från min "newbie" karriär som har satt sig.
En redan då erfaren hemmaproducent sade något om KalleAnka-Juice.
Han gjorde tydligen mäsk på socker och frusen KalleAnkaJuice.
Den finns nog inte längre...finnessen var att den var frusen och inte innehöll några konserveringsmedel. Gav enligt honom en mkt fint smakande sprit med en "hint" av apelsin och inget finkel.

Någon som hört samma sak eller?
Användarvisningsbild
Thomas
Bryggmästare
Inlägg: 227
Blev medlem: tis jul 29, 2003 2:00
Ort: VF

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av Thomas »

Tja enligt bibeln (den gula) ju mindre jäst, desto renare produkt. Kanske har du en utomordentligt ren produkt där procenten! :D
MVH
Thomas
Användarvisningsbild
Procenten
Bryggmästare
Inlägg: 398
Blev medlem: fre mar 07, 2003 1:00

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av Procenten »

Nu blev jag nostalgisk. Kommer i håg kalleanka juicen. Men då visste jag inte vad mäsk var.

Tomas: Det hände en lustig grej när jag brännde skiten faktiskt. När förspriten kom luktade det fruktigt om apparaten? Annars var spriten nog lika skitig som vanligt.
Användarvisningsbild
Lasse_Kongo
Föredetta admin
Inlägg: 793
Blev medlem: tor jul 10, 2003 2:00

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av Lasse_Kongo »

Brempa skrev:Min favorit är Cobra Pure 6kg. Luktar nästan inget, jäser ut ordentligt varje gång (-10) och är hyffsat snabb. Klarnar ganska fort också.

Jag använder inte 8kg socker längre, tar sån jäkla tid och ofta jäser det inte ut helt=slöseri på socker.
Har också börjat fundera runt detta. Det känns som att man med 8 kilossatser tangerar gränsen för vad som är möjligt att jäsa ut. Frågan är om man inte i längden vinner på att köra 6 kilossatser eftersom man enligt min teori lättare jäser ut dessa. Det är ju onödigt att hälla i en massa socker som ändå inte ger någon %
Användarvisningsbild
Tompa
Bryggmästare
Inlägg: 449
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00
Ort: Stockholm

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av Tompa »

Håller med. 8kg kräver egentligen labbmiljö för att jäsa ut hyfsat.7,5kg ger oftast lika mycket. Coobra 24 klarar 7kg på 3 dar med bra utjäsning -10 - -12 ochle.
Användarvisningsbild
Lasse_Kongo
Föredetta admin
Inlägg: 793
Blev medlem: tor jul 10, 2003 2:00

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av Lasse_Kongo »

Frågan är då. Ska man köra med 8-kilosjäst och använda 6 kg socker eller ska man köra med jäst anpassad för 6 kg? Kan för mycket jäst i förhållande till jäst ställa till problem?
Användarvisningsbild
Aethylicus
Föredetta admin
Inlägg: 509
Blev medlem: tor jul 17, 2003 2:00

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av Aethylicus »

Jag brukar ha i 8 kg socker men fylla upp vatten till mer än 25 liter i hinken. Säg att det blir 28 liter vilket ju får plats i en modern jäshink utan problem. Då får man både lättare att jäsa ut och lite mer etanol än om man bara har i mindre socker istället.
Användarvisningsbild
Lasse_Kongo
Föredetta admin
Inlägg: 793
Blev medlem: tor jul 10, 2003 2:00

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av Lasse_Kongo »

Lite jobbigt med mer än 25 liter mäsk eftersom det inte är att rekommendera större mämgder i Spiralbrännaren och man har ju alltid lite head och tail liggandes också ...
Användarvisningsbild
Pjolteren
Bryggmästare
Inlägg: 885
Blev medlem: ons apr 21, 2004 2:00

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av Pjolteren »

Lasse_Kongo skrev:Lite jobbigt med mer än 25 liter mäsk eftersom det inte är att rekommendera större mämgder i Spiralbrännaren och man har ju alltid lite head och tail liggandes också ...
Jamen, de er det jo bare å spare opp til man har en 10-12 liter og spe
med 50% vann, og så kjøre en separat omgang med spiralisen...
Användarvisningsbild
Lasse_Kongo
Föredetta admin
Inlägg: 793
Blev medlem: tor jul 10, 2003 2:00

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av Lasse_Kongo »

Nja ... Jag vill helst bli klar på en och samma helg och inte få en massa mäsk över som måste lagras ... En spiralissats är precis lagom. Sätter man igång på fredagen så är det klart på Söndag em. Sedan har man brännevin för några månader framåt :)
Användarvisningsbild
Aethylicus
Föredetta admin
Inlägg: 509
Blev medlem: tor jul 17, 2003 2:00

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av Aethylicus »

Lasse_Kongo skrev:Lite jobbigt med mer än 25 liter mäsk eftersom det inte är att rekommendera större mämgder i Spiralbrännaren och man har ju alltid lite head och tail liggandes också ...
Hmm. Det är förstås sant. Nu känns det inte som ett gigantiskt problem att ha för mycket mäsk :) men det förtar ju lite av effekten om det blir extraarbete istället.

Jag kör alltid två destillationer, en stripvända där jag bara tar bort foreshot och det värsta av tailen. Sedan en ordentlig, och det här här jag häller i förra heads och tails utan något utrymmesproblem.
Användarvisningsbild
Pjolteren
Bryggmästare
Inlägg: 885
Blev medlem: ons apr 21, 2004 2:00

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av Pjolteren »

Lasse_Kongo skrev:Nja ... Jag vill helst bli klar på en och samma helg och inte få en massa mäsk över som måste lagras ... En spiralissats är precis lagom. Sätter man igång på fredagen så är det klart på Söndag em. Sedan har man brännevin för några månader framåt :)
Ja det jeg mente altså, var ikke å lagre mäsken, den må jo selvsagt brukes 8) men spare heads & tails til du hadde en 10-12 liter og kjøre
denne en separat omgang.... :) Og uansett er det vel nok mellomrom
mellom enden på spiralen og mäsknivået til å kunne kjøre ca. 28 liter?
Användarvisningsbild
UncleVito
Bryggare
Inlägg: 153
Blev medlem: sön aug 15, 2004 2:00
Ort: Bakom soffan

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av UncleVito »

Varning för 8:kg´s "Orkanjäst" från Leonardo´s! Liknar mera stiltje och lätt sjöbris än orkan vill jag lova!
Int`är det nå` blås i hinken inte! Bluff! :(
"En alkoholist ?r en person som dricker mer ?n sin l?kare."
Användarvisningsbild
Pocenten
Bryggare
Inlägg: 141
Blev medlem: lör jul 19, 2003 2:00

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av Pocenten »

Intressant det här med samma jäst i olika förpackningar.
Borde det inte vara så här att det bara finns en eller några få tillverkare som kan producera större mängder jäst för försäljning, kräver ju ganska stora investeringar i maskiner men att det borde räcka med en person (biolog eller vad de nu är) för att renodla en bra jäststam?
Så det kanske är olika jäst trots att de tillverkas i samma fabrik?
Användarvisningsbild
Lasse_Kongo
Föredetta admin
Inlägg: 793
Blev medlem: tor jul 10, 2003 2:00

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av Lasse_Kongo »

Jag skulle gissa att all turbojäst produceras i någon av nedanstående labb/fabriker och sedan legotillverkar dom åt dom olika företagen som vi känner, Prestige, HISAB osv ...

http://www.vinland.se/Svenska/Foretag/Labbet.htm

http://www.turbo-yeast.biz/English/AboutUs.htm

Kunde inte låta bli att forska vidare lite ...

Hambleton Bard är Engelskt och ingår i Vinland Group (företagsnamn VINLANDBOLAGEN AB enligt PRV) som har sitt säte i Sverige, Västra Frölunda. Företaget är reggat 1983 och företräds av Håkan- och Ulla Christina Giljam, så det verkar vara ett familjeföretag. Företaget verkar dessutom ha kontor i Linköping och på hemsidan (www.vinland.se) så hänvisas man till en adress i Lindome. Någon som vet mer? Känns som om Farbror Plast hade en hel del insyn i Branschen, men han har ju droppat av tyvärr ...

Förutom att man såklart är nyfiken så kan det ju vara bra för oss hembryggare att känna till vilka märken som har samma innehåll så att man slipper betala extra för "lyxigare" varumärken som inte är bättre.

AlcoTec och Willes är iaf samma,
Alcotec24.gif
Alcotec24.gif (13.39 KiB) Visad 601 gånger
Bild

Det skulle inte förvåna mig om Turbo Pure också är samma ...
22680_liten.jpg
22680_liten.jpg (2.95 KiB) Visad 598 gånger
Skriv svar

Återgå till "Mäskjäsning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster