Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Savonits Lills Tips guide för att lyckas med sitt viner.

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
savonit
Föredetta moderator
Inlägg: 690
Blev medlem: lör feb 18, 2006 1:00

Savonits Lills Tips guide för att lyckas med sitt viner.

Inlägg av savonit »

Hej Här kommer jag tipsa lite om hur man ser till att lyckas med sina viner.
Ge vinerna vad dom förtjänar och ge dom en trevlig miljö att arbeta i.
Så då startar vi väll då.

Del: 1.0
Renlighet A&O för ett mera levande vin

Regel nummer ett när det gäller vin tillverkning är renlighet.
Bara lite lite av fel bakterie kan ta död på jästen och förpesta smaken.
Så hur skall man då kunna försäkra sig om att man lyckas med ett vin?

Jo svaret är enkelt och inte allt för jobbigt.
Renlighet stavas svaret, se till att allt är rent och desinfisierat som skall komma i kontakt med vinet och ingredienserna.
Köp en flaska klorin och hell i 15 ml per 5 liter varmt vatten (15 ml = 1 msk), i denna blandning får sedan alla tillbehör som skall komma ikontakt med vinet eller ingredienserna bada i ca 30 min, skölj nu av allt noga i kallt vatten tills det är fritt iftån klorin (Luktasr inte klor längre).

Man kan även köra tillbehören i en diskmaskin, men vinhinken är stor så den är lättare att köra med klorin.

Efter denna behandling är tillbehören rena och bakteriefria.

För att yterligare öka chansen för ett lyckat vin skall vi i nästa del titta närmare på hur vi kan föröka och se till att fräch och fungerande jäst tillsäts till vinsatsen på en gång, genom att använda en förkultur.

Del 1.1
Förkulturan

För att försäkra sig om att ge det kommende vinet bästa möjlga start.
Har jag som regel att alltid tillreda en förkultur, på detta sätt kan man enkelt se att jästen fungerar och förökar sig som den ska.
En förkultur kan tillredas på olika sätt, och alla sätt som visar att jästen utvecklar och förökar sig är utmärkta.
Så här kan ett par olika förkulturer tillredas:

Petflaska ca 1 liter
1 dl Russin (Hackade)
1 dl socker
5 dl vatten jumet vatten
Jästnärsalt
Jäst

Blanda ingredienserna i Flaskan och låt stå i ca 2 dar.
Att kolla till flaskan någon gång per dag är rekomenderat då det väldigt fort blir ett väldigt bra tryck i flaskan så att kolla till den (och skruva upp locket så att trycket och explosions risken minskar) med jämna mellanrum är varmt rekomenderat.

Bara ett exempel på recept.
I grund och botten använder man sig av en förkultur för att kunna se om jästen utveklar sig och om det blir fint tryck i flaskan så funkar förkulturen.

;;En förkultur kan man göra med egentligen vilken jäsbar socker källa som helst + vatten + jäst;;.
Användarvisningsbild
XenapZ
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: lör jun 03, 2006 2:00

Savonits Lills Tips guide för att lyckas med sitt viner.

Inlägg av XenapZ »

Myxket bra skrivet!
Det har sagts otaliga ggr på detta forumet men i stort sett alla frågor kommer tillbaka stup i kvarten så guider är alltid välkommna :)

Tipset jag kan medföra är att ha förkulturen i en 1.5 liters petflaska, desinfektera den och tryck sen ihop den.
Om flaskan sväller upp så vet ni att jästen är i rörelse, lätta sedan på korken så inte flaskan exploderar.
Användarvisningsbild
danko
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tis maj 22, 2007 2:00

Savonits Lills Tips guide för att lyckas med sitt viner.

Inlägg av danko »

Jag gjorde ett stort fult men fullt fungerande vattenlås till just detta syfte. En 1,5L pet flaska med slang till en 0,5L petflaska in genom locket sedan ned i vattnet. Locket på 0,5L flaskan har ett antal hål i locket gjorda med en upphettad nål för att få luft flöde. Korken i 1,5L flaskan har ett hål borrat och slöt helt tätt emot slangen redan innan men jag drog på lite sillikon bara för att vara säker att det håller i längden.

Klicka på bilden för att få den i full storlek.
Bild[/b]
Användarvisningsbild
XenapZ
Finjäsare
Inlägg: 68
Blev medlem: lör jun 03, 2006 2:00

Savonits Lills Tips guide för att lyckas med sitt viner.

Inlägg av XenapZ »

danko skrev:Jag gjorde ett stort fult men fullt fungerande vattenlås till just detta syfte. En 1,5L pet flaska med slang till en 0,5L petflaska in genom locket sedan ned i vattnet. Locket på 0,5L flaskan har ett antal hål i locket gjorda med en upphettad nål för att få luft flöde. Korken i 1,5L flaskan har ett hål borrat och slöt helt tätt emot slangen redan innan men jag drog på lite sillikon bara för att vara säker att det håller i längden.
Då slipper du oroa dig för sprängning, men varför sätter du inte bara på ett vanligt jäsrör när du ändå är i farten?
Användarvisningsbild
danko
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tis maj 22, 2007 2:00

Savonits Lills Tips guide för att lyckas med sitt viner.

Inlägg av danko »

Då slipper du oroa dig för sprängning, men varför sätter du inte bara på ett vanligt jäsrör när du ändå är i farten?
Mest för att mina jäsrör var upptagna med att jäsa annat men sen är det ju alltid kul att bygga grejer också. Jag har använt den ett flertal gånger och det funkar kanon och håller tätt.
Zormac
Bryggmästare
Inlägg: 257
Blev medlem: fre okt 06, 2006 2:00

Savonits Lills Tips guide för att lyckas med sitt viner.

Inlägg av Zormac »

danko skrev: Mest för att mina jäsrör var upptagna med att jäsa annat men sen är det ju alltid kul att bygga grejer också. Jag har använt den ett flertal gånger och det funkar kanon och håller tätt.
Ja så länge det funkar spelar det ju ingen roll :)
Användarvisningsbild
hembryggarn
Bryggare
Inlägg: 118
Blev medlem: lör feb 02, 2008 15:50

Savonits Lills Tips guide för att lyckas med sitt viner.

Inlägg av hembryggarn »

Har länkat denna från Sticky infosamlingen längst upp i forumet nu.

http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=7330
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst