Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

recept på sherry?

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Användarvisningsbild
boggemogge
Färsk jäst
Inlägg: 23
Blev medlem: sön jan 29, 2006 1:00

recept på sherry?

Inlägg av boggemogge »

Är det någon som har ett bra recept på sherry?
Användarvisningsbild
Lo
Hedersmedlem
Inlägg: 984
Blev medlem: fre jun 18, 2004 2:00
Ort: Vasternorrland

recept på sherry?

Inlägg av Lo »

De här är de enda recepten jag hittar på sherry http://winemaking.jackkeller.net/recipes.asp
De är inga "rena" sherry recept dock. Tror nästan ett vanligt russinvin jäst på sherry jäst skulle komma närmast.
Användarvisningsbild
idearn
Föredetta moderator
Inlägg: 546
Blev medlem: fre okt 15, 2004 2:00

recept på sherry?

Inlägg av idearn »

Håller med. Experimentera med ekspån, stavar också. Cherry fatlagras alltid. (Sen säljer dom tunnorna till scotland och tjänar nästan mer pengar på det än på cherryn.)
Användarvisningsbild
Lillis
Föredetta moderator
Inlägg: 232
Blev medlem: tor sep 11, 2003 2:00
Ort: I k?llarn

recept på sherry?

Inlägg av Lillis »

En svensk klassiker är ju rödbetssherry!
Den blir väldigt god efter en tids lagring , ju längre den lagras desto mer sherrysmak får den.
Här är receptet:

10 st medelstora rödbetor
4 l vatten
1,5 kg socker
200 g russin
50 g Bakjäst för söta degar
2 st skivor grovbröd

Tvätta rödbetorna och koka dem 6 timmar i vattnet. Sila och späd lagen så att det blir 4 l igen. Koka upp med sockret tills det löst sig. Lägg russinen i en jäshink e.dyl.. Häll över sockerlagen och låt svalna till 37°C. Bred jästen på brödskivorna och lägg i dem med pålägget nedåt. Stäng hinken med lock och jäsrör. (Det går även bra med lätt perforerad plastfolie.)

Låt stå i 20-25°C i en månad. Det ska sluta jäsa. Häll upp på flaskor som täcks med perforerad plast. Undvik att få med den sista bottensatsen. Låt stå svalt en månad till. Dekantera försiktigt för att bli av med det sista grumset. Korka igen, fixa en snygg etikett och lagra, gärna minst ett halvår. (Den är drickbar innan lagringen men vinner absolut på att få mogna lite till.)

Sherryn håller sig normalt flera år, speciellt oöppnad.

Ett tips är att efter jäsning tappa upp det i en hink (istället för flaskor) och lägg en handduk över efter ett par veckor är det färdigt att hällas på flaska.

Lillis
Användarvisningsbild
MrLove
Bryggare
Inlägg: 128
Blev medlem: mån aug 16, 2004 2:00
Kontakt:

recept på sherry?

Inlägg av MrLove »

Edit: Lillis, såg inte ditt recept! Lustigt att vi har nästan samma! Var hittade du receptet?
Fick själv det från en moster i Finland, som fått det från några kvinnor på ett ålderdomshem.

10 medelstora rödbetor
2pkt russin
2kg socker
2st rågbrödscirklar
50g jäst för söt deg

Koka upp rödbetorna i 4 liter vatten, och låt det koka till dess att de är helt färglösa (flera timmar, jag kokade dem i 5). Fyll på med vatten någon gång ibland så att det hela tiden är 4 liter.
Häll över vätskan i din jäshink, men släng rödbetorna - det är smaken vi vill ha, inte de gråa och tråkiga klumparna.
Häll i sockret och rör ut det ordentligt, häll därefter i russinen, och ställ hinken att svalna i rumstemperatur.
När vätskan svalnat brer du på jästen på rågbrödscirklarna, precis som om det vore smör du bredde på dem. Lägg dem sedan med jäst-sidan nedåt i hinken.

Försegla sedan hinken och låt den stå och jäsa i en måndad. Till en början kan jäsningen vara mycket kraftig, men efter en vecka så har den nästan avstannat helt.
Låt hinken vara helt under denna månad - rör varken om eller lufta den.

Efter en månad tillsätter du jäststopp, och någon dag därefter klarningsmedel. Häll sedan över sherryn i flaskor, och låt dessa stå svalt i minst en månad.
Användarvisningsbild
Lillis
Föredetta moderator
Inlägg: 232
Blev medlem: tor sep 11, 2003 2:00
Ort: I k?llarn

recept på sherry?

Inlägg av Lillis »

Jag fick det utav grannen men morsan o farsan gjorde rödbetsherry när jag var liten så det var ingen nyhet precis.
Själv har jag något mindre socker i för det blir så förbaskat sött annars.

Lillis
Användarvisningsbild
MrLove
Bryggare
Inlägg: 128
Blev medlem: mån aug 16, 2004 2:00
Kontakt:

recept på sherry?

Inlägg av MrLove »

Håller med om sockermängden, min första sats blev alldeles för söt. Funderar på att använda någon mer tålig jäst nästa gång, som kan jäsa ut lite mer av sockret... även om det tar emot att välja bort den gamla "charmiga" bakjästen.

Men roligt att ett sådant där recept kan vandra runt, och ändå vara i det närmaste identiska.
Användarvisningsbild
Lillis
Föredetta moderator
Inlägg: 232
Blev medlem: tor sep 11, 2003 2:00
Ort: I k?llarn

recept på sherry?

Inlägg av Lillis »

Jag blev så sugen så jag satte en sats rödbetssherry i dag.
Jag ökade på satsan lite och tog bort en del socker.

Rödbetssherry 12 liter

3 kg rödbetor
3 kg socker
2 paket bakjäst för söta degar
600 gram russin
4 skivor grovt bröd
15 liters "skink"gryta

Skölj och skura rödbetorna , dela dom i mindre bitar och lägg i grytan.
Fyll på 8 liter vatten och koka i 2-3 timmar.
Håva ur rödbetsbitarna med en sil och tillsätt socker och russin , rör om tills sockret löst sig.
Fyll på med kallt vatten upp till 12 liter (ca 5 liter).
Tryck ut jästen på brödskivorna (som en macka) och lägg i med jästen nedåt.
Lägg en handduk över och låt stå i rumstemp i 4 veckor.
Efter 4 veckor tappa om så russin och bottensats försvinner eftersöta om så behövs och låt stå ytterligare 4 veckor med handduk över (gärna lite svalt).
Tappa om på flaska och korka.

Jag jäser i en 15 liters skinkgryta med handduk över.
Efter en halvtimma satte det igång och jäsa.
Nu är det bara att vänta.

Lillis
Användarvisningsbild
Lillis
Föredetta moderator
Inlägg: 232
Blev medlem: tor sep 11, 2003 2:00
Ort: I k?llarn

recept på sherry?

Inlägg av Lillis »

Efter knappt en vecka är det färdigjäst och håller imponerande 17% med bakjäst.
Troligtvis finns det ämnen i rödbetorna som hjälper jästen att klara denna höga alkoholhalt.
Det ska ändå få stå och gotta sig lite till med brödskivor och russin innan omtappning.

Lillis
Användarvisningsbild
Lillis
Föredetta moderator
Inlägg: 232
Blev medlem: tor sep 11, 2003 2:00
Ort: I k?llarn

recept på sherry?

Inlägg av Lillis »

Efter ytterligare tre dagar till så håller det 19% 8O enligt min vinprovare som jag kalibrerat med vatten och verkar stämma.

Lillis
Användarvisningsbild
Total_Terror
Föredetta moderator
Inlägg: 442
Blev medlem: ons jun 30, 2004 2:00

recept på sherry?

Inlägg av Total_Terror »

Det låter inte helt rimligt med bakjäst... De här vinprovarna är kända för att vara mer fingervisare än mätinstrument. Vill du kolla om det visar någorlunda korrekt så bör du kalibrera med vin vid olika alkoholhalter (kanske 8, 12 och 14,5 eller vad man nu kan hitta på Systemet) och inte bara med vatten.
De flesta rapporterar att vinprovarna är mest pålitliga på svagviner.
Användarvisningsbild
Lillis
Föredetta moderator
Inlägg: 232
Blev medlem: tor sep 11, 2003 2:00
Ort: I k?llarn

recept på sherry?

Inlägg av Lillis »

Jag köpte en vinprovare till för att se om min var kass på nåt vis men den visade samma.
Men dom är kanske inte helt pålitliga ändå.
Hade man vetat hur mycket socker 600 g russin innehåller så skulle man kunna räkna ut procenten.
Sherryn jäste ut till -10 på ochelemätaren "felstavat jag vet".

Lillis
Användarvisningsbild
Pjolteren
Bryggmästare
Inlägg: 885
Blev medlem: ons apr 21, 2004 2:00

recept på sherry?

Inlägg av Pjolteren »

Om vi räknar 600 g rosiner = 600 g socker, så blir det:
3600/12/2,7/7,5= ca. 14,8% i din sherry.
Användarvisningsbild
poesimannen
Finjäsare
Inlägg: 98
Blev medlem: sön mar 05, 2006 1:00

recept på sherry?

Inlägg av poesimannen »

Russin och rödbetor innehåller socker. Men hur mycket? Om du klickar på länken nedan så får du veta..

Russin...
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=428&lang=sv

Rödbetor...
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=305&lang=sv

Russin innehåller 60-70 procent socker. Rödbetor cirka 7-10 procent.

600gram russin motsvarar alltså cirka 360-420 gram socker...låt oss säga 400 gram..och 3kg rödbetor innehåller cirka 250gr socker. Så din sats innehåller troligen 3650 gram socker. Pjolterens uträkning borde vara nära sanningen. Cirka 15 procent.

Lycka till med sherryn..
Användarvisningsbild
Pjolteren
Bryggmästare
Inlägg: 885
Blev medlem: ons apr 21, 2004 2:00

recept på sherry?

Inlägg av Pjolteren »

Og det är nog max... Det är inte allt sockeret som är jäsbart.
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster