Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Allt om hur du jäser din mäsk på bästa sätt.

Favvoj?st eller den turboj?sten du tycker ?r b?st?

Du kan välja upp till 1 alternativ

 
 
Visa resultat

Användarvisningsbild
nuttemygel
Bryggmästare
Inlägg: 341
Blev medlem: fre aug 15, 2003 2:00
Ort: Mellan min kvinnas l
Kontakt:

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av nuttemygel »

Vilken jäst är din favvojäst?

Ta och tänk genom faktiska resultat, inte "polarn säger den är skitbra"

Den skall helst ge bra resultat flergånger.
Tiden är inte så jätteviktig för de flesta.
Skall inte lukta altför jävligt.
Bör vara tålig.
Den får gärna ge mycket alkohol utan för mycket trixande.

Om du skriver en motivering håll den gärna kort.


Tack för din röst.
Beh?ll Systemet och h?ga alkoholskatter! Det gynnar hembr?nnigen!
Användarvisningsbild
End
Bryggare
Inlägg: 135
Blev medlem: tor apr 03, 2003 2:00

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av End »

Jag köpte någon jäst på Eko, tillverkare HISAB varberg. Kostade typ 25-30kr och var 20 %, någon som testat den?
Användarvisningsbild
vespalun
Bryggmästare
Inlägg: 554
Blev medlem: sön apr 20, 2003 2:00
Ort: V?sterbotten

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av vespalun »

Har alltid kört Viking Turbo (8 kg) och är mycket nöjd med den. Till dess nackdel kanske man kan säga att den är långsam (10 dagar) men den jäser väldigt rent.

//Vespalun
Användarvisningsbild
Thomas
Bryggmästare
Inlägg: 227
Blev medlem: tis jul 29, 2003 2:00
Ort: VF

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av Thomas »

vespalun skrev:Har alltid kört Viking Turbo (8 kg) och är mycket nöjd med den. Till dess nackdel kanske man kan säga att den är långsam (10 dagar) men den jäser väldigt rent.

//Vespalun
:?: Hur många % kommer den jästen upp i? hur många L fick du ut?
Användarvisningsbild
Pontus
Bryggare
Inlägg: 141
Blev medlem: ons sep 03, 2003 2:00
Ort: V?stra Sverige

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av Pontus »

kört Willes 8Kg, tog 10 dar och fick minst 16%. Vet dock ej om det är bra ;).. men % är väl godkänd =)
Användarvisningsbild
Thomas
Bryggmästare
Inlägg: 227
Blev medlem: tis jul 29, 2003 2:00
Ort: VF

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av Thomas »

Pontus skrev:kört Willes 8Kg, tog 10 dar och fick 16%. Vet dock ej om det är bra ;).. men % är väl godkänd =)
Det är just det jag menar, jag har hittils bara kört ketchup receptet och har varit nöjd med det, men alltid ett men, man vill prova något nytt, så då körde jag ett russinreceptet, sak samma jästid 10dagar %= 94, antal L på 20 L mäsk =3.5L. Jag har en turbo jäst kvar att köra ut och det är (guldturbo) får se hur den blir i jämförelse.
Användarvisningsbild
Pontus
Bryggare
Inlägg: 141
Blev medlem: ons sep 03, 2003 2:00
Ort: V?stra Sverige

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av Pontus »

Kör plastisen här, fick iaf minst 16% på mäsken, sedan fick får jag ut ca, 8,5L 38% och 3L 30%... har dock inte isolerat plastisen, bättre spara pengarna till spiralen när ja ska bygga på na ;)
Thomas skrev:
Pontus skrev:kört Willes 8Kg, tog 10 dar och fick 16%. Vet dock ej om det är bra ;).. men % är väl godkänd =)
Det är just det jag menar, jag har hittils bara kört ketchup receptet och har varit nöjd med det, men alltid ett men, man vill prova något nytt, så då körde jag ett russinreceptet, sak samma jästid 10dagar %= 94, antal L på 20 L mäsk =3.5L. Jag har en turbo jäst kvar att köra ut och det är (guldturbo) får se hur den blir i jämförelse.
Användarvisningsbild
Thomas
Bryggmästare
Inlägg: 227
Blev medlem: tis jul 29, 2003 2:00
Ort: VF

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av Thomas »

Pontus skrev:Kör plastisen här, fick iaf minst 16% på mäsken, sedan fick får jag ut ca, 8,5L 38% och 3L 30%... har dock inte isolerat plastisen, bättre spara pengarna till spiralen när ja ska bygga på na ;)
Thomas skrev:
Pontus skrev:kört Willes 8Kg, tog 10 dar och fick 16%. Vet dock ej om det är bra ;).. men % är väl godkänd =)
Det är just det jag menar, jag har hittils bara kört ketchup receptet och har varit nöjd med det, men alltid ett men, man vill prova något nytt, så då körde jag ett russinreceptet, sak samma jästid 10dagar %= 94, antal L på 20 L mäsk =3.5L. Jag har en turbo jäst kvar att köra ut och det är (guldturbo) får se hur den blir i jämförelse.
Hur många liter mäsk hade du Pontus?
Användarvisningsbild
vespalun
Bryggmästare
Inlägg: 554
Blev medlem: sön apr 20, 2003 2:00
Ort: V?sterbotten

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av vespalun »

Thomas!
Jag kollade aldrig %:en men fick i alla fall ut nästan 4,5 l prima vara. Den höll c:a 94-95% och jag slängde inget, allt gick till kolning. Det var en 25 liters körning så efter omtappning hade jag väl 24 liter kvar. Med dessa siffror så bör mäsken hålla 18-19%. Jag är helnöjd med Vikingen :D

"Langsam aber sicher" som tysken skulle säga!

//Vespalun
Användarvisningsbild
Thomas
Bryggmästare
Inlägg: 227
Blev medlem: tis jul 29, 2003 2:00
Ort: VF

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av Thomas »

Okej jag skall prova Viking Turbo (8 kg) också, håller på och kör ut guldturbon nu, vid provmätning så visar den på 90%.
Jag återkommer med resultate när den är färdig.

MVH
Thomas
Användarvisningsbild
Pontus
Bryggare
Inlägg: 141
Blev medlem: ons sep 03, 2003 2:00
Ort: V?stra Sverige

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av Pontus »

25L mäsk.
Thomas skrev:Okej jag skall prova Viking Turbo (8 kg) också, håller på och kör ut guldturbon nu, vid provmätning så visar den på 90%.
Jag återkommer med resultate när den är färdig.

MVH
Thomas
Användarvisningsbild
nuttemygel
Bryggmästare
Inlägg: 341
Blev medlem: fre aug 15, 2003 2:00
Ort: Mellan min kvinnas l
Kontakt:

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av nuttemygel »

Tänkte lyfta länken och tacka för att så många röstat.
Kul att de två, Pure o Willes, visar att det finns bra vara att jäsa med.
Att norrbaggeturbo ligger ändå så pass bra till är ett smärre under.
Beh?ll Systemet och h?ga alkoholskatter! Det gynnar hembr?nnigen!
Användarvisningsbild
Thomas
Bryggmästare
Inlägg: 227
Blev medlem: tis jul 29, 2003 2:00
Ort: VF

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av Thomas »

Tja kära vänner Guldturbon var ju ingen höjdare, jag fick tvinga ur dom sista dropparna, knappt 3L (har alldrig kört maskinen så hårt) visserligen ligger alc på 90% men ändå.

Nä jag skall testa Viking Turbo (8 kg) som Vespalun lovordade hoppas den är bättre än dom turbona jag har provat hittils, som jämförelse kan jag nämna
1: Russin ger 95% 3.5L
2:Ketchup ger 95% 3.0 L
3: Norskt ger 90% 3.5L
4: Guld ger 90% knappt 3L

Det var det för den här gången.
Trevlig helg
Thomas :D
Användarvisningsbild
fenrisulven
Finjäsare
Inlägg: 60
Blev medlem: tis aug 26, 2003 2:00

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av fenrisulven »

Turbopure är iofs den enda jag kört i brännare, Men den är bäst luktar inte värre än att jäsa en sats med cider.
Blir stark som fan oxå :D
Användarvisningsbild
Fructis
Föredetta moderator
Inlägg: 744
Blev medlem: tor maj 29, 2003 2:00
Ort: Sk?neland

Bäst Turbojäst!?! (ny)

Inlägg av Fructis »

Thomas ! Jag tycker du verkar ha dåligt utbyte i din apparat. En 8kg mäsk som är helt utjäst borde väl ge närmare 5 liter 90% ? En 6kg mäsk kring 3,5-4 liter.
If it's not moving ... ferment it !
Skriv svar

Återgå till "Mäskjäsning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster