Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

göra egen svagdricka

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
kingx
Turbojäsare
Inlägg: 43
Blev medlem: tor nov 06, 2008 11:36

göra egen svagdricka

Inlägg av kingx »

hallå där!

jag hittade detta recept på nätet när jag sökte på hur man kan göra egen svagdricka (för att sedan göra egen glögg)

Det här är ett traditionellt recept på svagdricka (av vad det stod på sidan iaf)

5 liter vatten
1/4 paket jäst (12,5 gram)
3-4 kaffekoppar socker
5-8 droppar enbärsolja
1 matsked sockerkulör. Kan eventuellt ersättas med vinfärg

Enbärsolja och sockerkulör köper vi i Sverige på apoteket (stod det också, om ngn funderar på var man kan få tag på det)

ni som e lite hajja, skulle det här kunna funka o göra svagdricka på som sedan kan göras om till glögg? tänkte också om man dubblar mängden så det blir till 10 liter istället.. vore billigare än o köpa färdig gjord svagdricak som ändå inte kommer hitta till butikerna än på ett tag i större volymer..

?!?
Användarvisningsbild
repens
Bryggare
Inlägg: 198
Blev medlem: sön mar 22, 2009 20:03

göra egen svagdricka

Inlägg av repens »

jag hittade detta recept:

SVAGDRICKA:
10l vatten
2 citroner
500g strö socker
500g farin socker
bakjäst

såg enkelt och bra ut, jag blandade allt, lät jäsa ut...tog bara några dagar. tappade om och lät stå i 3 dagar sedan hällde i glögg ingredienserna, vet inte hur det blir men doftar utmärkt ur vatten låset iaf ;) (jäser förtillfället)
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

göra egen svagdricka

Inlägg av Weinkeller »

Känns som man ska ha malt med i svagdricka och kanske en gnutta humle. Jag tänkte slänga ihop en brunglögg på egen svagdrickebas snart. Jag kommer använda mig av maltextrakt, humle, kryddor, starkvinsjäst och en hel del annat. Gissar att det blir en häxblandning utan dess like men ska först drickas nästa jul så den som lever får se. Denna jul finns det flaskor kvar till i källaren. Postar häxblandningen senare till beskådan i Glögg 2009 tråden för den som är intresserad. Observera att det inte är ett försök att brygga svagdricka utan stark brunglögg från scratch utan köpesvagdricka som bas.
Senast redigerad av Weinkeller, redigerad totalt 1 gång.
/Weinkeller
kingx
Turbojäsare
Inlägg: 43
Blev medlem: tor nov 06, 2008 11:36

göra egen svagdricka

Inlägg av kingx »

repens skrev:jag hittade detta recept:

SVAGDRICKA:
10l vatten
2 citroner
500g strö socker
500g farin socker
bakjäst

såg enkelt och bra ut, jag blandade allt, lät jäsa ut...tog bara några dagar. tappade om och lät stå i 3 dagar sedan hällde i glögg ingredienserna, vet inte hur det blir men doftar utmärkt ur vatten låset iaf ;) (jäser förtillfället)
ok, så du bara låt det jäsa ut, hällde om och drog igång glögg bryggningen direkt eller försökte du bli av med så mkt bakjäst som möjligt innan nästa steg?
och hur gjorde du med citronerna? skala/hacka du dom eller låt du bli att lägga i skalet?

för jag tänkte på detta med att man först jäser svagdrickan och sen skall till o jäsa glöggen.. det blir inte för mkt jäst i?
eller hur sila du bort jästen om du gjorde detta på enklaste sätt? hälla i jässtopp e juh inte så bra *skratt*
Användarvisningsbild
Odqvist
Moderator
Inlägg: 1952
Blev medlem: tis dec 02, 2008 7:54
Utrustning: BIAB, Fatanläggning
Ort: Falkenberg

göra egen svagdricka

Inlägg av Odqvist »

Tänk på skillnaden mellan "Svagdricka" och "Svagdricka"...

Den som säljs i butikerna är en söt maltdryck med mycket koncentrat... Alltså ett slags mustigt och sött lättöl (vatten, malt, socker, jäst och humle etc).

Den traditionella "svagdrickan" vet jag inte riktigt vad det är, för har aldrig druckit själv...

Ta en funderare.
Energiingenjör - Elkraft & VVS

Produktion:
- Bullseye Bohemian Pilsner II - 5,5 % - Fatlagring
- Mjöd på Resthonung - Primärjäsning
kingx
Turbojäsare
Inlägg: 43
Blev medlem: tor nov 06, 2008 11:36

göra egen svagdricka

Inlägg av kingx »

jo det har du rätt i odqvist helt klart, men det vorte så härligt och kunna hitta en bra bas för att göra sig god glögg utan att behöva vänta på 5l dunkarna på ica samt betala det hutlösa priset som svagdricka kostar (jag tycker det är dyrt hehe)
Användarvisningsbild
repens
Bryggare
Inlägg: 198
Blev medlem: sön mar 22, 2009 20:03

göra egen svagdricka

Inlägg av repens »

kingx skrev:
repens skrev:jag hittade detta recept:

SVAGDRICKA:
10l vatten
2 citroner
500g strö socker
500g farin socker
bakjäst

såg enkelt och bra ut, jag blandade allt, lät jäsa ut...tog bara några dagar. tappade om och lät stå i 3 dagar sedan hällde i glögg ingredienserna, vet inte hur det blir men doftar utmärkt ur vatten låset iaf ;) (jäser förtillfället)
ok, så du bara låt det jäsa ut, hällde om och drog igång glögg bryggningen direkt eller försökte du bli av med så mycket bakjäst som möjligt innan nästa steg?
och hur gjorde du med citronerna? skala/hacka du dom eller låt du bli att lägga i skalet?

för jag tänkte på detta med att man först jäser svagdrickan och sen skall till o jäsa glöggen.. det blir inte för mycket jäst i?
eller hur sila du bort jästen om du gjorde detta på enklaste sätt? hälla i jässtopp e juh inte så bra *skratt*
nej, efter 1 vecka tappade jag om och tillsate glögg ingredienserna. så det fins jäst kvar i svagdrickan, borde kanske vänta tills den dör av svält men det gjorde inte jag så jag vet inte hur mycket bak jästen som e kvar påverkar vinjästen som glöggen jäser på.

citronen minns jag inte hur den brukades :P men i vanliga fall skulle jag pressa ur saften och riva i lite skal
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst