Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Svettsning av stål 2.7mm rör

Här diskuterar vi olika tekniker för hopfogning av diverse delar.
Johnssonn
Newbie
Inlägg: 1
Blev medlem: tis jul 15, 2008 3:22

Svettsning av stål 2.7mm rör

Inlägg av Johnssonn »

Jag har som projekt arbete att bygga en Go-Kart och för detta behöver jag köpa en svets som kan svetsa samman ~2.7mm stål rör. Jag är ny på området och har lite frågor.
Kan jag använda mig av en 1-fas 90amp Mig svets med flussfyld tråd?
Biltema har en billig sådan http://www.biltema.se/products/product. ... emId=87341 k
eller måste jag ha någon starkare? Skulle uppskatta om någon kunde förklara väldigt detaljerat :D. Tack på förhand
/Daniel
Användarvisningsbild
Iz3_zetor
Finjäsare
Inlägg: 63
Blev medlem: mån mar 05, 2007 1:00
Ort: Värmland

Svettsning av stål 2.7mm rör

Inlägg av Iz3_zetor »

Sattsa på en mig\magsvets med med skyddsgas mycke bättre tycker iaf jag.. . svårt att ställa in med flusstråd.. . En kompis köpte en svets på biltema tror att den va på ca 150amp Körde med flusstråd först men vi konvertera om den till gas ganska snabbt.. .

Tror de kan bli lite klent med 90amp men fullfräs så kanske det går

En svets är ju en ganska stor investering.. har själv en 180amp 3fas den duger till det mesta hemma garage fix

Hur bra man är på att svetsa och framförallt ställa in svetsen har ochså stor betydelse

du kanske kan låna/hyra någonstans

Hoppas någon som vet mer än mej skriver.. . Lycka Till :)
Blubbiblub =) Nu vet ja inte va jag gör men det går bra ändå =)
MRTIGMASTER
Bryggmästare
Inlägg: 826
Blev medlem: ons apr 16, 2008 4:30
Kontakt:

Svettsning av stål 2.7mm rör

Inlägg av MRTIGMASTER »

går bra med denna svets
men om det är 2,7 mm då bör du fasa rören/röret lite slipa kanten lite så att svetsen bränner in mera i matrialet

ta 2 plåtbitar me typ samma storlek och svetsa / lek lite sen ser du hur mkt temp du skall ha och så
man lär sig bättre när man leker / testar själv
Skriv svar

Återgå till "Svetsning, lödning och hopfogning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst