Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Räkna ut alkoholhalt med oechslemätare

Utrustning och teknik.
Användarvisningsbild
sp4m
Finjäsare
Inlägg: 77
Blev medlem: sön dec 17, 2006 1:00

Räkna ut alkoholhalt med oechslemätare

Inlägg av sp4m »

Nu står första satsen (en prestige franskt vitvin) på självklarning och en fråga till dök plötsligt upp.

Hur räknar man ut alkoholhalten med hjälp av start och slutvärde i oechslegrader? Jag började med 73 Oe och nu har det jäst ända ned till -9 Oe.

http://www.oechslevikten.com använder de formeln: (Startvärde-Slutvärde)/8

Men på http://www.vinland.se/Tips/Vinbryggning ... ometer.htm använder de formeln: (Startvärde-Slutvärde)/7,4

På forumet läser jag flera som använder (Startvärde-Slutvärde)*0,132 då de räknar med öl. Denna formel är altså nästan samma sak som (Startvärde-Slutvärde)/7,58


Min alkoholmätare för vin visar på 11% vilket jag får av formel nummer 2, men alla formlerna ligger ju väldigt nära varandra och jag vet att dehär enkla mätarna inte är speciellt tillförlitliga.


Vilken formel tror ni ligger närmast sanningen?
Användarvisningsbild
Lo
Hedersmedlem
Inlägg: 984
Blev medlem: fre jun 18, 2004 2:00
Ort: Vasternorrland

Räkna ut alkoholhalt med oechslemätare

Inlägg av Lo »

Jag brukar köra med 7.5 var det som stod på papperet jag fick med min oechelvikt.
Fat #1 - Välhumlad American Ale
Lager....
2L Krusbärsvin 1del blåbär
1L Blåbärsvin
20L Maskrosvin - Klarning/Lagring ´06
Användarvisningsbild
sp4m
Finjäsare
Inlägg: 77
Blev medlem: sön dec 17, 2006 1:00

Räkna ut alkoholhalt med oechslemätare

Inlägg av sp4m »

Lo skrev:Jag brukar köra med 7.5 var det som stod på papperet jag fick med min oechelvikt.
Ok. Jag fick inte ett skrivet ord med till min mätare. :(

Fler bud?

Antar att det spelar mindre roll då siffrorna ligger så nära varandra och kanske inte är så exakta trots allt? Men var kommer siffrorna ifrån? Varför skiljer det sig över huvud taget? :S
Användarvisningsbild
attackbever
Föredetta moderator
Inlägg: 1099
Blev medlem: ons maj 24, 2006 2:00

Räkna ut alkoholhalt med oechslemätare

Inlägg av attackbever »

Jag har läst både 8 och 7.5, själv kör jag med 7.5 eftesom att det sämmer bäst (enligt mina beräkningar iafall) Finns lite olika sidor om hur du använder oechslevikten/hydrometern men läser du och lär dig allt på http://www.oechslevikten.com/ så kan du det mesta iafall.
Användarvisningsbild
sp4m
Finjäsare
Inlägg: 77
Blev medlem: sön dec 17, 2006 1:00

Räkna ut alkoholhalt med oechslemätare

Inlägg av sp4m »

attackbever skrev:Jag har läst både 8 och 7.5, själv kör jag med 7.5 eftesom att det sämmer bäst (enligt mina beräkningar iafall) Finns lite olika sidor om hur du använder oechslevikten/hydrometern men läser du och lär dig allt på http://www.oechslevikten.com/ så kan du det mesta iafall.
Ok. Jag får väl köra med 7,5 då. Det verkar ju vara det vanligaste både enligt er och enligt en liten majoritet av mina sökresultat. 8 verkar ju på tok för högt.

Jo, jag har bara skummat igenom oechslevikten.com ett par gånger. Ska nog ta o börja lusläsa lite, men det finns mycket fakta man vill ta till sig.

Tack för era svar!

Förresten, jag har somsagt jäst ned till -9 Oe, är inte det jävligt lågt? Funkar det lika bra att söta upp med dextros (druvsocker/bryggsocker/glykos) som att söta upp med strösocker? Och skall man lösa sockret i vatten först, eller lösa det direkt i vinet, eller kanske rent av i varje flaska?
Användarvisningsbild
attackbever
Föredetta moderator
Inlägg: 1099
Blev medlem: ons maj 24, 2006 2:00

Räkna ut alkoholhalt med oechslemätare

Inlägg av attackbever »

Jag brukar eftersöta med vanligt socker. Har jag en hink med nått vin som ska sötas så brukar jag koka en sockerlag på typ 500 g socker och några dl vatten. sen häller jag upp en liter av vinet och provar mig fram genom att hälla i en matsked sockerlag åt gången tills jag tycker det smakar bra. Sen är det bara till at ta antalet ihällda matskedar och gånga med antalet restrerande liter vin, sen hälla i den mängden i vinet. Vissa gånger har jag bestämt mig för att söta upp till kanske -2 öxle. Då har jag räknat på hur mycket socker som behövs. Men smakmetoden är bättre tycker jag.
Användarvisningsbild
sp4m
Finjäsare
Inlägg: 77
Blev medlem: sön dec 17, 2006 1:00

Räkna ut alkoholhalt med oechslemätare

Inlägg av sp4m »

attackbever skrev:... sen häller jag upp en liter av vinet och provar mig fram genom att hälla i en matsked sockerlag åt gången tills jag tycker det smakar bra.
Ok! Detta får jag testa. Då kan jag ju testa om det blir nån skillnad med druvsocker också. Har typ 20kg druvsocker ja fått gratis ;)



Är det föresten vanligt att det rör sig lite i jäsröret vid självklarning? Det bubblar inte, men vattennivån har hittils ändrat sig kanske 3mm / dygn. Jag har hält i jäststopp. Antar att det inte är något konstigt, men tänkte en då höra efter.
Användarvisningsbild
attackbever
Föredetta moderator
Inlägg: 1099
Blev medlem: ons maj 24, 2006 2:00

Räkna ut alkoholhalt med oechslemätare

Inlägg av attackbever »

Vätskenivån kan ändra sig lite ja. Är jästen död så brukar det bero på temperaturskillnader i rummet/vätskan.
Användarvisningsbild
atos
Finjäsare
Inlägg: 99
Blev medlem: tor jan 18, 2007 1:00

Räkna ut alkoholhalt med oechslemätare

Inlägg av atos »

Blä. Jag har inte mitt start värde. Är det helt kört att räkna t då? Hade ingen mätare när jag satte igång.
Användarvisningsbild
attackbever
Föredetta moderator
Inlägg: 1099
Blev medlem: ons maj 24, 2006 2:00

Räkna ut alkoholhalt med oechslemätare

Inlägg av attackbever »

Nej du kan räkna på hur mycket socker som du hällde i.

Det går att räkna ut ganska exakt hur starkt det blir genom att bara veta sockerinnehåll. Har man i frukt så finns det tabeller som du kan följa. Vid koncentrat, juice mm så kan du mäta öxle och se hur mycket socker de innehåller. 2.7g socker ger 1 Öxlegrad i 1 liter vätska. % vol är = mängden socker(g) / antalet liter vin(L) / 17g.
trahojen
Färsk jäst
Inlägg: 24
Blev medlem: tor sep 10, 2009 21:29
Ort: Höganäs

Räkna ut alkoholhalt med oechslemätare

Inlägg av trahojen »

attackbever skrev:Nej du kan räkna på hur mycket socker som du hällde i.

Det går att räkna ut ganska exakt hur starkt det blir genom att bara veta sockerinnehåll. Har man i frukt så finns det tabeller som du kan följa. Vid koncentrat, juice mm så kan du mäta öxle och se hur mycket socker de innehåller. 2.7g socker ger 1 Öxlegrad i 1 liter vätska. % vol är = mängden socker(g) / antalet liter vin(L) / 17g.
Var hittar man dessa underbara tabeller?
PO
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: tis sep 29, 2009 10:05
Ort: Orust

Räkna ut alkoholhalt med oechslemätare

Inlägg av PO »

Hmm..jag gjorde tio liter vin på 5 kg plommon och innan sista tillsatts 4100 g socker. Oe då 2 grader. Vad skulle du säga att halten var då?
Användarvisningsbild
Weinkeller
Brygguru
Inlägg: 3368
Blev medlem: ons jan 07, 2009 14:45

Räkna ut alkoholhalt med oechslemätare

Inlägg av Weinkeller »

Hmm..jag gjorde tio liter vin på 5 kg plommon och innan sista tillsatts 4100 g socker. Oe då 2 grader. Vad skulle du säga att halten var då?
Räkna på att du fått ut mellan 5-10g socker per 100g plommon. Då får du i 10l: ((4100/2,7)/10) för sockret och mellan 9-18 grader i bidrag från plommonen. (151+9-2)/7.5=21,6% till 22,3%. Vilket låter mycket. Kanske har du en större volym eller använt bryggsocker vilket innehåller ca 10% fukt. Hursomhelst är det riktigt starkt, vilken jäst har du använt?
/Weinkeller
PO
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: tis sep 29, 2009 10:05
Ort: Orust

Räkna ut alkoholhalt med oechslemätare

Inlägg av PO »

Har använt Edelmans Madeira. Det kan vara så att vi gjorde anrad tillsatsen med 1 kg vi är lite oense om det...men det var en påse...Skrev jag att det var Oe 2? Det var fel..det är Oe 42..men det jäser forfarande. Tänkte sikta på Oe cirka 20..
PO
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: tis sep 29, 2009 10:05
Ort: Orust

Räkna ut alkoholhalt med oechslemätare

Inlägg av PO »

Alkoholhalt nu borde då vara 10,9 % minst..Tack för ditt svar..
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster