Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Isoleringsteknik

Världens enklaste brännare.
Användarvisningsbild
KaptenGrogg
Bryggmästare
Inlägg: 484
Blev medlem: tor mar 13, 2003 1:00
Ort: Stockholm

Isoleringsteknik

Inlägg av KaptenGrogg »

Jag upptäckte inte det här forumet förrän för några dagar sedan, men har redan bestämt mig för att äntligen göra slag i saken och sluta stödja svartspritslangarna och i stället göra min egen.

Eftersom jag aldrig sysslat med destillering tidigare, utan bara gjort några försök för länge sedan i öl- och vinbranchen, behöver jag nog fråga mig fram en hel del. Jag har förstått att forumet kraschade för en tid sedan och att alla gamla trådar försvann. Därför kanske jag kommer att ställa frågor som andra redan hunnit tröttna på att besvara. Men jag ber: Hav tålamod. Jag försöker hinna med att läsa alla trådar jag kan och ibland får jag svar innan jag hunnit fråga. Men inte alltid...

Till att börja med har jag gjort det lätt för mig genom att beställa plastbrännare och annat smått och gott från Gert Strand. Verkar enklare att arbeta med en doppvärmare som fungerar direkt från början, utan modifieringar. Men isolering av innerhinken verkar ändå vara ett måste.

Så nu till min första fråga: Vad finns det för erfarenheter av olika isoleringsmaterial? Jag har förstått att några använt liggunderlag. Vilken sorts plast är de tillverkade av? Är det något särskilt märke man bör leta efter? Och vad fäster man med? Jag har snappat upp ordet värmelim, men måste till min skam medge att jag är så totalt rudis vad gäller sådant att jag inte har en susning om vad det är.

Farbror Plast föreslår ju en sorts cellplast på rulle. (Heder och tack åt Dig, för resten. Utan plastbrännaren skulle jag aldrig vågat köra igång. Världen behöver såna som Du!) Men det är saker jag inte riktigt förstår där. Han skriver att man ska klippa till en remsa på nån meter, binda fast den och sedan upprepa proceduran tills man nått tillräcklig tjocklek på isoleringen. Varför inte en lång remsa som man bara lindar runt och sedan binder om en gång?

Ja, det var några frågor. Fler kommer, det lovar jag.
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Isoleringsteknik

Inlägg av Farbror_Plast »

Tackar så för komplimangen!

liggunderlag är gjort av samma material som underläggsfoamen är gjord av. fördelen med liggunderlag är att det är tjockt redan från början.

De som är beprövade är biltemas och clas ohlson (har någon prova nått annat?) enligt biltema är det inga giftiga ämnen i den.

Jovisst kan du rulla ut en längre bit och linda runt hinken, men problemet är att hinkarna är lite konformade så att det är enklare att få det bra om du tar små bitar. Har du en hink som inte är speciellt konformad så kan du lika gärna ta en lång remsa. Inte så himla noga bara den sitter där i alla fall.

För att få fast det så kan du använda bomullstråd, nylon (fiskelina borde vara bra) buntband, eller limma med limpistol (värmelim), silikon går det med. Själv tycker jag att det blir bra med snöre eller buntband.
Användarvisningsbild
KaptenGrogg
Bryggmästare
Inlägg: 484
Blev medlem: tor mar 13, 2003 1:00
Ort: Stockholm

Isoleringsteknik

Inlägg av KaptenGrogg »

Tack för snabbt svar!

Hmm. Ja, nu förstår jag varför man tar korta bitar av foamen. Tänkte inte på det... :oops:

Liggunderlag verkar ändå vara min grej. Då blir det lättare med locket och bottnen på hinken. Bör alltså investera i en limpistol. Jaja, den kan väl komma till användning i andra sammanhang också.
Användarvisningsbild
KaptenGrogg
Bryggmästare
Inlägg: 484
Blev medlem: tor mar 13, 2003 1:00
Ort: Stockholm

Isoleringsteknik

Inlägg av KaptenGrogg »

Hmm...

Vid närmare eftertanke - varför limma? Buntband borde fungera för att hålla fast liggunderlag också. En lös rund skiva liggunderlag under mäskhinken och en likadan men större på locket gör det hela perfekt.

Sen är det bara att plocka ner det hela och knipsa buntbanden vid rengöring mellan bränningarna.
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Isoleringsteknik

Inlägg av Farbror_Plast »

Du behöver inte göra rent den efteråt, om du vill kan du spola av den med vatten, isoleringen är vattenavvisande
Användarvisningsbild
Finlir
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: ons mar 05, 2003 1:00

Isoleringsteknik

Inlägg av Finlir »

Hej..
Man kanske skulle ta och isolera med liggunderalg...
Villket ger bäst resultat??? liggunderlag eller foamet???

Undrar också om det svarta liggunderlaget på biltema är det man ska ha??? kostar 39,90kr...
MVH Finlir
Användarvisningsbild
Gits
Bryggare
Inlägg: 109
Blev medlem: ons mar 05, 2003 1:00
Ort: Mellansverige

Isoleringsteknik

Inlägg av Gits »

Finlir skrev:Hej..
Man kanske skulle ta och isolera med liggunderalg...
Villket ger bäst resultat??? liggunderlag eller foamet???

Undrar också om det svarta liggunderlaget på biltema är det man ska ha??? kostar 39,90kr...
MVH Finlir
Jag köpte Biltemas. Fast det var grönt?

Det var lite bökigt att få dit det tyckte jag. Det är ju rätt stelt så man fick skära kilar för att det skulle smita åt bra. Lade på två lager. Sedan tog jag snören runt som håller ihop det. Det blev nog bra men jag stör mig fortfarande på att min värmare är för klen :(
Kanske man skulle isolerat botten och locket också? Har ju lite liggunderlag kvar så jag ska testa det nästa gång tror jag.
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Isoleringsteknik

Inlägg av Farbror_Plast »

ett tips hur man får det snyggt med liggunderlag, ta ett tidningpapper och linda runt hinken, skär till det så får man en bra mall sedan. det blir kalassnyggt.

Gits, tycker det är egendomligt att din värmare inte klarar av det, jag har själv använt 2 st 50W, jag har en just nu i en oisolerad 15 liters hink utan problem. Visserligen i rumstemperatur.
Användarvisningsbild
KaptenGrogg
Bryggmästare
Inlägg: 484
Blev medlem: tor mar 13, 2003 1:00
Ort: Stockholm

Isoleringsteknik

Inlägg av KaptenGrogg »

Clas Olssons liggunderlag är något tunnare än Biltemas, åtta mm i stället för tio, och kanske lite smidigare att få på plats. Men behövs det verkligen två lager?

Jag tänker pröva ett lager tio mm liggunderlag runt hinken och under och på locket. Borde räcka för att göra skillnad, men man får väl experimentera sig fram. Buntband eller snöre runt för att slippa joxa med lim som kanske ändå ger ifrån sig otäckheter - litar inte helt på produktinfo från säljare.

Tack igen Farbror Plast. Jag förstår att det inte behövs någon större rengöring. Men det känns ändå bra att veta att man inte bygger in hygienproblem i konstruktionen om man ändå skulle drabbas av renlighetsnoja. Tänker på ytan mellan hink och isolering, om man till exempel råkar skvimpa mäsk där och inte har limmat helt tätt. Sånt händer mig...
Bra tips med tidningspappret. Ska tänka på det.

Själv har jag som sagt beställt Gert Strands 100-wattare för 295:-. Den borde räcka till, även om jag ställer ut brännaren på balkongen.

Är det nån som kan tala om hur länge man brukar behöva vänta på grejer därifrån? Det här är helt absurt - jag har funderat av och till på att börja bränna i över trettio år och när jag äntligen kommer till skott vankar jag omkring som en äggsjuk höna och bara väntar och väntar...
Beställde i fredags morse och nu är det söndag kväll! Jag menar, har jag väntat i trettio år borde jag väl för fan kunna ha tålamod!!

Åtminstone över helgen.
Användarvisningsbild
Farbror_Plast
Hedersmedlem
Inlägg: 2098
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00

Isoleringsteknik

Inlägg av Farbror_Plast »

Plastbrännaren kanske blir årets julklapp av det det verkar på alla ivriga människor :-)

Ja nog är det roligt med ångmaskiner, det har jag alltid tyckt :D
Användarvisningsbild
BengHa
Bryggmästare
Inlägg: 395
Blev medlem: mån mar 10, 2003 1:00
Ort: Syd?st
Kontakt:

Doppvärmar abstinens

Inlägg av BengHa »

KaptenGrogg skrev:
Är det nån som kan tala om hur länge man brukar behöva vänta på grejer därifrån? Det här är helt absurt - jag har funderat av och till på att börja bränna i över trettio år och när jag äntligen kommer till skott vankar jag omkring som en äggsjuk höna och bara väntar och väntar...
Beställde i fredags morse och nu är det söndag kväll! Jag menar, har jag väntat i trettio år borde jag väl för fan kunna ha tålamod!!

Åtminstone över helgen.
Jag känner igen mig. Väntar själv på en Jäger ifrån Tyskland. Undertiden får man stilla sin abstinens genom att besöka detta forum.
Svenska nationals?ngen m?ste vara fel skriven.
Jag vill sjunga: Jag vill leva jag vill d? i Sverige!
Användarvisningsbild
Finlir
Finjäsare
Inlägg: 57
Blev medlem: ons mar 05, 2003 1:00

Isoleringsteknik

Inlägg av Finlir »

Jag funderar på att isolera med liggunderlag. Men i min lilla stad finns det dock ingen biltema eller cals olsson. Vet någon om det finns bra liggunderlag på obs???

Är limpistol det bästa sättet att fästa liggunderlaget på hiken?? Och det limet man använder är inte giftigt eller??
MVH Finlir
Användarvisningsbild
belsebub
Turbojäsare
Inlägg: 44
Blev medlem: ons mar 12, 2003 1:00
Ort: V?stsverige

Isoleringsteknik

Inlägg av belsebub »

Finlir: Jag köpte mitt liggunderlag på obs! och det funkar alldeles utmärkt! :)
Användarvisningsbild
Brempa
Bryggmästare
Inlägg: 207
Blev medlem: tor mar 06, 2003 1:00
Ort: Stockholm

Isoleringsteknik

Inlägg av Brempa »

Limpistol funkar utmärkt, men det kan vara bra att rugga plastytorna med sandpapper så limmet fäster. Jag tycker liggunderlag är bättre än den tunna isoleringen, det är lätt och smidigt att skära upp för hålen och isoleringen sitter på plats. Jag har använt Biltemas.

Det var någon som nämnde dubbla lager med isolering, det tror jag gör marginell skillnad, då ett lager isolerar utmärkt. Det är nog bättre att lägga den energin på att isolera botten och framförallt lock med liggunderlag.

Men som sagt, detta är ju smaksaker och det roliga är att man kan göra precis som man själv vill.
Användarvisningsbild
KaptenGrogg
Bryggmästare
Inlägg: 484
Blev medlem: tor mar 13, 2003 1:00
Ort: Stockholm

Isoleringsteknik

Inlägg av KaptenGrogg »

Ja, nu har grejerna alltså kommit från Gert Strand och mäsken puttrar på så hemtrevligt. Det gick fort, avin låg i lådan redan tisdag (beställde alltså fredag morgon).

Idag var jag på Biltema och köpte liggunderlag och buntband. Sen blev det plastslöjd. Det blev skitsnyggt! Ärtigt illgrön isolering runt en fin vit plasthink och med två läckra, smala, vita buntbandsringar som håller ihop det hela. Platta av liggunderlag under hinken och en på locket, nedtyngd av en gammal brevpress i marmor.
Tyvärr har jag ingen kamera som duger för att låta er få se...

Det enda som återstår nu är att fila lite på den falska bottenplattan så att den går ända ner i vinhinken. Efter att ha skurit ut den ur locket upptäckte jag att den var lite, bara lite för stor. Skulle duga bra till 11-centimetersnivån som Gert föreslår (antagligen för att han kan sälja småhinkar med den höjden) men för stor för att läggas längre ner.
Jag tänker använda ett gammalt mikrovågsugnslock som avbäring. Det är 6,5 cm högt och precis lagom stort för att ge maximal stabilitet.
Skriv svar

Återgå till "Plastbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster