Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

livsmedelssvetsning

Här diskuterar vi olika tekniker för hopfogning av diverse delar.
led1
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor okt 08, 2009 18:56

livsmedelssvetsning

Inlägg av led1 »

Kanske är en korkad fråga, men jag har fått för mig att när man svetsar rostfritt för kokare så skall det vara MIG med skyddsgas för att det blir konstiga föroreningar som kan vara ohälsosamma att få i sig annars? Är det så eller kan man köra med vilken svets som hellst, MIG utan skyddsgad eller TIG eller annat, bara den klarar materialet i sig?
Användarvisningsbild
bonnraggarn
Föredetta moderator
Inlägg: 572
Blev medlem: tis mar 11, 2003 1:00
Ort: Heatland (Värmland)

Re: livsmedelssvetsning

Inlägg av bonnraggarn »

Mig funkar med ren argon och rostfri tråd.
men du kan även svetsa med pinnar som är rostfria eller tig och antingen smältsvetsa eller tillsätta rostfri tillsatstråd.
Helst ska man ha en rotgas inuti röret tex man svetsar för att få en slät yta utan föroreningar.
Men det är inte farligt att köra utan men svetsen får inte riktigt samma kvalitet.
***BONNRAGGARN***
Användarvisningsbild
fridolf
Bryggare
Inlägg: 126
Blev medlem: sön okt 15, 2006 2:00
Ort: Bultbo

Re: livsmedelssvetsning

Inlägg av fridolf »

" Vad då mig funkar me argon??? E ju som att fråga på macken.."Går min diesel bil att köras på diesel. Va som skiljer Mig & mag e skyddsgasen, MIG =Inert gas MAG Aktiv gas. Precic som kallt&Varmt vatten.Och som tidigare nämnt e rotgas väldigt praktiskt.Fyller röret med rotgas å syret i röret brinner upp så de inte kan oxidera smälltan från insidan.
"Så va da klart.
Användarvisningsbild
bonnraggarn
Föredetta moderator
Inlägg: 572
Blev medlem: tis mar 11, 2003 1:00
Ort: Heatland (Värmland)

Re: livsmedelssvetsning

Inlägg av bonnraggarn »

Ok, ska du köra rostfritt SKA du ha ren argon och rostfritråd, bättre?
Kör du svart material ska du inte ha ren argon.
***BONNRAGGARN***
Användarvisningsbild
fridolf
Bryggare
Inlägg: 126
Blev medlem: sön okt 15, 2006 2:00
Ort: Bultbo

Re: livsmedelssvetsning

Inlägg av fridolf »

Ja :D Mycke bättre!
"Så va da klart.
led1
Finjäsare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor okt 08, 2009 18:56

livsmedelssvetsning

Inlägg av led1 »

ok, tack! Skall läsa på lite mer om svetsning. Men kontentan kan man säga är att man inte behöver oroa sig för att det skall bli giftigt eller nåt, det viktiga är att det är en metod som ger en bra svets i det material man använder?

btw, som ett litet inlägg er debatt

Från svetskommisionen:

"MIG- svetsning

Gasmetallbågsvetsning med inert skyddsgas

Metoden är likformig med MAG- svetsning. Den vanligaste skyddsgasen är argon, men blandningar av argon och helium används även. Det är vid svetsning av rostfritt stål ofta svårt att undvika ofullständig inträngning vid användning av ren argon.Inblandning av en liten procentsats oxygen överbryggar denna nackdel och stabiliserar ljusbågen. Heliumblandningar med argon ger en varmare svets och användes därför ofta vid svetsning av tjockväggiga material typ aluminium och koppar."

:wink:
Användarvisningsbild
fridolf
Bryggare
Inlägg: 126
Blev medlem: sön okt 15, 2006 2:00
Ort: Bultbo

livsmedelssvetsning

Inlägg av fridolf »

Svets & Smide ,Beronde va man ska ha de till 8) Tex jäst, I soffan ska man inte ha jäst utan Gäst! till bullar ,bakjäst Å till de andra tex turbojäst.
"Så va da klart.
Skriv svar

Återgå till "Svetsning, lödning och hopfogning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster