Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Test av olika turbojäster

Allt om hur du jäser din mäsk på bästa sätt.
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Test av olika turbojäster

Inlägg av stillton »

Har gjort ett litet mäsktest med några prestigejäster
På startfältet står:
1: Easy turbo 15 Ultra pure 6KG
2: Turbo pure 48h 14-18% 8KG
3: Turbo Extreme 23% 9KG
4: Prestige 8KG Turbo

Jag började med att lösa upp rätt antal kilo (som står ovan) i 10L hett vatten. 23% jästen ska egentligen ha 10KG socker för att jäsa till 23%, men det fungerar bara med bryggsocker, så det fick bli 9KG istället.
sen fyllde jag upp med kallt vatten till 25L. Med en starttempertur på ca 21 grader slängde jag i jästen och rörde om tills den blandats ut ordentligt.
Temperaturen i rummet var mestadels 21 grader, men gick vid någon solig dag upp mot 23C.

Så, vi tar väl en titt på själva jäsningen då..
Bild
prover togs varje dag. linjerna slutar där jag ansett att mäsken varit klarnad.

1: Easy turbo 15 Ultra pure 6KG (röd)
På förpackningen står att den är en långsamtjäsande jäst, 7-8 dagar, och att den ska jäsa ytterst rent. I detta test är det den enda jag kör på 6 KG, men ändå kunde jag inte tro att den skulle visa sig vara den snabbaste jästen att klarna.
Till det ska läggas, att det tog minst ett dygn innan den kom igång, och det kunde säkerligen förkortas om jag hade haft en högre starttemperatur. Den jäser ut till fullt godkända -10. det verkar finnas med ungefär en tesked aktivt kol i påsen, att detta skulle ge någon vidare prestandhöjning tvivlar jag starkt på.

2: Turbo pure 48h 14-18% 8KG (gul)
Här är jästen som jag nog hade högst förväntningar på i startfältet, och jag blir inte förvånad när den snabbt kommer igång att jäsa, och i rasande takt börjar förbruka socker. I slutändan vinner den dock detta delmoment med knappa marginaler, den klarnar inte riktigt lika fort som "1: Easy turbo 15 Ultra pure 6KG", men den når ända ner till -12, och med 8kg socker får det anses vara strålande på den korta tiden. Enligt förpackningen ska den klara 8KG vid en starttemperatur på 30C på 7dagar, och det får man väl säga, att det inte är helt orealistiskt om man skulle starta på den temperaturen. då får man dock inte räkna med att jäsa ut de sista ur mäsken, och förstås helt räkna bort tiden för klarning.

3: Turbo Extreme 23% 9KG (grön)
jag måste säga att jag var en aning skeptisk redan från början, en jäst som ska jäsa till 23% är bara för bra för att vara sant. Redan när jag fick paketet fick jag delvis detta bekräftat, det krävs bryggsocker för att jäsa ut den mängden, och det kan man ju tycka att det borde upplysas om redan på hemsidan när man beställer! Så, det blev 9KG, men den började åtminstone jäsa ganska omgående. tyvärr klarar den inte upp 9KG vanligt socker heller, och stannar på ca +8. När den inte riktigt orkar jäsa upp sockret så tar det också en evighet innan det sista av jästen dör och faller till bottnen. inte förren efter 27 dagar anser jag den vara klarnad. Även här verkar det vara ca en tesked aktivt kol blandat i påsen. Jag kan tillägga att det var den enda jäst som jag inte ansåg var helt kristallklar när jag en vecka senare utförde lukt/smak-prov.

4: Prestige 8KG Turbo (blå)
Här får man vad man blir lovad. Enligt förpackningen ska den klara 8KG på 10-14 dagar, och det gör den ju faktiskt, den jäser ut på dag 10, och är klarnad på dag 15! Den påstår sig dock klara det hela på 5 dagar vid 25 grader, och även om jag är mycket skeptisk, kan jag ju inte gärna motsäga det innan jag testat.. Hur som helst slutar den på -7 vilket kan anses godkänt.


Smakprov

1: Easy turbo 15 Ultra pure 6KG
en spritig och torr smak, antingen producerar denna jäst ovanligt mycket etylacetat, eller så är det den lilla mängd estrar som framhäver den här smaken. med 6 kg socker och ett löfte om oerhört ren jäsning ska denna jäst med goda marginaler vinna detta test, och den är troligtvis den renaste också, men inte med så goda marginaler som jag hade trott.

2: Turbo pure 48h 14-18% 8KG
här känner man helt klart att det produceras mer estrar, en utpräglad tailssmak säkerligen gör att du kan ta ut mindre mängd body under destillationen. Man ska dock ha i åtanke att jag pratar om relativt små arginaler här. det är absolut ingen katastrofjäst som ger oacceptabelt resultat.

3: Turbo Extreme 23% 9KG
åter igen, en besvikelse. smaken är naturligtvis söt, eftersom den inte jäst ut allt socker. man känner en unken ton som troligtvis skapats av de sista överlevande jäst som i kampen mot sin egna restprodukt (etanol) spytt ur sig diverse otrevligheter. denna jäst lever inte upp till vad den lovar och jäser inte ens ut mer socker än vad de andra gör med 8 kg. självfallet kan jag ha fått ett dåligt exemplar, men min instinkt säger mig att det här handlar mer om marknadsföring än att det skulle vara en produkt som är frsamtagen för att göra det jobb den lovar.

4: Prestige 8KG Turbo
här är enligt mig den renaste mäsken. kanske vinner den på att jästen dör lite tidigare, så den inte hinner producera så mycket skit när i slutet av jäsningen. kanske är det så illa att jag uppfattar det som rent för att den har en balans mellan heads och tailssmak, jag är ingen vinkännare tyvärr. Men ett bra resultat ger den iaf, det vågar jag påstå.


Observera att dessa smaktest gjort i tanke på att mäsken ska destilleras. samtliga mäsker smakar rent ut sagt förjävligt ur en objektiv synvinkel!


Slutsats


1: Easy turbo 15 Ultra pure 6KG
Denna jäst lämpar sig bra om man kör med potstill. Behandlar man den strippade spriten med bikarbonat kan man sanorlikt få fram den renaste spriten med denna jäst. den är dessutom snabb i jämförelse med 8kg-jästerna, vilket iof är helt naturligt.

2: Turbo pure 48h 14-18% 8KG
En bra jäst, som jäser ut mest socker, ända ner till -12. till en plastbrännare är denna jäst ett vettigt alternativ, där alkoholhalten är väldigt viktig för en effektiv produktion.

3: Turbo Extreme 23% 9KG
Denna jäst håller inte vad den lovar. Kanske gör den bra ifrån sig med mindre socker, men då ska den inte marknadsföras för 9-10KG socker heller. Använder man jästen på det vis som rekommenderas på förpackningen är det ingen bra jäst helt enkelt.

4: Prestige 8KG Turbo
Rent resultat även om den inte riktigt jäser ut sockret. En vinnare i kolonnbrännaren, där man i första hand vill minimera mängden heads och tails, utan att procenten i kokkärlet är så avgörande för slutresultatet.



I nästa test har jag tänkt att jag ska försöka avgöra hur stor skillnad det är i renhet beroende på hur mycket socker man använder.
Försöksjästen blir "alcotec 48 turbo superjäst". det blir fyra mäskhinkar med 6, 7, 8 och 9 kg socker, det sistnämnda kommer knappast jäsa ut, men kommer ge en bild över vilken kapacitet som finns.

Fyll gärna på med era egna tester. men inkludera åtminstone start och slutvärde på sockerhalten, och något om smak/lukt, inga "äsch, willys funkar bäst, ingen protest" och liknande, tack!.
Peter1
Färsk jäst
Inlägg: 13
Blev medlem: ons jul 15, 2009 19:55

Test av olika turbojäster

Inlägg av Peter1 »

Bra och informativt! :D

Undrar om Prestige skulle klara sig på 7kg?

Tror nog jag kör på Easyturbo 15, jag är ute efter så ren sprit som möjligt, dricker man sällan vill man att det ska smaka så bra som möjligt :D

Skulle behöva sätta 4 hinkar för att få lite press på mig att göra färdigt VM:en...
mEdensky
Bryggmästare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör mar 28, 2009 0:05
Ort: Ängelholm

Test av olika turbojäster

Inlägg av mEdensky »

Vilken bra tråd!
Användarvisningsbild
attackbever
Föredetta moderator
Inlägg: 1099
Blev medlem: ons maj 24, 2006 2:00

Test av olika turbojäster

Inlägg av attackbever »

Detta var verkligen en bra tråd, bra initiativ av dig stillton.
Användarvisningsbild
flutmyrg
Bryggmästare
Inlägg: 274
Blev medlem: ons feb 18, 2009 20:38
Ort: ginnugagap

Test av olika turbojäster

Inlägg av flutmyrg »

är det ingen som testat ica´s turbojäst, tror det är hisab eller häxan (?)
på gång :

Husförsäljning!!!
Användarvisningsbild
goffy
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: mån nov 23, 2009 19:46

Test av olika turbojäster

Inlägg av goffy »

håller på att testar:
Norsk Turbo 8Kg
Willes Turbo 8Kg
Willes Guld Turbo 8Kg

jag blandade i sockret och hällde i jästen vid ca 25'C.

start ochele:
norsk: 125 (måste ha haft i lite för mycket socker)
willes: 120
willes guld: 120

editar detta inlägg med resultat.
Användarvisningsbild
attackbever
Föredetta moderator
Inlägg: 1099
Blev medlem: ons maj 24, 2006 2:00

Test av olika turbojäster

Inlägg av attackbever »

goffy skrev:håller på att testar:
Norsk Turbo 8Kg
Willes Turbo 8Kg
Willes Guld Turbo 8Kg

jag blandade i sockret och hällde i jästen vid ca 25'C.

start ochele:
norsk: 125 (måste ha haft i lite för mycket socker)
willes: 120
willes guld: 120

editar detta inlägg med resultat.
Är det inte så att din öxlemätare går till 120 bara, det gör min.

Säg norsk turbo 8kg, det står på paketet 20% väl.
Om du antar att den jäser ut till -10 (vilket inte min orkade) så blir det 125+10= 135/7,5 = 18%. Så borde inte start oe vara högre på en mäsk med 8kg socker?
Moonshine-master
Färsk jäst
Inlägg: 9
Blev medlem: mån mar 01, 2010 19:10

Test av olika turbojäster

Inlägg av Moonshine-master »

jag har tänkt byta jäst efter X antal år,
men har inte lust att köpa nån jävla skit jäst,
med tanke på att man vill hålla nere utgifter och fortfarande ha toppklass på resultatet, samtidigt som man vill behålla sina "trogna"
så jag undra om någon har testat följande jäst och vad ni tycker isåfall:
Ekens Turbo 6
Guld-Turbo
.. vet någon nåt ställe man kan köpa "ingredienser" och få ett kvitto som det inte står Jäst, Aktivt kol osv?? vore jag tacksam för ett tips :)
Glöm inte sätta på vattnet
Användarvisningsbild
assinator
Turbojäsare
Inlägg: 36
Blev medlem: sön okt 19, 2008 12:06
Ort: Mitten av Svedala

Ekens turbo 6kg.

Inlägg av assinator »

Har testat många olika jäster och när jag inte hade så mycket klirr i kassan så testade jag Ekens turbo 6kg för 18:-/påsen.
Den bästa jästen jag testat, eller ja i alla fall 6 kilos. Det är en 2-komponents jäst och jäser i ca 5 dagar.
Den klarnar ganska fort efter den jäst klart och fick ut mycket starkare sprit och mer mängd än jag fått förut av bl.a guldturbo och norsk turbojäst.
För de priset och kvaliten på mäsken så ger jag den en 4 av 5!
Användarvisningsbild
assinator
Turbojäsare
Inlägg: 36
Blev medlem: sön okt 19, 2008 12:06
Ort: Mitten av Svedala

Test av olika turbojäster

Inlägg av assinator »

Moonshine-master skrev:jag har tänkt byta jäst efter X antal år,
men har inte lust att köpa nån jävla skit jäst,
med tanke på att man vill hålla nere utgifter och fortfarande ha toppklass på resultatet, samtidigt som man vill behålla sina "trogna"
så jag undra om någon har testat följande jäst och vad ni tycker isåfall:
Ekens Turbo 6
Guld-Turbo
.. vet någon nåt ställe man kan köpa "ingredienser" och få ett kvitto som det inte står Jäst, Aktivt kol osv?? vore jag tacksam för ett tips :)
Testa ekens 6kg! Helt klart bra jäst, dock tar den några dagar längre än guldturbo! Men ekens ger helt klart bättre resultat! Jag köpte från vinshoppen.se och de va inga som helst problem och diskreta paket!
Lycka till!
Lobe
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: mån aug 09, 2010 9:42

Test av olika turbojäster

Inlägg av Lobe »

tjosan, intressant test detta :) kan tyvärr inte mycket om olika turbojäster.

Satte precis en sats med Viking Turbo, tror det är pgws egna eller har jag fel?

Någon som vet om denna är vettig eller rent utav de motsatta?
I went home a saturday, drunk as I could be...
Kabben
Bryggmästare
Inlägg: 645
Blev medlem: mån aug 04, 2003 2:00

Test av olika turbojäster

Inlägg av Kabben »

För drygt 1 vecka sedan satte jag 2 satser á 25Liter med Häxans 8 kg
Oechsle visade 115, har jag för mig :?
Final G var -5 :)

Med beräkningar på oechsle vikten så skulle det gett 16% alkohol.

Igår strippade jag satserna och fick ut en total på 23.5 liter 40%.

Mina beräkningar visar att mäsken höll 18.8%

Om 17 gram socker ger 1% alkohol i en liter vätska så skulle det ha varit 15,98 kg socker i paketen.
Så den beräkningen verkar ju stämma bättre med verkligheten.
Får slänga mätaren tror jag.
Kommer inte funka till vinmakandet.

Mäsken smakade och luktade bra och den strippade spriten luktade inte så mycket finkel.

Ska bli en fröjd att köra den i VM-maskinen. :D

Passade på att phbehandla spriten inför finkörningen om någon vecka.

Jo just ja, 25 min för att hetta upp maskinen och sedan 1 liter strippad sprit per 6 minuter :D

4.4 Kw is the shit
Kabben
Bryggmästare
Inlägg: 645
Blev medlem: mån aug 04, 2003 2:00

Test av olika turbojäster

Inlägg av Kabben »

Jäser just nu en dunk på 25 liter med 6 kg socker i.
Jag satte den på måndag kväll kl 20, vid 22 tiden var det aktivitet i den.
På morgonen var det som en kulspruta i vattenlåset.

Idag onsdag morgon kl 5 är det lite mindre aktivitet.
Så jag mätte oeschelevikten.

Gissa vad den var på.

-5 så den är nog utjäst i eftermiddag.

Jag startade jäsningen med 38 grader i hinken och med Turbo pure 48H så nog fan stämmer det att den klarar det på 48 Timmar.

Tack Gert Strand för fin jäst. 8)
Kabben
Bryggmästare
Inlägg: 645
Blev medlem: mån aug 04, 2003 2:00

Test av olika turbojäster

Inlägg av Kabben »

3.5 liter fin 95.6% blev resultatet :P
Skriv svar

Återgå till "Mäskjäsning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst