Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Köp av billig "no gas-Mig"

Här diskuterar vi olika tekniker för hopfogning av diverse delar.
Stormblast
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: sön mar 30, 2008 14:25

Köp av billig "no gas-Mig"

Inlägg av Stormblast »

Tänkte köpa mig en liten Mig för att svetsa lite på bilen och eventuellt nån moped. Ska alltså inte använda för att svetsa i rostfritt, för det finns väl ingen sån tråd?
Har läst lite om dessa maskiner som använder sig av flussfylld tråd. Verkar smidigt och priset passar mig. Har hittat två olika och skulle behöva hjälp med att välja vilken som är mest prisvärd;

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =134360887
Fördelar; Billig, verkar finnas en del reservdelar.
Nackdelar; Låg ampere, verkar bara finnas två lägen för spänningen; min och max.

http://www.jula.se/mig-svets-130a-125354
Fördelar; Högre ampere, ser även ut som att det går att ställa spänningen med ett vridreglage.
Nackdelar; Verkar inte vara ett "riktigt" märke, verkar inte finnas reservdelar. Står inte ens hur grov tråd som ska användas.

Vad tycker ni? Erfarenheter av någon av dessa? Har ni tips på nån annan, mer prisvärd modell?

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
fridolf
Bryggare
Inlägg: 126
Blev medlem: sön okt 15, 2006 2:00
Ort: Bultbo

Köp av billig "no gas-Mig"

Inlägg av fridolf »

Jag skulle inte köpa nån utav dom.Kolla på blocket,Finns ju riktiga maskiner,Men i ditt fall skulle ja ta Clas i sjön.Men ta då en MED gas,du kan ju köra flusstråd i dom me. Å ska du köra rostfritt så hyr du en tub.
"Så va da klart.
Perry
Brygguru
Inlägg: 1072
Blev medlem: fre aug 28, 2009 17:02
Utrustning: FOA

Köp av billig "no gas-Mig"

Inlägg av Perry »

Rörtråd i billiga maskiner.........Nej tack!
Stormblast
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: sön mar 30, 2008 14:25

Köp av billig "no gas-Mig"

Inlägg av Stormblast »

Jo, jag är medveten om att det dyker upp billiga maskiner på blocket ibland. Så ingen av dessa var något att ha?
Användarvisningsbild
jimmy.f
Bryggmästare
Inlägg: 577
Blev medlem: tor okt 15, 2009 20:15
Ort: Stockholm

Köp av billig "no gas-Mig"

Inlägg av jimmy.f »

Det är som de mesta av allt annat i maskinväg!!
Köper man de billigaste så får man inget som är bra!!
Har handlat mycket billiga saker i mina dagar och jag har ångrat de mesta!!
Köp en riktig, och är användningsområdet inte tillräkligt stort så kan du sälja den begagnad och inte göra större förlust än vad den billiga kostade från början!
Snacka med Mrsvetsare så importerar han säkert en ESAB åt dig!!
Häll aldrig sprit på en björn som sover!
Det är spritmissbruk!!
Stormblast
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: sön mar 30, 2008 14:25

Köp av billig "no gas-Mig"

Inlägg av Stormblast »

jimmy.f skrev:Det är som de mesta av allt annat i maskinväg!!
Köper man de billigaste så får man inget som är bra!!
Har handlat mycket billiga saker i mina dagar och jag har ångrat de mesta!!
Köp en riktig, och är användningsområdet inte tillräkligt stort så kan du sälja den begagnad och inte göra större förlust än vad den billiga kostade från början!
Snacka med Mrsvetsare så importerar han säkert en ESAB åt dig!!
Jo, helst skulle jag ju vilja ha en esab eller en kemppi typ. Dock så har jag en väldigt dålig ekonomi nu, och därför verkade dessa passande. Jaså, import säger du? :)
Användarvisningsbild
fridolf
Bryggare
Inlägg: 126
Blev medlem: sön okt 15, 2006 2:00
Ort: Bultbo

Köp av billig "no gas-Mig"

Inlägg av fridolf »

Ungefär så menade jag,En begagnad esab eller liknande.Se de som en investering.En riktig svets håller länge. Ev bara lite byte av slit detaljer. Köpte själv en sån "billig" svets som va defekt som jag lagade,men vart inte nöjd med den så jag sålde den.
"Så va da klart.
Användarvisningsbild
pontikkapoikka
Bryggmästare
Inlägg: 228
Blev medlem: fre jan 23, 2009 19:12

Köp av billig "no gas-Mig"

Inlägg av pontikkapoikka »

det som är med billiga grejer, är ofta att de blir dyrare i längden. Man köper en billig, använder den lite, blir missnöjd, köper en dyrare bra, och försöker sälja den billigare, men den vill ingen ha, så då står man med två, en bra och en "värdelös" jag har försökt mig på det där förut, men gör inte det längre, dåp sparar jag hellre tills jag har råd med det jag vill ha.
Hembakning
Användarvisningsbild
attackbever
Föredetta moderator
Inlägg: 1099
Blev medlem: ons maj 24, 2006 2:00

Köp av billig "no gas-Mig"

Inlägg av attackbever »

Vad jag hört så funkar de där svetsarna upp till ca 3mm, ger inte jättefina svetsar och tråden är väl ganska dyr.

Är man van att svetsa med en bättre mig/mag svets så blir man nog lätt frustrerad.

Har själv tillgång till en enfas kempi mag svets. Kan säga att det funkar men är det minsta skräp där man ska svetsa så börjar det skvätta, dålig tändström, känns som det blir en dipp när man börjar svetsa. Den ska trots det klara 150A. Så en 3 fas maskin av bättre märke är helt klart överlägsen.

Här diskuteras det lite mer om flusstråd
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=157019
Stormblast
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: sön mar 30, 2008 14:25

Köp av billig "no gas-Mig"

Inlägg av Stormblast »

Lyssnade på era tips och köpte mig en lite äldre Migatronic i stället. Så nu ska det övas =)
Stormblast
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: sön mar 30, 2008 14:25

Alltså vafan

Inlägg av Stormblast »

Köpte mig några smårullar med tråd till min nya svets. När jag plockade isär så såg jag att det satt en stor rulle med tråd i, och mina smårullar har för små "hål" som man trär på axeln där man sätter tråden. Kan jag ta bort själva hylsan som rullen sitter på, och bara hänga in den mindre rullen? Hoppas nån förstod vad jag menar..
Användarvisningsbild
attackbever
Föredetta moderator
Inlägg: 1099
Blev medlem: ons maj 24, 2006 2:00

Köp av billig "no gas-Mig"

Inlägg av attackbever »

bara den inte kärvar/ hänger upp sig / trillar av så är det inga problem,
Stormblast
Turbojäsare
Inlägg: 25
Blev medlem: sön mar 30, 2008 14:25

Köp av billig "no gas-Mig"

Inlägg av Stormblast »

attackbever skrev:bara den inte kärvar/ hänger upp sig / trillar av så är det inga problem,
Härligt. Kan man göra "service" på en svets på nåt sätt, typ smörja eller så? Svetsen jag köpte har nog stått ett tag och kan nog behöva en service, om det är nåt som man behöver göra öht.
Användarvisningsbild
fridolf
Bryggare
Inlägg: 126
Blev medlem: sön okt 15, 2006 2:00
Ort: Bultbo

Köp av billig "no gas-Mig"

Inlägg av fridolf »

Sköntttt!! "Nu har du en svets!!Om du svetsar raggarbilar eller mjölkkrukor eller hästdroskor till Ryssland skiter jag fullständigt i!! Men du kan bevandra dig i konsten att tillverka eller laga.E du snäll mot svetsen så lär den hamna hos nått av dina barnbarn när du fått plats på hemmet.
"Så va da klart.
Skriv svar

Återgå till "Svetsning, lödning och hopfogning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst