Bryggforum bryggforum.nu
Sveriges största forum för hembryggare.

ReglerREGLER   SökSök    MedlemslistaMedlemslista     Vanliga frågor runt phpBBVanliga frågor runt phpBB  Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 
 Skapa sida/bloggSkapa din egen sida/blogg om hembryggning  

Mjöd recept, samt svar på några frågor

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Mjöd: Recept och Teknik
Författare Meddelande
WarDozer
Newbie

Registreringsdatum: 20 maj 2008

InläggPostat: tis maj 20, 2008 10:38    Rubrik: Mjöd recept, samt svar på några frågor Svara med citat

Jag har planerat att göra ett Öl mjöd och inte ett Vin mjöd. (Om det överhuvudtaget går.)
Dom flesta recept jag hittat använder sig av vin jäst, har försökt en gång och det blev absolut inte det resultat jag önskat.

Jag skummade av mjödet första gången jag försökte och detta ledde till att det blev karaktärslöst och skumlöst.
Jag har bryggt några satser Stout öl nu och i receptet står det att man kan välja om man vill skumma av vörten eller om man inte vill göra det, vilket skulle leda till en hel del mer skum, vilket jag ser som det goda i Stout.

Anyway....

Jag söker efter att göra ett Öl Mjöd på 5% vol och som ligger på en 25-30 liters sats.
Någon som har ett enkelt och bra recept man skulle kunna följa? Helst med hjälp av öljäst då jag ser vinjäst som "inferior" efter min erfarenhet att göra mjöd med vinjäst. (Återigen, om det överhuvudtaget går.)
Hur skulle man kunna få mjödet lite beskare, fastän inte för beskt och inte på bekostnad av sötma?

Det är populärt att skriva "4 del vatten på 1 del honung", men vad betyder egentligen det?
Skall man mäta sin honung i liter eller sitt vatten i kg?

Visst, 1 liter vatten är 1 kg, men det behöver inte vara det självklara eller hur, eller är det så det är tänkt?

Tack på förhand
Till överst på sidan
WarDozer
Newbie

InläggPostat: tis maj 20, 2008 15:50    Rubrik: Svara med citat

Ja, det har jag.

Tyvärr finns det lika mycket där som det finns här.

Got Mead hade nog dom konstigaste förklaringarna till bryggning jag någonsin sett.
Dessutom måste man vara registrerad användare för att få se vidareförklaringar.

Någon som är kapabel till att svara i skrift och inte genom länkar till onavigerbara sidor?
Till överst på sidan
RadarEnt
Bryggare

Registreringsdatum: 26 april 2007

InläggPostat: tis maj 20, 2008 16:11    Rubrik: Svara med citat

Det här receptet går väl att förstå sig på?
Jag hittade det när jag klickade på 228 recipes och, tror det var, 6:e sidan.
Det ska bli 1 gallon(US) så om du multiplicerar alla mått med sex hamnar man väl någorlunda rätt.

Ale Mead - T.S.
Created by Dmntd, -
Ingredients
At a glance
Mead
Melomel
Makes
1 gallon1 lb Honey
1 oz Hops
1 oz Citric Acid
1 gal water
nutrients
Brewers YeastMethods/steps
Boil honey & water and most of hops for 45 minutes, add remainder of hops at about the 40 min. mark.
Strain hops, add citric acid & nutrients.

Let cool overnight.

Add water to 1 gal mark.

Add yeast and let ferment to completion, skimming off yeast daily as for beer.

Allow to settle for a few days after fermentation.

Bottle in 1 qt bottles with 1 tsp suger in bottles.

After 2-3 days in warm area (so that bottle fermentaion occurs) place in cool area and treat as bottled beer.
Till överst på sidan
WarDozer
Newbie

InläggPostat: tis maj 20, 2008 16:25    Rubrik: Svara med citat

tack för receptet, till och med humle är med.

svar jästfrågan är uppskattat.
Till överst på sidan
RadarEnt
Bryggare

Registreringsdatum: 26 april 2007

InläggPostat: tis maj 20, 2008 16:30    Rubrik: Svara med citat

Eftersom det kallas "Ale Mead" antar jag att det är öljäst av ale-typ.
Till överst på sidan
WarDozer
Newbie

InläggPostat: tis maj 20, 2008 20:27    Rubrik: Svara med citat

ok.

smidigt
Till överst på sidan
Thorim
Turbojäsare

Registreringsdatum: 24 oktober 2006

InläggPostat: tis maj 20, 2008 21:54    Rubrik: Svara med citat

Mjöd är honungsvin, därför smakar det vin. Mölska är en blandning av öl och mjöd, detta är vad de flesta tror är mjöd. Denna dryck kallas för "Braggot" på Engelska. Här kommer recept och intruktioner.

Instruktioner:
*. Tag en 10 literskastrull med 5 liter vatten, lägg i maltextraktet och honungen.
*. Koka och skumma av tills det inte bildas mer skum.
*. Lägg i kryddorna och koka dem så länge de ska kokas.
*. Sila sedan ner vörten i jäskärlet, fyll på med iskallt vatten till 20 liter och vänta tills tempraturen är ca 20c.
*. Lägg sedan i jäst och kryddor. Används gärna en stor tekula till kryddorna, så slipper du sila.
*. Låt jäsa ut, ställ sedan jäshinken svalt/kallt och låt klarna i en vecka eller så.
*. Tappa på flaska, tillsätt då ca 8 gram honung per liter för att kolsyra ska kunna bildas. Fyll inte flaskorna till mer än 4/5 delar.
*. korka igen och vänta 4 veckor. ( alternativt 6 mån)
*. Avnjut

Recept för 20 liter mölska
Bas:
2,0 kg torkat mellanmörkt maltextrakt
1,7 kg honung

Jäst:
Ringwood Ale jäst (Brewer's Choice 1187 Activator)

Humle:
10 gram Saaz kottar, kokas 15 min
10 gram East Kent Golding kottar, kokas 5 min
10 gram East Kent Golding kottar, i jäskärlet (använd en stor tekula)

Recept för 20 liter Egtved mölska klon
Bas:
2,0 kg torkat vetemaltextrakt
1,7 kg honung

Jäst:
Weihenstephan Wheat veteöljäst (Brewer's Choice 3068 Activator)

Kryddor:
20 gram pors, kokas 10 min, följer sedan med i jäskärlet.
500 gram lingon, i jäskärlet.

Mölska har, precis som mjöd och vin, en ganska skarp smak innan det är lagrat. Det blir bättre ju längre det lagras, men efter 6 månader har smaken mognat riktigt. Detta betyder inte att du måste vänta 6 månader med att dricka det, snarare att det är värt att lagra halva satsen. Redan efter en månad så har det skarpa mildras betydligt.
Till överst på sidan
Danne86
Färsk jäst

Registreringsdatum: 24 juli 2008

InläggPostat: tis nov 18, 2008 19:58    Rubrik: Svara med citat

Jag tänkte låna den här tråden lite om det går bra eftersom jag har tänkt mig att brygga mölska inom en någorlunda snar framtid (ska bara dricka ur ett par backar lättöl för att få flaskor). Jag hade tänkt mig att använda en av coopers ölsatser, antingen real ale eller weissbier (eller vad den heter) och tillsätta honung och lingon. I intsruktionerna till ölsatserna står det att man ska tillsätta 1 kg strösocker och det hade jag alltså tänkt byta ut mot honung. Jag vet att om man ska köra med spaymalt så är 2 kg lämpligt till en sådan ölsats. Frågan är alltså hur mycket honung ska jag använda?
Till överst på sidan
scaryeyes
Bryggmästare

Registreringsdatum: 16 september 2008

InläggPostat: lör maj 02, 2009 18:02    Rubrik: Svara med citat

Danne86, blev det av med mölskan? Intressant recept här ju.
Till överst på sidan
Danne86
Färsk jäst

Registreringsdatum: 24 juli 2008

InläggPostat: lör maj 02, 2009 18:32    Rubrik: Svara med citat

scaryeyes skrev:
Danne86, blev det av med mölskan? Intressant recept här ju.

Jo, den börjar vara drickbar nu. Jag gjorde den med den dåliga coopersjästen så den smakar väll inte som nått höjdaröl men det är bättre än när jag gjorde den med socker förut. Dock så hade jag bara 900 g honung så det är snarare en honungsale med lingonsmak än lingonmölska...
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Mjöd: Recept och Teknik Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)
Sida 1 av 1

Baserad på php B och B
Sidkarta