Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Koppar - hur farligt är det?

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
gunnarp_1
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån sep 14, 2009 21:40
Ort: Gunnarp, Skåne

Koppar - hur farligt är det?

Inlägg av gunnarp_1 »

Vi är nya entusiaster som förhoppningsvis snart (eller relativt snart) kan njuta av eget öl. Skall brygga vår första sats nu i höst, men håller på att samla ihop delar till själva bryggprocessen. Vi har hittat en fin gammal bykgryta (med eldstad) som vi är sugna på att koka vörten i. Problemet är bara att själva grytan är av koppar, dock inte oxiderad.
Har försökt luska i hur farligt detta är, eller om det inte alls är farligt.
Är osäker på under vilka förhållanden som koppar fäller ut. Har sett att koppar diskuterats i flera trådar och ute på nätet men inte lyckats få klarhet i det hela. Koppar används ju ofta vid kylning av vörten om jag förstått det hela rätt, men kanske är det för mycket att koka hela vörten i koppar?

Hoppas på svar, eller tips på vidare information...
Ludentass
Bryggmästare
Inlägg: 301
Blev medlem: lör feb 28, 2009 15:42
Utrustning: Camurri Brauer CB.50
Ort: Kumla

Koppar - hur farligt är det?

Inlägg av Ludentass »

Jag använder en koppar bykgryta på 75 L med falsk botten att laka i sedan gör jag rent den, tar ur falsk bottnen, och kokar vörten i den , inga om hellst problem.

Ölen blir god.

Jag jäser dock i vanliga plast tunnor, och jästen är pigg och glad, återanvänder den flera gånger.

Finns väll många bryggerier som använder koppar pannor.

/Magnus
Mera malt åt folket! http://www.maltmagnus.se
Ludentass
Bryggmästare
Inlägg: 301
Blev medlem: lör feb 28, 2009 15:42
Utrustning: Camurri Brauer CB.50
Ort: Kumla

Koppar - hur farligt är det?

Inlägg av Ludentass »

Var i Svea Rike finns ni? om ni är i närheten av där jag finns så kan ni ju komma förbi och kolla min utrustning, och kanske provsmaka min öl....
Eventuellt vara med på en bryggning om ni vill....

/ Magnus
Mera malt åt folket! http://www.maltmagnus.se
gunnarp_1
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån sep 14, 2009 21:40
Ort: Gunnarp, Skåne

Koppar - hur farligt är det?

Inlägg av gunnarp_1 »

Vi befinner oss i Tjörnarp, utanför Höör i Skåne. Intressant att du använder bykgrytan för lakning. Svalnar det inte för fort i grytan?
Ludentass
Bryggmästare
Inlägg: 301
Blev medlem: lör feb 28, 2009 15:42
Utrustning: Camurri Brauer CB.50
Ort: Kumla

Koppar - hur farligt är det?

Inlägg av Ludentass »

Då är ni en bra bit från mig, jag finns i Kumla i Närke.
75 L svalnar inte fort, speciellt inte i en uppvärmd koppargryta.
Urlakningen går snabbt och smidigt.

Glömde visst säga att jag har en muurikka gasol brännare monterad i eldstaden, den ger en bit över 10 kw , algon P-40 har jag för mig att själva brännaren heter.

Lycka till med bryggningen!

Och hör av er om ni har mer frågor!

:D
Mera malt åt folket! http://www.maltmagnus.se
gunnarp_1
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: mån sep 14, 2009 21:40
Ort: Gunnarp, Skåne

Koppar - hur farligt är det?

Inlägg av gunnarp_1 »

Tyvärr lite långt... Har du bilder på din anläggning/falska botten så är vi intresserade. Vi hade tänkt elda med ved, så det blir lite svårare att reglera temperaturen. Men att använda bykgrytan även till lakning var smart. Skall fundera på det.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst