Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Ska jag förlänga kolonnen?

Här diskuteras Cooling Management
Användarvisningsbild
jimmy.f
Bryggmästare
Inlägg: 577
Blev medlem: tor okt 15, 2009 20:15
Ort: Stockholm

Ska jag förlänga kolonnen?

Inlägg av jimmy.f »

Vad tror ni om detta?
Tottal längd på kolonnen blir 72cm 2"rör
Kylningen kommer 3st från botten första på 53cm andra på 58cm och tredje på 63cm.
Är kolonnen för kort?
Skall jag förlänga den med 60cm eller nått? (blir så svår att jöma då)
Vad blir för och nackdelar med en kortare kolonn?
Är det nått mer jag skall tänka på innan jag svetsar?

Bild!!!
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=111309
Senast redigerad av jimmy.f, redigerad totalt 1 gång.
Häll aldrig sprit på en björn som sover!
Det är spritmissbruk!!
Användarvisningsbild
fridolf
Bryggare
Inlägg: 126
Blev medlem: sön okt 15, 2006 2:00
Ort: Bultbo

Re: CM kolonn.... HJÄLP!!!!!!!!

Inlägg av fridolf »

Röret närmast mejerikopplingen ,närmast kokkärlet kan du fimpa.I övrigt så e den snarlik min å de funkar.Jag bytte mot skurbollar å kollon blev mycke lättare.Att de skulle va svårt att fylla med den runt rören tyckte jag inte.Drog ut dem till redlocks,en smal pinne och packa i bara tills det blev fullt.Provplåste med jämna mellan rum.
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Ska jag förlänga kolonnen?

Inlägg av stillton »

med kortare kolonn är det svårare att få till stark/ren sprit. upp till 1 meter gör det ganska stor skillnad, så har du möjlighet att lägga på 50cm vore det bra. du kanske kan göra den delbar?
När du ändå håller på och kapar och svetsar, lägg in en bricka som centrerar refluxen ner i packningen, det gör skillnad!
Användarvisningsbild
jimmy.f
Bryggmästare
Inlägg: 577
Blev medlem: tor okt 15, 2009 20:15
Ort: Stockholm

Ska jag förlänga kolonnen?

Inlägg av jimmy.f »

Tack för svaren!
De nedre röret nedanför mejerikopplingen är en restprodukt och kommer inte att användas!
Jag har ett 2" rör som ligger! Kanske skall kapa av 3-4 dm av de och förlänga kolonnen då!
Blir det mycket bättre av de?
Vad är den optimala längden?
Känns som om det bara är fånigt att göra den 2m lång men kanska runt 100-130cm som du föreslog!
Är en meter den magiska gränsen eller vart går den för att få en stabil och lättanvänd maskin?
Häll aldrig sprit på en björn som sover!
Det är spritmissbruk!!
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Ska jag förlänga kolonnen?

Inlägg av stillton »

jimmy.f skrev:Tack för svaren!
De nedre röret nedanför mejerikopplingen är en restprodukt och kommer inte att användas!
Jag har ett 2" rör som ligger! Kanske skall kapa av 3-4 dm av de och förlänga kolonnen då!
Blir det mycket bättre av de?
Vad är den optimala längden?
Känns som om det bara är fånigt att göra den 2m lång men kanska runt 100-130cm som du föreslog!
Är en meter den magiska gränsen eller vart går den för att få en stabil och lättanvänd maskin?
den optimala längden är att göra kolonnen oändligt lång. men det absolut mesta händer de första 3-4dm i en kolonn, och när man nått 1 meter kan man nå vad man bör kunna kalla ren etanol. efter 1.5m är det svårt att påvisa att det blir någon skillnad i en 2" kolonn. är man ute efter att göra drickbar sprit som inte kräver någon kolning bör man altså satsa på minst 1 meter för att ha en bra möjlighet att nå detta mål. för att kompensera för att man kanske inte har en optimal packning och att det är väldigt svårt att hålla kolonnen helt stabil (särskillt med CM) bör man lägga på några decimeter som säkerhetsmarginal.

kolla här http://arkiv.bryggforum.nu/homedistille ... design.htm
en "plate" (platta, platå) motsvarar normalt 10-12 cm skurbollspackning i uträkningarna kan du se hur koncentrationen av etanol byggs upp desto högre kolonnen är. från en vanlig sockermäsk är det svårt att få drickbar sprit om man håller sig under 94% under uttaget av body. lägre procent betyder att spriten är utspädd med främst vatten, men även andra ämnen som inte är goda att dricka.
Detta gäller dock efter uttagandet av all heads. Heads är ämnen med lägre kokpunkt än etanol, och gör att din sprit smakar skit trots att den är över 95%. därför kan man få ut stark sprit ur en spiralbrännare utan att den är drickbar. Eftersom andelen heads är relativt hög under hela bränningen.
Användarvisningsbild
jimmy.f
Bryggmästare
Inlägg: 577
Blev medlem: tor okt 15, 2009 20:15
Ort: Stockholm

Ska jag förlänga kolonnen?

Inlägg av jimmy.f »

OK! Tack för de!!
Får nog bli till och förlänga den en bit då!
Nu till nästa fråga!
Finns kopparpackning att köpa över disk här i Stockholm eller är det bara på www.amphora-society.com som de går att få tag i dessa?
Får för mig att det är bättre än skurbollar när jag läst här men hur mycket bättre??
http://www.amphora-society.com/zoomify. ... esh-1j.jpg
Häll aldrig sprit på en björn som sover!
Det är spritmissbruk!!
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Ska jag förlänga kolonnen?

Inlägg av stillton »

kopparpackningens huvudfördel är att den reagerar med sulfider som du slipper få med i produkten. detta blir extra viktigt om man inte har en kolonn i koppar.

den andra fördelen är att det är mycket enklare att få packningen jämn och bra med dessa nät jämfört med skurbollar.

Det finns dock inget som säger att formen på denna packning är bättre, och du kan få minst lika bra resultat med välpackade skurbollar. Om man bortser från fördelen med koppar..

tyvärr vet jag inget bra alternativ till amphora vad gäller inköp av dessa nät. jag har dock sett stora skurbollar som verkar vara gjorda i samma material. dessa har dock varit för dyra för att det ska löna sig att köpa, och man tappar också den stora fördelen med att det blir lättpackat.
Användarvisningsbild
jimmy.f
Bryggmästare
Inlägg: 577
Blev medlem: tor okt 15, 2009 20:15
Ort: Stockholm

Ska jag förlänga kolonnen?

Inlägg av jimmy.f »

Tack igen!! Får beställa några från amphora då!
Hur många får man i på 1meter?

Fan att man inte läser innan man skriver!!
En färpackning för en meter 2" rör står det ju klart och tydligt! :roll:

Nu är 2 packet bestälda!!
Senast redigerad av jimmy.f, redigerad totalt 1 gång.
Häll aldrig sprit på en björn som sover!
Det är spritmissbruk!!
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Ska jag förlänga kolonnen?

Inlägg av stillton »

1 pound till 1 meter 2" kolonn. och det tror jag stämmer rätt bra. men det är väl lika bra att ta 2 pound när du ändå beställer, så dyrt är det ju inte, och bra att ha om du får för dig att bygga om den ytterligare.

remsorna du gör rullarna av bör vara ca 120 cm långa.
Användarvisningsbild
jimmy.f
Bryggmästare
Inlägg: 577
Blev medlem: tor okt 15, 2009 20:15
Ort: Stockholm

Ska jag förlänga kolonnen?

Inlägg av jimmy.f »

OK! Nu är kopparstoppningen beställd från AMPHORA, centreringsring i koppar tillverkad och elektråder köpta! (ESAB OK 63.20)
Nu är det bara till och vänta på svetsen som kommer i morgon!

Fan va dyrt det blir när man skall handla allt! :cry:
Häll aldrig sprit på en björn som sover!
Det är spritmissbruk!!
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Ska jag förlänga kolonnen?

Inlägg av stillton »

jimmy.f skrev:OK! Nu är kopparstoppningen beställd från AMPHORA, centreringsring i koppar tillverkad och elektråder köpta! (ESAB OK 63.20)
Nu är det bara till och vänta på svetsen som kommer i morgon!

Fan va dyrt det blir när man skall handla allt! :cry:
ja, men du får ha i bakhuvet att 10 liter sprit kostar 3000 spänn på bolaget ;)
Användarvisningsbild
jimmy.f
Bryggmästare
Inlägg: 577
Blev medlem: tor okt 15, 2009 20:15
Ort: Stockholm

Ska jag förlänga kolonnen?

Inlägg av jimmy.f »

Nästa fråga!

Skall jag isolera första 60-70cm på kollonen för att öka refluxen?
Jag värmer med 2000W och har brukat övergå till 1200W under kok skall jag fortsätta så eller kommer kokningen bli annorlunda nu när jag ändratt kolonnen?
Häll aldrig sprit på en björn som sover!
Det är spritmissbruk!!
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Ska jag förlänga kolonnen?

Inlägg av stillton »

jimmy.f skrev:Nästa fråga!

Skall jag isolera första 60-70cm på kollonen för att öka refluxen?
Jag värmer med 2000W och har brukat övergå till 1200W under kok skall jag fortsätta så eller kommer kokningen bli annorlunda nu när jag ändratt kolonnen?
hela kolonnen SKA isoleras upp till refluxkylaren.
1200W under körningen blir nog lagom. kör med så mycket kylning som det går medan du tar ut heads.
Användarvisningsbild
jimmy.f
Bryggmästare
Inlägg: 577
Blev medlem: tor okt 15, 2009 20:15
Ort: Stockholm

Ska jag förlänga kolonnen?

Inlägg av jimmy.f »

Fan stillton du har svar på allt här på forumet, tack fför de!
Då skall jag köpa liggunderlag på clasolsson idag och sen är det bara till o vänta tills stoppningen kommer!
Hur lång leveranstid brukar det vara från Amphora till sverige?
Häll aldrig sprit på en björn som sover!
Det är spritmissbruk!!
Användarvisningsbild
stillton
Brygguru
Inlägg: 2400
Blev medlem: ons mar 04, 2009 18:20
Utrustning: välutrustad...

Ska jag förlänga kolonnen?

Inlägg av stillton »

ca en vecka
Skriv svar

Återgå till "Cooling Management (CM)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster