Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Kolonn till spiralbrännaren!

Uppnå ren sprit utan kolning med hjälp av en kolonn under spiralen
Användarvisningsbild
Morbiddragon
Bryggmästare
Inlägg: 220
Blev medlem: mån jul 12, 2004 2:00

Kolonn till spiralbrännaren!

Inlägg av Morbiddragon »

Var här igår och smög runt på köp & sälj, idag fanns det inte kvar? jaja det var inte det de gällde.
Ska uppgradera spiralen med en kolonn tänkte jag, är händig men har i stort sett aldig sett en kolonn i verkliga livet (dock kört spiralen ett par år med underbart resultat!) Om man nu skuttar in på rinkabyrör och beställer vad behöver jag? har sök & kollat men det är så luddigt överallt.
Jag vill ha i alla fall 54mm rör en meter & på det vill jag ha min 10mm spiral, så vilka kopplingar behöver jag? och behöver jag löda eller nått och vilka prylar behöver jag då förutom fluss. Vore kanon om någon som har 100% (eller 95.6% hehehe) koll på det har lust att hjälpa mig :)

/ Peace & skål
Nu pratar jag ur egen erfarenhet, du förstår,
när jag var liten var jag oxå en " gangster " som du,
rånade affärer sket i skolan o spottade på min hund, men
kolla på mig nu, jag är förändrad!
Användarvisningsbild
Morbiddragon
Bryggmästare
Inlägg: 220
Blev medlem: mån jul 12, 2004 2:00

Kolonn till spiralbrännaren!

Inlägg av Morbiddragon »

Kom igen nu?! Har forumet dött ut helt på kunskap?? Folk verkar inte vilja svara på PM heller längre..jisses :?
Nu pratar jag ur egen erfarenhet, du förstår,
när jag var liten var jag oxå en " gangster " som du,
rånade affärer sket i skolan o spottade på min hund, men
kolla på mig nu, jag är förändrad!
Användarvisningsbild
Mooki
Bryggmästare
Inlägg: 543
Blev medlem: tis feb 07, 2006 1:00
Ort: Roslagens famn

Kolonn till spiralbrännaren!

Inlägg av Mooki »

Jag skulle nog vilja anbefalla lite tålamod, det har ju inte direkt förflutit någon evighet mellan dina postningar.

Nåja, lite kort körde jag följande:

Kolonnrör (förstås :) )
Övergång utv. 2st (samma dimension som kolonnen)
Övergång utv. 1st (samma dimension som spiralen)
Huv med packning 1st (samma dimension som "Övergång utv. till kolonnen)
Mutter med fläns 1st (passande övergång utv. till kolonnen)
Mutter med fläns 1st (passande övergång utv. till spiralen)
Sedan behövs flussmedel och silverlod samt en lämplig gasbrännare, Biltema har prylar som fungerar. Gängtejp är oxå bra att ha för att täta kolonn/spiral-skarven. Å akvariesilikon till kärlinfästningstätning.

I kolonnens bägge ändar lödde jag fast "Övergång utv.".
I spiralens ände löder man fast "Övergång utv.".
I "Huv med packning" borrar man hål och fäster spiralen med "Mutter med fläns", sedan skruvar man fast i kolonnens ena ände.
Kolonnens fästes i kärlet med "Mutter med fläns" - bygger dock på att du inte svetsat ihop kärlet redan. Själv har jag avtagbart lock på kärlet så att jag även kan lossa kolonnen från kärlet.

Annars kan man köra T-rörsförminskning för skarven till spiralen, fast då blir det inte delbart.
Åsså kanske inte infästningen i kärlet är den optimala för dig.

Kommer inte på något mer som ska behövas direkt, men det är inte omöjligt att jag missat något.

/M
mäsklasse
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: tis aug 19, 2008 21:27

Kolonn till spiralbrännaren!

Inlägg av mäsklasse »

Jag hade tänkt att montera en kolonn på min spiralis som jag kör med 300 W. Går det att använda 22mm rör eller är det på tok för klent om kolonnen är på en meter? Allt finns i så fall på clas ohlson så jag slipper springa på rörfirmor osv. Kylningen hade jag tänkt att lösa luftkylt med spiral.

Ungefär så här hade jag tänkt:
Helbild: http://img453.imageshack.us/img453/1798/kolonn1to0.png
Spiralen: http://img212.imageshack.us/img212/8188/kolonn2yg3.png
Rörkopplingen: http://img453.imageshack.us/img453/2878/kolonn3jm7.png

Kom gärna med förslag på hur man kan ta isär den för rengörning osv. skrivet av bogarleffe.. mooki ungefär så här se min ut vart riktigt snyggt nu vnta man bara på att de skista silikonet kring patronen ska härda premier koket bli torsda lr freda.. ska fundera på de där med fyllninig..
Användarvisningsbild
Mooki
Bryggmästare
Inlägg: 543
Blev medlem: tis feb 07, 2006 1:00
Ort: Roslagens famn

Kolonn till spiralbrännaren!

Inlägg av Mooki »

"Recyclar" lite av vad jag nämnde i den andra tråden.
Kör du med 300W effektivt (dvs exklusive effektförluster som blir i kärl och kolonn) är 35mm en utmärkt dimension (med 95cm effektiv längd). Tänkte du däremot driva hela paketet med en doppvärmare på 300W borde det fungera även med 22mm, reglera så du får "rätt" dropphastighet (1 droppe per sekund ungefär) - nackdelen är att om du senare vill uppgradera (ett inte helt ovanligt scenario) så är du rökt och måste starta om från början :cry: .

La upp lite bilder från strippern jag byggde med avtagbart lock. Har 2 kärl med samma passform och 5 lock - så kan jag lattja runt med olika designer om jag skulle vilja, utan att såga i nåt som funkar :) .
Smorde locket med fett och våtslipade kärlet, sedan på med en sträng akvariesilikon. Tandpetare som distanser - efter härdning har jag en fullt fungerande packning.
http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=10920

Blir kul att höra hur det går. Feedback till helgen? :D
Fördelen med skurbollarna är att de är betydligt effektivare än keramikpellets.

/M
Användarvisningsbild
Morbiddragon
Bryggmästare
Inlägg: 220
Blev medlem: mån jul 12, 2004 2:00

Kolonn till spiralbrännaren!

Inlägg av Morbiddragon »

Man tackar & bockar :) Jo jag kanske stressade lite när jag tänker efter men ibland så vill man så mycket :)
Med fluss & silverlod borde man väl även kunna löda på en "ring" runt röret (eller ja kolonnen) så att det blir lite stadigare mot locket på tunnan?
Helst hade jag sluppit vintunnan och velat haft allt i metall men det tillåter ju inte ekonomin och så har jag ingen som kan svetsa ihop en 35liters burk åt mig :( .......jaha in på rinkaby rör igen då :)
Nu pratar jag ur egen erfarenhet, du förstår,
när jag var liten var jag oxå en " gangster " som du,
rånade affärer sket i skolan o spottade på min hund, men
kolla på mig nu, jag är förändrad!
Användarvisningsbild
Morbiddragon
Bryggmästare
Inlägg: 220
Blev medlem: mån jul 12, 2004 2:00

Kolonn till spiralbrännaren!

Inlägg av Morbiddragon »

mäsklasse skrev:Jag hade tänkt att montera en kolonn på min spiralis som jag kör med 300 W. Går det att använda 22mm rör eller är det på tok för klent om kolonnen är på en meter? Allt finns i så fall på clas ohlson så jag slipper springa på rörfirmor osv. Kylningen hade jag tänkt att lösa luftkylt med spiral.

Ungefär så här hade jag tänkt:
Helbild: http://img453.imageshack.us/img453/1798/kolonn1to0.png
Spiralen: http://img212.imageshack.us/img212/8188/kolonn2yg3.png
Rörkopplingen: http://img453.imageshack.us/img453/2878/kolonn3jm7.png

Kom gärna med förslag på hur man kan ta isär den för rengörning osv. skrivet av bogarleffe.. mooki ungefär så här se min ut vart riktigt snyggt nu vnta man bara på att de skista silikonet kring patronen ska härda premier koket bli torsda lr freda.. ska fundera på de där med fyllninig..
Kan nog bli svårt med värmen om du tänkt att spiralen ska vara så, stigardelen kommer nog att värma kylardelen? Bara en tänke innan du bygger alltså :)
Nu pratar jag ur egen erfarenhet, du förstår,
när jag var liten var jag oxå en " gangster " som du,
rånade affärer sket i skolan o spottade på min hund, men
kolla på mig nu, jag är förändrad!
mäsklasse
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: tis aug 19, 2008 21:27

Kolonn till spiralbrännaren!

Inlägg av mäsklasse »

Ja de karnse blir litte svårt med kylan men de problemet ska man lösa på nått sätt nu är allt klart och den står nere i mitt " hobby rum på härdning. ska ha nån slags fläktar men nu när man såg mookis snygga kyl system vara man ju litte sugen karnse typ en gammal bil kylare ja vem vet..
mäsklasse
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: tis aug 19, 2008 21:27

Kolonn till spiralbrännaren!

Inlägg av mäsklasse »

[quote="mäsklasse"]Ja de karnse blir litte svårt med kylan men de problemet ska man lösa på nått sätt nu är allt klart och den står nere i mitt " hobby rum på härdning. ska ha nån slags fläktar men nu när man såg mookis snygga kyl system vara man ju litte sugen karnse typ en gammal bil kylare ja vem vet..[/quote]

bilder....
[attachment=0]spiral-604.jpg[/attachment]

fins fler till er som vill se.. :P
Bilagor
spiral-604.jpg
mäsklasse
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: tis aug 19, 2008 21:27

Kolonn till spiralbrännaren!

Inlägg av mäsklasse »

mäsklasse skrev:
mäsklasse skrev:Ja de karnse blir litte svårt med kylan men de problemet ska man lösa på nått sätt nu är allt klart och den står nere i mitt " hobby rum på härdning. ska ha nån slags fläktar men nu när man såg mookis snygga kyl system vara man ju litte sugen karnse typ en gammal bil kylare ja vem vet..
bilder....
spiral-604.jpg
kyl projektet e ett vanligt avlopps rör och en badrumsfläkt http://www.ladda-upp.com/bilder/9316/kyl-projekt

koplingen
sidan-139.jpg
ejoy...
Användarvisningsbild
Mooki
Bryggmästare
Inlägg: 543
Blev medlem: tis feb 07, 2006 1:00
Ort: Roslagens famn

Kolonn till spiralbrännaren!

Inlägg av Mooki »

Morbiddragon skrev:
Med fluss & silverlod borde man väl även kunna löda på en "ring" runt röret (eller ja kolonnen) så att det blir lite stadigare mot locket på tunnan?
När jag körde med vintunna tog jag 2 plåtar som jag fäste ihop med bultar med tunnlocket emellan. Geggade på friskt med silikon. Sedan drog jag kopplingen så att den klämde ihop alla tre lagren.
Annars tror jag din idé ska fungera. Man kanske isåfall ska göra hålet för litet och bocka upp som nån typ av stödkrage för att få en stark förbindning.
mäsklasse skrev:bilder....
En fråga bara - jag ser ingen stigardel till spiralen...?
Utan stigardelen går du miste om den bästa biten - reflux! - i princip blir det en stripper med fyllning då, och det är ju kanske lite trist när du lagt ner en massa energi... :P

/M
mäsklasse
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: tis aug 19, 2008 21:27

Kolonn till spiralbrännaren!

Inlägg av mäsklasse »

Jao men den vart litte speciel men de kommer att tillkomma ett vatten kylnings rör så den blir som "kombi" att man väljer fall man vill ha fläkt lr vatten. Nä tog min gamla spiral såga av på mitten så på bilden e de gama värme sidan. men vad tycker ni annar om den ??. är ju lätt de stabilastae jag någonsin ha bygt.
Användarvisningsbild
Mooki
Bryggmästare
Inlägg: 543
Blev medlem: tis feb 07, 2006 1:00
Ort: Roslagens famn

Kolonn till spiralbrännaren!

Inlägg av Mooki »

Är inte säker på att jag egentligen begriper hur du tänker göra, men det spelar inte så stor roll - det är ändå resultatet som räknas :D

Lycka till hur som helst, vore kul om du kunde avlägga en rapport på hur resultatet blev.

/M
mäsklasse
Turbojäsare
Inlägg: 41
Blev medlem: tis aug 19, 2008 21:27

Kolonn till spiralbrännaren!

Inlägg av mäsklasse »

Mooki skrev:Är inte säker på att jag egentligen begriper hur du tänker göra, men det spelar inte så stor roll - det är ändå resultatet som räknas :D

Lycka till hur som helst, vore kul om du kunde avlägga en rapport på hur resultatet blev.

/M
Haha.. Ja men de e litte de som allt går utpå ju att göra olika varianter av kokare men ja lovar att ja ska skriva raport sen men de dröjer måste åka bort några dar nu men efter helgen kommer de en..japp resultatet hoppas man på ca 2dl sprie i timen ha ja räknat på nu i kväll...
Användarvisningsbild
Morbiddragon
Bryggmästare
Inlägg: 220
Blev medlem: mån jul 12, 2004 2:00

Kolonn till spiralbrännaren!

Inlägg av Morbiddragon »

Nu kanske jag är helt ute & cyklar, men själva reflux biten får han väl med kolonnen? Jävla stiligt bygge i alla fall :)
Men åter till mig hihiihi Ja det blir nog som du säger, två lager plåt och locket emellan. Undrar om man kan löda på en ring på ovansidan av kolonnen och med muttrar där med? Förstår du? Plåt-plast-plåt...kolonn ring mot plåt och muttrar där med. Lär nog stödja upp det oxå men det lär ju bli bra mycket stadigare :) Ja lägger upp bilder när bygget börjar..runt lön hahahahaha
Nu pratar jag ur egen erfarenhet, du förstår,
när jag var liten var jag oxå en " gangster " som du,
rånade affärer sket i skolan o spottade på min hund, men
kolla på mig nu, jag är förändrad!
Skriv svar

Återgå till "Spiralbrännaren med kolonn"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster