Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Allt om hur du jäser din mäsk på bästa sätt.

Favvoj?st eller den turboj?sten du tycker ?r b?st?

Du kan välja upp till 1 alternativ

 
 
Visa resultat

Användarvisningsbild
nuttemygel
Bryggmästare
Inlägg: 341
Blev medlem: fre aug 15, 2003 2:00
Ort: Mellan min kvinnas l
Kontakt:

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av nuttemygel »

Fruktis: fr: 6-8kg? sv: Mer i påsen?? :D

Bengt: Det var vår gemensamma kommentar. Han hade en del som klagade och slutade sälja den. En som tagit förnuft till fånga. :)
Beh?ll Systemet och h?ga alkoholskatter! Det gynnar hembr?nnigen!
Användarvisningsbild
Fructis
Föredetta moderator
Inlägg: 744
Blev medlem: tor maj 29, 2003 2:00
Ort: Sk?neland

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av Fructis »

Jag har inte kontrollvägt de olika påsarna men det kanske stämmer. Min begränsade erfarenhet säger dock att 6kg's påsen jäser ungefär lika snabbt som 8kg's. Är det nån skillnad i pris ? Annars så är det ju skit samma.

Eller menar du vad det är för skillnad på 6 resp. 8 kg socker ... det borde
väl vara kring 2 kilo, löst räknat.
If it's not moving ... ferment it !
Användarvisningsbild
Thomas
Bryggmästare
Inlägg: 227
Blev medlem: tis jul 29, 2003 2:00
Ort: VF

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av Thomas »

Ja, jag satte en sådan (no name) igår, bublar som fanken. Skall bli kul att se vad den ger, men men kära brygg vänner hittils verkar det som det gamla hederliga tricken ger mest valuta för pengarna, javisst kalla mig gärna gammalmodig och senil, ketchup och russin ahhhh det är grejjor det. Är inte rädd för att pröva något nytt ohhh nej, det har jag bevisat med tidigare inlägg i mäskjäsningen. (snacka om botten napp med norskjäveln.)
MVH thomas
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av Farbror_Plast »

nuttemygel skrev:Jag fick av säljaren i x reda på att Turbo Pure 24 och Willes 24 var samma produkt från England bara olika packade.
Norrbaggejästen är nog något fiskavfall från Norge.
både willes 24 och tp 24 är bra, men att det är samma har jag svårt att tro. har använt båda flitigt och får inte samma resultat.
samma med willes 48h (alcotech) och tp 48, gjorde en test mellan dem. Undrar när willes 48h har tänkt dyka upp i sverige, testade den för några månader sedan, den har svensk bruksanvisning på paketet, men finns den att köpa i sverige än? Jag har inte sett till den, fast det kan ju bero på butiken där jag handlar.

hur som helst är de bra jästerna ganska likvärdiga, med bra kolonn är det inte noga vad man gör på.
Användarvisningsbild
KaptenGrogg
Bryggmästare
Inlägg: 484
Blev medlem: tor mar 13, 2003 1:00
Ort: Stockholm

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av KaptenGrogg »

Jag har inte kvar påsen, men "Bryggarn" vid Kungens Kurva sydväst om Stockholm säljer "Willes Guld 8 kg" eller nåt sånt och killen som basar i butiken anser att den förmodligen är samma jäst som Gerts "Turbo Pure 48h".
Det tycks inte finnas så hemskt många olika firmor som verkligen tillverkar turbojäst. Och enligt killen på "Bryggarn" är stansningen runt påsen misstänkt lik.
Användarvisningsbild
Groover
Bryggmästare
Inlägg: 431
Blev medlem: sön maj 04, 2003 2:00
Ort: Skaune

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av Groover »

En ren giddninga skulle vara att det faktiskt är både så att det är samma tillverkare och inte. Jästen kan mycket väl vara samma i flera sorter men med olika näringsblandningar.
Användarvisningsbild
Pontus
Bryggare
Inlägg: 141
Blev medlem: ons sep 03, 2003 2:00
Ort: V?stra Sverige

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av Pontus »

han jag handlar av sa att det bara fanns hm några tillverkare men en sjö av märken.. kom inte ihåg men tror de va 3 eller 4 tillverkare :S
G?r alltid som du vill, s? l?nge det inte skadar n?gon annan. =)

"Jag vill helldre insupa kunskapen om sprit och njuta av dess ljuvliga doft och smak - snarare ?n att uppleva ruset"
Användarvisningsbild
Thomas
Bryggmästare
Inlägg: 227
Blev medlem: tis jul 29, 2003 2:00
Ort: VF

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av Thomas »

Jag satte en (no name) påse igår och idag satte jag en russin och hjorthonsalt, bägge puttrar på som dom små liven skall, nu jä... får det bli slut på det här snacket om turbo "ren jäsning utan finkel eller vad fanken som helst" så fort dom är färdiga skall jag vara noga som fanken och mäta av varenda droppe.
Användarvisningsbild
Procenten
Bryggmästare
Inlägg: 398
Blev medlem: fre mar 07, 2003 1:00

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av Procenten »

Thomas skrev:Jag satte en (no name) påse igår och idag satte jag en russin och hjorthonsalt, bägge puttrar på som dom små liven skall, nu jä... får det bli slut på det här snacket om turbo "ren jäsning utan finkel eller vad fanken som helst" så fort dom är färdiga skall jag vara noga som fanken och mäta av varenda droppe.
He he... Man kanske skulle knalla ner till butiken imorgon och köpa ett paket kronjäst och testa själv.
Användarvisningsbild
Thomas
Bryggmästare
Inlägg: 227
Blev medlem: tis jul 29, 2003 2:00
Ort: VF

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av Thomas »

Ja du Procenten! gör det och håll mig sällskap. Hejja Kronjäst
Användarvisningsbild
vespalun
Bryggmästare
Inlägg: 554
Blev medlem: sön apr 20, 2003 2:00
Ort: V?sterbotten

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av vespalun »

Satte en Viking i går kväll och nu puttrar den så hemtrevligt :) . Ska kolla denna lite mer och uppdatera forumet med resultatet.
Det är c:a 22 grader där den står.

OBS! Det var en 8 kg:s

//Vespalun
Användarvisningsbild
Thomas
Bryggmästare
Inlägg: 227
Blev medlem: tis jul 29, 2003 2:00
Ort: VF

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av Thomas »

Skulle man inte kunna ha en så kallad lite "på erfarenhet" om mäskjäsning och vad den ger! Vi pratar om viking, om turbo pure, om fiskrens (nuttemygel) guldturbo, och men inte minst Kronjäst , samlad erfarenhet är alltså vi. Vad får ni där ute cyberrymden, 25l mäsk vad ger den i slutprodukt, vilken %, hur lång tid tog jäsningen, luktar det mycket, osv osv, skulle var lite kul att läsa om olika erfarenheter.
Ha en underbar dag.
Thomas
Användarvisningsbild
nuttemygel
Bryggmästare
Inlägg: 341
Blev medlem: fre aug 15, 2003 2:00
Ort: Mellan min kvinnas l
Kontakt:

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av nuttemygel »

Thomas jag tycker att det är en bra idee, men bara bra för vi kommer inte kunna upprepa resultaten exakt, då det är så väldigt beroende på skötaren, temperaturen, renligheten, vattnet, sockret, hur man blandar, osv.. osv. Ha det bara i åtanke om ni försökar upprepa jäsningsprocedur som någon annan beskrivit.
Jag skall sammanställa mina tabeller här, ja iallafall de jag antecknat.
Beh?ll Systemet och h?ga alkoholskatter! Det gynnar hembr?nnigen!
Användarvisningsbild
Thomas
Bryggmästare
Inlägg: 227
Blev medlem: tis jul 29, 2003 2:00
Ort: VF

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av Thomas »

Hmm den (no name) jästen var ju riktigt BRA, körde ut den igår, "håll i Er nu) den höll stadiga 95% gav 3.5l (slutade när % började sjunka) råsvaran smakade jätte bra, behaglig smak, riktigt god faktiskt, har inte upplevt det tidigare. Jäsningen tog endast 5 dagar. :idea:
Användarvisningsbild
nuttemygel
Bryggmästare
Inlägg: 341
Blev medlem: fre aug 15, 2003 2:00
Ort: Mellan min kvinnas l
Kontakt:

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av nuttemygel »

Verkar vara bra. Var köpte du denna no-name jäst? Vad kostade den?
Beh?ll Systemet och h?ga alkoholskatter! Det gynnar hembr?nnigen!
Skriv svar

Återgå till "Mäskjäsning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster