Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hållbarhet på öl?

Grundläggande utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
savonit
Föredetta moderator
Inlägg: 690
Blev medlem: lör feb 18, 2006 1:00

Hållbarhet på öl?

Inlägg av savonit »

Hej skall ta det lugne med drickan och kolhydraterna ett tag nu framöver.
Då jag håller på att göra öl, funderar jag på hur länge den håller sig på flaska sedan.
Tid är ju svårt att ange, men om jag tappar på flaska nästa vecka kan jag då dricka den i slutet av sommaren?
scaryeyes
Brygguru
Inlägg: 1406
Blev medlem: tis sep 16, 2008 12:05
Ort: Finja

Hållbarhet på öl?

Inlägg av scaryeyes »

teoretiskt sett skulle jag tro att öl håller sig tills dess.... Men om du brygger mindre än hundra liter skulle jag mer tro att du inte hinner ta reda på det tyvärr.....
Att hantera bakfylla är ett helt liv av erfarenhet...
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Hållbarhet på öl?

Inlägg av Weinkeller »

Skulle säga minst två år om det är en svag variant och du förvarar den svalt och mörkt. Starkare sorter tex Imperial Stout och Barley Wine står sig betydligt längre. Låt ölen jäsa ut och klarna ordentligt på sekundär innan flasktappning så minimerar du risken att få med dålig jäst och annat gröjs som kan ge bismaker vid längre lagring. Till sommaren är det inga bekymmer att lagra den.
/Weinkeller
Användarvisningsbild
savonit
Föredetta moderator
Inlägg: 690
Blev medlem: lör feb 18, 2006 1:00

Hållbarhet på öl?

Inlägg av savonit »

Nu är jag inte så inne på ölbryggnings begreppen.
Jag har kört en öl sats och tillsatt maltextrakt så 5halten skulle sluta på ca 5%. Nu jäser det för fullt, när detta jäst klart tänkte jag tappa om på flaska och i med 1-2 st sockerbitar på med kapsyl.
Men ni verkar ha någon bättre ide med sekundärjäsning.
Tips.

Givetvis startade jag det hela med en förkultur, jäklar vilken fart jästen hade, flaskan var smällfet redan efter 3-4 timmar.
scaryeyes
Brygguru
Inlägg: 1406
Blev medlem: tis sep 16, 2008 12:05
Ort: Finja

Hållbarhet på öl?

Inlägg av scaryeyes »

Jag brukar göra så att jag låter det jäsa en dryg vecka. Lite på känn hur mycket det kluckar i röret..... sen tappa om å låta det jäsa i minst lika länge till...(hydrometer)
MEN..... jäser man lager så jäser man svalt å då kan tiden fördubblas eller tredubblas eller mer i förhållande till tempen.... Fast ställer man den ute nu
(-10) lär den väl få stå tills våren.

Sen efter tips av en här på forumet, kastar jag i en bit i varje 33-flaska. Mocka socker.

Verkar funka bra. Fyll inte ända upp i flaskorna, då jästen tenderar att domna å inte vilja jäsa ut så du får kolsyra i ölen.

Det står ofta i ölsatser att man får bra kolsyra efter 2 veckor. Dubbla denna uppgiften å lägg till ett par veckor så närmar sej sanningen bättre på ett gott öl
Att hantera bakfylla är ett helt liv av erfarenhet...
Dearic
Bryggare
Inlägg: 183
Blev medlem: ons aug 12, 2009 23:40
Ort: Gävle

Hållbarhet på öl?

Inlägg av Dearic »

Jag ska också ta och ta det lite lugnt med kolhydrater och sånt nu ett tag, men jag var lite inne på det där också att brygga en eller två satser med öl nu, just för att då är jag garanterad att dom får stå några månader innan jag får börja dricka igen :P

Hade en liten fundering där ang. lager föresten, finns det någon lägsta temp som man kan jäsa det vid? hade tänkt att ställa ner det i källaren hos mor och far nämligen, och skulle tro att det inte är mycke mer än +5 där nere nu.
__________________________________________

Pågående just nu:
Walbo 8,5% [BGSA] - Flaskning 29/5
Bjuddricka 5% [Coopers Lager] - Flaskning 29/5
Röklager 3,5% [Lager] - Flaskning 29/5
scaryeyes
Brygguru
Inlägg: 1406
Blev medlem: tis sep 16, 2008 12:05
Ort: Finja

Hållbarhet på öl?

Inlägg av scaryeyes »

+5 är bra lager temp. Men tänk på att alla lager jäster inte jäser optimalt på så låg temp. Många jäster kan somna vid låg temp. Innebär att det kan ta otroligt lång tid att jäsa ut om det överhuvud taget jäser ut helt. Men det finns många här som är bra på det med jäst. Jag jäser mina i +15. Inte alls optimalt, så mina lager blir aleger........ eller vad man skulle kunna kalla dom. Alltså dom jäser inte alls så rent som en lager/pilsner borde jäsa.

Runt 8-11 grader brukar vara en bra medeltemp för många sorter. Men sen har olika ölstilar olika regler på temp åxå om man vill brygga stilren öl. Men då krävs mer utrustning ju.
Att hantera bakfylla är ett helt liv av erfarenhet...
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Hållbarhet på öl?

Inlägg av Weinkeller »

Jäs en vecka primär, tappa om och jäs två veckor sekundär (för normal ale). Mät antal liter och tillsätt ca 6-8g bryggsocker per liter efter att du tappat om från sekundär till primningstunnan. Tappa sedan upp på flaska och få en jämn kolsyrenivå i alla flaskor. Bryggsocker navänder du för att inte få något smakbidrag samt att det jäser ut lätt. 10 grader är normal lagertemp men det kan variera något beroende på jäststam.
/Weinkeller
Användarvisningsbild
savonit
Föredetta moderator
Inlägg: 690
Blev medlem: lör feb 18, 2006 1:00

Hållbarhet på öl?

Inlägg av savonit »

Ölet har stått i 3 veckar. gått ifrån 32oe till 12oe
Varför vill inget jäsa ut för mig?
Haft problem med glöggen ölet inget vill gå ner till 0 för mig längre.
Användarvisningsbild
savonit
Föredetta moderator
Inlägg: 690
Blev medlem: lör feb 18, 2006 1:00

Hållbarhet på öl?

Inlägg av savonit »

Mitt öl ligger alltså på 2,67% nice eller inte.
Använde mig av jästen ifrån ölsatsen och det bubblade som satan.
Funderar starkt på att göra en förkultur till på starkvinsjäst och näring och köra igång detta igen.
Har tappat om idag så nu är det fritt ifrån bottensats.
Men kan ju inte köra upp detta på flaska, det har som sagt stått 3 veckor och bubblar inte längre.
scaryeyes
Brygguru
Inlägg: 1406
Blev medlem: tis sep 16, 2008 12:05
Ort: Finja

Hållbarhet på öl?

Inlägg av scaryeyes »

Men allt socker i olsatsen ar inte jasbart. Du kommer inte fa ner det t noll. Men du hade inte speciellt hogt varde fran borjan... Hade du inget extra socker?
Att hantera bakfylla är ett helt liv av erfarenhet...
Perry
Brygguru
Inlägg: 1072
Blev medlem: fre aug 28, 2009 17:02
Utrustning: FOA

Hållbarhet på öl?

Inlägg av Perry »

Din oe mätare har kanske pajjat?

Kolla i vatten...
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Hållbarhet på öl?

Inlägg av Weinkeller »

Hur ser receptet ut? Volym och total mängd maltextrakt, flytande el spraymaltextrakt?
Under 12 kommer du nog inte men troligen hade du ett högre startvärde än 32, för att få 5% bör du haft runt 50 i startvärde.
/Weinkeller
Användarvisningsbild
savonit
Föredetta moderator
Inlägg: 690
Blev medlem: lör feb 18, 2006 1:00

Hållbarhet på öl?

Inlägg av savonit »

faan, mjo det är ju lite mera är i ölsatsen med det är iprincip en och en halv öl sats skulle jag tro.
Altså behöver jag ha i mera socker för att få upp styrkan till 5% hahah skit också.
För att göra det enkelt kanske jag kan använda bryggsocker för det finns inga bryggbutiker här.
Hur mycket borde jag tillsätta till 25l ?
mitt första start värde låg på 32 och nu ligger slut värde på 12 och jag tror att det är helt utjäst.
Så hur många g ca?
gullitskatt
Bryggmästare
Inlägg: 928
Blev medlem: ons feb 28, 2007 1:00

Hållbarhet på öl?

Inlägg av gullitskatt »

Med tanke på att du gör öl med socker istället för malt, så kommer en lång lagring vara till stor fördel.

Har du kvar instruktionerna?
För i den står det mängd socker du behöver för viss procent.

Men skulle gissa på ca1-1½kg socker för detta, orkar inte räkna nu.
Om du skickar i socker, så förslår jag att du tar ur 2l vört och värmer upp med socker tills det löst sig.
Väntar tills det kallnat och sedan rör i försiktigt.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Grundläggande"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster