Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Allt om hur du jäser din mäsk på bästa sätt.

Favvoj?st eller den turboj?sten du tycker ?r b?st?

Du kan välja upp till 1 alternativ

 
 
Visa resultat

Användarvisningsbild
vespalun
Bryggmästare
Inlägg: 554
Blev medlem: sön apr 20, 2003 2:00
Ort: V?sterbotten

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av vespalun »

Jag håller med att det verkar vara lite dåligt med utbytet, jag brukar få fram lite drygt 4,5 l på en 8 kg Viking Turbo, kan kanske pressa ut nån dl till men då sjunker kvalitén betydligt.

Sorry att jag har bytt avatar, min inlänkade bild försvann från källan och det fungerar inte att ladda upp den till forumet! Men den här var ju ganska bra den med :lol:

//Vespalun
Användarvisningsbild
Thomas
Bryggmästare
Inlägg: 227
Blev medlem: tis jul 29, 2003 2:00
Ort: VF

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av Thomas »

När jag kör så har jag en 20liters mäsk. Har en destilabb apparat som rymmer 13L ca, jag häller i 10l mäsk och kör ända tills jag märker att %halten sjunker och det droppar sakta som sjutton (typ 1droppe / 2sek) då lägger jag ner, så det är klart att om jag kör så det ryker då borde jag kanske kunna pressa ur mer men då på bekostnad av kvaliten. Det är det inte värt tycker jag, så den lilla sammanställningen jag hade på dom olika mäsksorterna är jusst baserade på när % halten börjar sjunka + att det droppar sakta som 2sek 1 droppe.

MVH
Thomas
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av Farbror_Plast »

tips, när det börjar droppa sakta. minska mängen kylvatten och ta ut den spriten tills du har nästan ingen sprit kvar i mäsken. Ta den spriten och koka med den med nästa sats. Du får bättre kvalité på nästa sats och får ut mer sprit.
Användarvisningsbild
Thomas
Bryggmästare
Inlägg: 227
Blev medlem: tis jul 29, 2003 2:00
Ort: VF

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av Thomas »

Så måste man göra om man vill ha ut mer, har kollat upp det litegrann det ni skriver om med dåligt utbyte på min apparat. Det går ju inte att få ut mer på en vanlig mäsk på säg ca 15-17% det finn ju en naturlig begränsning, ni som får ut mer har jag svårt att tro att ni bara har kört "vanlig mäsk" Det som Farbror Plast skriver det kan jag tänka mig för då har du en högre alc halt i mäsken då blir det ju givetvis mer sprit.
Så summan blir håll Er till sanningen när ni skriver "jag har bara använt vanlig mäsk"

MVH
Thomas
Användarvisningsbild
Fructis
Föredetta moderator
Inlägg: 744
Blev medlem: tor maj 29, 2003 2:00
Ort: Sk?neland

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av Fructis »

Sorry Thomas ! Menade inte att förolämpa din apparat.

Jag räknade på 25 liter ! Inte 20 som du kör med.

Fast ett tips, om du ändå skall göra en hink, sätt 30 liter/9-10kg istället så räcker en hink till 3 körningar.

Just nu har jag en Willes 24h på gång, väldigt snabb och luktar inte mycket. Har jäst 9 kilo/27 liter på 4 dygn. :D
If it's not moving ... ferment it !
Användarvisningsbild
Thomas
Bryggmästare
Inlägg: 227
Blev medlem: tis jul 29, 2003 2:00
Ort: VF

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av Thomas »

Det gjorde du inte Fructis, nu när jag läste igenom vad jag skrev så låter det lite hårt, ta inte illa upp grabbar jag refererar bara till mina erfarenheter. :D
Användarvisningsbild
Ragnar
Bryggmästare
Inlägg: 268
Blev medlem: ons jul 16, 2003 2:00

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av Ragnar »

Jag för min del har endast använt Willes 24h/6kg
Och varför? Håller vad den lovar. Jäser ur 6kg på drygt ett dygn (-5)
Ger i spiralen mellan 3-3,7 liter 92+ på två dygn i min apparat, har inte brytt mig om att "kräma ur det sista" utan brytit när jag tycker det tar för lång tid...
Fördelen för mig är det att jag sätter en sats några dagar före frivecka på jobbet. När jag har dragit igång sats nr.1 i spiralen så startar jag mäsk nr.2 som är klar för "förädling" när nr.1 är färdigförädlad :lol:
Det jag får ut på en sats så kolar jag i 1.5 liter kol "sakta" Än så länge så har jag bara fått beröm... :D ( inkl. från en som inte dricker HB!)
Willes 24h luktar inte mycket mer än en ordinär vinsats, och den håller vad den lovar vad det gäller tid! Ett dygn är lite väl lite, men säg 36h så har du full utjäsning...
"Det ordnar sig med blommor bara kärringen dör."
Användarvisningsbild
Ragnar
Bryggmästare
Inlägg: 268
Blev medlem: ons jul 16, 2003 2:00

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av Ragnar »

"Willes 24h luktar inte mycket mer än en ordinär vinsats"
Jag menade en ordinär snabbvinsats...
"Det ordnar sig med blommor bara kärringen dör."
Användarvisningsbild
Fructis
Föredetta moderator
Inlägg: 744
Blev medlem: tor maj 29, 2003 2:00
Ort: Sk?neland

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av Fructis »

Om du har nån dag extra på dig Ragnar så kan du börja med 6kg, 1kg andra dan och ytterligare 1kg tredje dan. Då får du ut ytterligare en liter 95%.

Som sagt, min klarade 9kg fast det går ju saktare och saktare ju starkare det blir.
If it's not moving ... ferment it !
Användarvisningsbild
Brempa
Bryggmästare
Inlägg: 207
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00
Ort: Stockholm

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av Brempa »

Min favorit är Cobra Pure 6kg. Luktar nästan inget, jäser ut ordentligt varje gång (-10) och är hyffsat snabb. Klarnar ganska fort också.

Jag använder inte 8kg socker längre, tar sån jäkla tid och ofta jäser det inte ut helt=slöseri på socker.
Prisa Gud! H?r kommer skatte?terb?ringen!
Användarvisningsbild
Thomas
Bryggmästare
Inlägg: 227
Blev medlem: tis jul 29, 2003 2:00
Ort: VF

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av Thomas »

Allvarligt talat, är det inte så att det är samma pulver i påsarna oavsett vad det står på dom, okej inte Norsken då, men dom andra. Köpte ett i dag (no name) påsar made in mariestad, undrar om inte jag har sett det förut på bla guldturbon. Tror det är mycket humbug bakom det här när det är samma jäst i förpackningarna men dom säljs under olika namn.
Hmmmmmm som sagt, jag undrar jag???? 8O
Användarvisningsbild
Brempa
Bryggmästare
Inlägg: 207
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00
Ort: Stockholm

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av Brempa »

Så är det säkert att vissa är lika fast de säljs under samma namn. Så är det även med kolet.
Prisa Gud! H?r kommer skatte?terb?ringen!
Användarvisningsbild
nuttemygel
Bryggmästare
Inlägg: 341
Blev medlem: fre aug 15, 2003 2:00
Ort: Mellan min kvinnas l
Kontakt:

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av nuttemygel »

Jag fick av säljaren i x reda på att Turbo Pure 24 och Willes 24 var samma produkt från England bara olika packade.
Norrbaggejästen är nog något fiskavfall från Norge.
Beh?ll Systemet och h?ga alkoholskatter! Det gynnar hembr?nnigen!
Användarvisningsbild
Fructis
Föredetta moderator
Inlägg: 744
Blev medlem: tor maj 29, 2003 2:00
Ort: Sk?neland

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av Fructis »

Har inte provat TP24 men fick mycket bra resultat med Willes 24h, snabbt och väldigt rent, så det låter inte orimligt.

En annan sak man kan undra är vad det är för skillnad på en 6kg's och 8kg's jästpåse ?
If it's not moving ... ferment it !
Användarvisningsbild
BengHa
Bryggmästare
Inlägg: 395
Blev medlem: mån mar 10, 2003 1:00
Ort: Syd?st
Kontakt:

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av BengHa »

Var det säljarens kommentar om Norrbaggen? eller är det din?
Svenska nationals?ngen m?ste vara fel skriven.
Jag vill sjunga: Jag vill leva jag vill d? i Sverige!
Skriv svar

Återgå till "Mäskjäsning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster