Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Pepparmintslikör?

Egentillverkade och köpes-likörer
Användarvisningsbild
Mooki
Bryggmästare
Inlägg: 543
Blev medlem: tis feb 07, 2006 1:00
Ort: Roslagens famn

Pepparmintslikör?

Inlägg av Mooki »

Dags att återknyta...
Jag har nu testat att köra pepparmynta i 90%-ig råvara och den var efter ca 8 timmar klargrön. Sedan låt jag den ligga över natten och då blev den så mörkt grön att den nästan såg svart ut - fast när man hällde upp lite på botten av ett glas såg man att den var intensivt grön.
Dock, när jag spädde till 40% blev drycken ogenomskinlig - men fortfarande grön - skumt!
Kan det bero på att jag körde med kokt kranvatten istf. destillerat vatten?

Tyvärr upplevde jag nog att smaken inte var så intensiv, nästa vända ska jag nog låta den ligga i betydligt längre (och ev mer blad) så får jag se om smaken blir fräsigare.

/M
Användarvisningsbild
Total_Terror
Föredetta moderator
Inlägg: 442
Blev medlem: ons jun 30, 2004 2:00

Pepparmintslikör?

Inlägg av Total_Terror »

Mooki skrev:när jag spädde till 40% blev drycken ogenomskinlig - men fortfarande grön - skumt!
Kan det bero på att jag körde med kokt kranvatten istf. destillerat vatten?/M
När du macererade pepparmyntan i så stark sprit, drog du ur betydligt mer av dess oljor än vad man får ut om man använder svagare sprit. Dessa oljor består mest av menthol och menthon, och de beter sig på samma sätt som anetol i anis gör när du späder ut ouzo eller absinthe, dvs ämnet faller ut som kristaller. Menthol är nämligen helt lösligt i alkohol, men endast något lösligt i vatten. Det är detta som gjorde den ogenomskinlig.
Användarvisningsbild
Mooki
Bryggmästare
Inlägg: 543
Blev medlem: tis feb 07, 2006 1:00
Ort: Roslagens famn

Pepparmintslikör?

Inlägg av Mooki »

Aha!
Tackar för klargörandet, då slapp jag desta vatten inför nästa vända - eller vad säger jag, det är klart att det är bara vatten jag destar :lol:

/M
Användarvisningsbild
aqua vitae
Admin
Inlägg: 1917
Blev medlem: tor jan 22, 2009 10:55
Utrustning: Jäsrör
Kontakt:

Pepparmintslikör?

Inlägg av aqua vitae »

Fungerar detta med pepparmyntste i påsar? Färgen borde väl bli brun mest men det kan man ju justera med karamellfärg om smaken skulle bli ok.
Bulle
Färsk jäst
Inlägg: 19
Blev medlem: tis feb 03, 2009 16:46

Pepparmintslikör?

Inlägg av Bulle »

Köp en sån där silvrig låda med mini-mintpastiller.. Andedräktspastiller alltså, brukar finnas vid kassan på affären. Blanda en hel burk i en liter sprit, styrka rekommenderas över 50% ( 8) ) och en 3/4 flaska pepparmintsolja. Smaka av med socker, ungefär någon dl eller två..

Smakar riktigt friskt och behöver jag nämna att andedräkten blir bättre än någonsin? ;)
Skriv svar

Återgå till "Likörer"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster