|
|
| Författare |
Meddelande |
MetalMaster Färsk jäst
Registreringsdatum: 31 januari 2008 Inlägg: 23
|
Postat: tor jan 31, 2008 20:29 Rubrik: Vete eller potatisvin istället för mäsk? |
|
|
Hej!
Vodka eller annan stark sprit brukar vara gjort av vete eller potatis. Min fråga lyder då att ifall man lägger några kilo potatis eller vete i jäskärlet istället än bara vatten och jäst så blir det då till "äkta" vodka då man sedan destillerar det? Hur ska man göra med potatisen? Ska man skala den och lägga den i en påsa och lägga den i jäskärlet eller bör den beredas på nåt speciellt sätt?
Ifall man göra spriten av potatis/vete så är det då laglig så länge den jäser eftersom det finns ju faktiskt nu "frukter" (potatis) i blandningen? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
attackbever Moderator

Registreringsdatum: 24 maj 2006 Inlägg: 944
|
Postat: fre feb 01, 2008 14:51 Rubrik: |
|
|
Jag kan inte svara på alla dina frågor men om du avser att få en speciell smak på din produkt så kan man använda olika ingredienser, men brännaren är även avgörande för hur mycket smak den släpper igenom.
Vad jag vet så är det såhär med lagen:
Att tillverka sprit i Sverige är inte lagligt om du nu inte har tillstånd.
Att tillverka mäsk är lagligt, såvida du nu inte ska bränna den. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
MetalMaster Färsk jäst
|
Postat: fre feb 01, 2008 16:13 Rubrik: |
|
|
| attackbever skrev: | Jag kan inte svara på alla dina frågor men om du avser att få en speciell smak på din produkt så kan man använda olika ingredienser, men brännaren är även avgörande för hur mycket smak den släpper igenom.
Vad jag vet så är det såhär med lagen:
Att tillverka sprit i Sverige är inte lagligt om du nu inte har tillstånd.
Att tillverka mäsk är lagligt, såvida du nu inte ska bränna den. |
Det står ju på påsen att tillredning av mäsk är olagligt och att man måste ha minst samma mängd bär som socker för att den ska bli laglig? Jag menade just att ifall man lägger dit nånting som potatis eller vete som egentligen inte har nån smak så ifall "mäsken" på så sätt sku bli laglig? Jag fundera bara att på så sätt sku jag undvika att polisen beslagtar mäsken ifall de sku dyka upp? |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
alexander Turbojäsare

Registreringsdatum: 10 april 2007 Inlägg: 28
|
Postat: tis feb 05, 2008 11:17 Rubrik: mäsk på potatis och/eller spannmål |
|
|
Potatis och spannmål innehåller alldeles för lite socker för att jäsas till någon vettig styrka. Stärkelsen i potatisen eller spannmålen måste brytas ner till socker.
Spannmålen måste mältas, dvs gro och sedan torkas, på samma sätt som man gör öl.
En del mältad spannmål kan blandas med kokta potatis så att potatisstärkelsen försockras.
Med dagens priser på socker och det arbete som erfordras är dessa metoder väl närmast för den som har särskillda skäl att använda sig av dessa metoder.
Det är svårt att få en sockerhalt som motsvarar vad ett bra turbojäst kan prestera, och hög alkoholhalt i mäsken är viktigt när man bränner med en plastis.
Ett annat sätt som inte kräver mältning är att göra mäsken på sockerbetor, betan - en rotfrukt - gör mäsken laglig.
Används sockerbetor utan extra tillsats av socker, bör en traditionell apparat användas, just för att plastisen funkar bäst med högsta möjliga alkoholhalt. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
MetalMaster Färsk jäst
|
Postat: ons feb 06, 2008 10:37 Rubrik: |
|
|
| jag hade inte ämnat att potatisens sockerhalt skulle vara nog att göra mäsken. jag hade menat lägga några stora potatisar i en påse och lägga till just 8kg (nå kanske 7,5kg) socker... |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
orvegren Newbie

Registreringsdatum: 04 mars 2007 Inlägg: 1
|
Postat: tis feb 12, 2008 16:23 Rubrik: |
|
|
Potatismjöl?  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Teoretikern Turbojäsare

Registreringsdatum: 08 juni 2005 Inlägg: 29
|
Postat: ons apr 02, 2008 16:19 Rubrik: |
|
|
| MetalMaster skrev: | | jag hade inte ämnat att potatisens sockerhalt skulle vara nog att göra mäsken. jag hade menat lägga några stora potatisar i en påse och lägga till just 8kg (nå kanske 7,5kg) socker... |
För att fälla ut stärkelsen i potatis och få det till jäsbart socker så bör du tryckkoka den till en konsistens liknande tapetklister, om du försöker med att lägga ned några potatisar i mäsken bara rakt av så kommer slutresultatet enbart att vara mäsk med ruttna potatisar i... Vilket alltså inte är en bra sak.
Eva Ekeblad valdes som första kvinna in i Svenska Vetenskapsakademien 1748, efter att ha redovisat för hur man kunde göra brännvin på potatis två år tidigare. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Odqvist Bryggmästare

Registreringsdatum: 02 december 2008 Inlägg: 882 Ort: Borås
|
Postat: lör dec 06, 2008 17:54 Rubrik: |
|
|
Man kan även frysa potatisen i ca 2 dygn (djupfrysning). Då sprängs stärkelsen och omvandlas till sockerarter.
Rå potatis: Smakar mjöligt och djävligt.
Kokt potatis: Smakar...potatis!
Frusen, rå potatis: Smakar sött!!!
Med andra ord, fryser du dem så att de blir rejält söta, går de bra att jäsa på dem. Tillsätt även pectolace (enzymer) som bryter ner stärkelse och pektin till jäsbara sockerarter och smakämnen. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
trippp Bryggmästare
Registreringsdatum: 12 februari 2008 Inlägg: 554
|
Postat: sön dec 07, 2008 0:31 Rubrik: |
|
|
Rå potatis smakar mjöligt och gott, men det gör den inte bättre att jäsa mäsk på  |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
Odqvist Bryggmästare

Registreringsdatum: 02 december 2008 Inlägg: 882 Ort: Borås
|
Postat: sön dec 07, 2008 11:09 Rubrik: |
|
|
Hehe...Alla har vi olika smak, som tomten sa.
Nej, som sagt, stärkelsen måste splittras till jäsbart socker, genom frysning, kokning el enzymer. |
|
| Till överst på sidan |
|
 |
|