Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Tigsvetsning för novis !

Här diskuterar vi olika tekniker för hopfogning av diverse delar.
Användarvisningsbild
Hojjt
Bryggmästare
Inlägg: 597
Blev medlem: tor feb 10, 2005 1:00
Ort: Bodegan

Tigsvetsning för novis !

Inlägg av Hojjt »

Jag måste bara säga att det är suveränt med TIG! jag har övat lite på RF rör genom att med vinkelslip kapa i det och sen svetsa igen skårorna, var klart mera kontrollerat än pinne! Testade även på svart tunnplåt gick skapligt om man drar ner strömstyrkan rejält och har tålamod! det gick bra att klippa en tunn remsa och använda den som tillsatsmaterial!

Ni som är rutinerade på Tig har säkert en massa tips & trix att dela med er av!!

Visserligen har jag en skraptig men det känns som att jag kan bli bra på detta med "en del" övning! Det påminner om gassvetsning/hårdlödning!

Dessutom blir det ju så vansinnigt mycke snyggare än med Miggen!

- Hojjt
Användarvisningsbild
Turbokungen
Finjäsare
Inlägg: 98
Blev medlem: lör sep 11, 2004 2:00

Tigsvetsning för novis !

Inlägg av Turbokungen »

Fjöl av och hojjt på dig i bodegan! :lol:

SkrapTIG är väl inte det bästa då elektroden blir förstöd när man skrapar igång den och man får en vandrande/fladdrande svetsfog.

Ett annat tips är att använda "rätt" sorts tillsats vid svetsning och inte en bit klippt plåtremsa.

Ex: vid svetsning av svartplåt kan man använda MIG tråd som tillstas.

Biltema har de rätta priserna och rätta sorterna för både svartplåt och rostfritt samt elektroder till det bästa priset i Sverige.
Användarvisningsbild
Hojjt
Bryggmästare
Inlägg: 597
Blev medlem: tor feb 10, 2005 1:00
Ort: Bodegan

Tigsvetsning för novis !

Inlägg av Hojjt »

Tack för tipsen! Spetsen på elektroden blir efter några starter missformad och man får slipa om den men elektroden blir ju inte förstörd!

Kom gärna med flera tips!
Användarvisningsbild
Turbokungen
Finjäsare
Inlägg: 98
Blev medlem: lör sep 11, 2004 2:00

Tigsvetsning för novis !

Inlägg av Turbokungen »

Mja..... med förstörd menade jag att spetsen försvinner och man får hålla på och slipa hela tiden på den, vips så är den elektroden slut och plutta in en ny för ca: 50:- igen då.
Användarvisningsbild
Dr_Arson
Bryggare
Inlägg: 109
Blev medlem: fre okt 22, 2004 2:00
Ort: M?rka skogarna

Tigsvetsning för novis !

Inlägg av Dr_Arson »

Säger det säkert för elfte gången men i alla fall, PASSA bitarna utav bara helvete. Kör utan spalt o använd stödgas.
Va har du för svets och elektrod?
Användarvisningsbild
Hojjt
Bryggmästare
Inlägg: 597
Blev medlem: tor feb 10, 2005 1:00
Ort: Bodegan

Tigsvetsning för novis !

Inlägg av Hojjt »

Jag har en Telwin inverter 130amp och en Kempii Tigtillsats med en 1,6mm elektrod.
Användarvisningsbild
Koskenkorva
Brygguru
Inlägg: 1424
Blev medlem: mån apr 12, 2004 2:00
Ort: k?llarn

Tigsvetsning för novis !

Inlägg av Koskenkorva »

Nu har jag också fått låna en TIG och jag har knappt ord för hur jävla underbar den är :P

Jag trodde det skulle vara väldigt svårt att svetsa TIG och förväntade mig på sin höjd att jag efter någon dags övning kanske skulle kunna lägga en fog som motsvarade den jag kan lägga med MIG, fast rostfri då. Men jag misstog mig :)

http://www.brygg.info/index.php?name=co ... fullsize=1
http://www.brygg.info/index.php?name=co ... fullsize=1
http://www.brygg.info/index.php?name=co ... fullsize=1
http://www.brygg.info/index.php?name=co ... fullsize=1

Är helt noob på MIG, också får man en TIG i handen och efter en timme kan göra svetsningar som iaf i mitt tycke ser helt ok ut :)

Övar varje dag på tjockare material, men förstår inte hur jag ska bete mig med tunnara material. I början vill det inte smälta ihop utan bränner bara sönder. Sedan efter lite om och men går det hyfsat, men här skulle jag vilja ha lite tips. Ska man ha någon speciell teknik i början av en svetsning?

Svetsen är en TIG tillsats till ett vanligt likströmsaggregat och därför ganska billig. Jag tycker man får väldigt mycket svets för pengarna.

Vet ej om det är skraptändning, men man tänder den genom att dutta handtaget lite lätt i materialet.

Jag vill inte röra en helvetes MIG jävel igen :twisted:
KISS - KeepItStupidSimple
Användarvisningsbild
TIGMASTER
Banned
Inlägg: 499
Blev medlem: mån mar 14, 2005 1:00
Ort: ?verallt

Tigsvetsning för novis !

Inlägg av TIGMASTER »

Övar varje dag på tjockare material, men förstår inte hur jag ska bete mig med tunnara material. I början vill det inte smälta ihop utan bränner bara sönder. Sedan efter lite om och men går det hyfsat, men här skulle jag vilja ha lite tips. Ska man ha någon speciell teknik i början av en svetsning?

Skönt att någon tar och lär sig TIGSVETSETSEN kunskaper och förstår att det är bara en svets som gäller :D :D

Det du nu gör kosken är ej att svetsa dvs du är bara inne i en barn stadie, vill inte vara elak eller så men så är det, ser på svetsarna och självklar så ser det okej ut men men MKT långt har du kvar

Du har terrat mig mkt för alla saker jag sagt på forumet men jag skall ej vara arg för det
självklart skall jag hjälpa dig om du ev vill ha min hjälp??


Du frågar om tunt matrial det är det som är MKT svårt att svetsa i

Det minsta/tunnaste jag svetsat i och fått ihop det är 0.7mm MKT MKT jobbigt var det :evil: :evil:

Jag kan ej lära dig i detta pga att det är du som håller i svetsen, men jag kan ge dig goda råd om hur du skall fixa detta

Forsätt att kämpa på och sen kommer det sitta i ryggenmärgen :D :D

MKT gott råd till dig är att köpa en BRA svets inget skräp helst ej skrapsvets för din del
Användarvisningsbild
Koskenkorva
Brygguru
Inlägg: 1424
Blev medlem: mån apr 12, 2004 2:00
Ort: k?llarn

Tigsvetsning för novis !

Inlägg av Koskenkorva »

Jo det är väl klart att jag har mycket kvar att lära, men nu får jag iaf känslan av att jag skulle kunna svetsa ihop en apparat och det blir tätt, en känsla jag saknade med MIG:en :)

Blir lite förvånad när du säger att det är så svårt att svetsa tunnare plåt med tigen, men å andra sidan tröstade det lite för mina misslyckanden på 1 m.m plåt:)

Fick ett tips idag att det kan vara en bra ide att tända svetsen på en bit "skräpamaterial", och sedan föra handtaget in på det riktiga materialet.

Visst hade man velat lära sig svetsa på en riktigt bra svets men även Koskens kista har ju sin botten... :wink:

Har dock kanske en Kempi på över 200 a på g, men det rör ju sig trots allt om 4000 kronor.
KISS - KeepItStupidSimple
Användarvisningsbild
TIGMASTER
Banned
Inlägg: 499
Blev medlem: mån mar 14, 2005 1:00
Ort: ?verallt

Tigsvetsning för novis !

Inlägg av TIGMASTER »

Blir lite förvånad när du säger att det är så svårt att svetsa tunnare plåt med tigen, men å andra sidan tröstade det lite för mina misslyckanden på 1 m.m plåt

Förvånad?? du testade ju själv och såg att det var redan svårt vid 1 mm??
När man går på 2-3 mm och svetsar då kan fan skogmulle svetsa ihop nåt med sina små tallkottarhänder

Allså va! när du/ni skall ge er på allt under 1,25mm då blir det andra grejer i svetsning med tig, då kommer man upp i en annan division av svetsning

Jag berömmer dig kosken med att du på 3 tim har lyckads få ihop nåt så pass okej som det verkar vara på din bild

Sen om du nu tycker att 4000 för en MKT för en okej svets
då skall du ej ens tänka på atyt handla en tigsvets pga 4000 är MKT biligt

men men har man inte så stor veckopeng så får det väl bli att låna en väns svets så länge då :D
Användarvisningsbild
Turbokungen
Finjäsare
Inlägg: 98
Blev medlem: lör sep 11, 2004 2:00

Tigsvetsning för novis !

Inlägg av Turbokungen »

TIGMASTER skrev: Det minsta/tunnaste jag svetsat i och fått ihop det är 0.7mm Mycket Mycket jobbigt var det :evil: :evil:
Hejsan!

Lite "skryt" så här bara.... det var en gång för länge sedan då turbokungen var en mycket skicklig TIG svetsare på en av världens största företags laboriatorie verkstad, en av de tokigaste uppgifterna jag fick där var att TIG svetsa 0.3 fjäderstål som var runt invändigt i en 1311 ämnesrör..... jo.... det gick faktiskt.... så.... man kan TIGA väldigt tunna gods om man har rätt utrustning.
Användarvisningsbild
TIGMASTER
Banned
Inlägg: 499
Blev medlem: mån mar 14, 2005 1:00
Ort: ?verallt

Tigsvetsning för novis !

Inlägg av TIGMASTER »

jo.... det gick faktiskt.... så.... man kan TIGA väldigt tunna gods om man har rätt utrustning.

självklar går detta
vet ngr killar som svetsar flättade specialgjorda slangar i Högdalen (STH)
där är det 03-05mm har man som sagt en MKT bra utrusning för detta ändamålet så är det ju som sagt lite lättare :D :D

Du verkar duktig Turbokungen kan du visa någon häftigt du svetsat på filuppladdningen??
Användarvisningsbild
Turbokungen
Finjäsare
Inlägg: 98
Blev medlem: lör sep 11, 2004 2:00

Tigsvetsning för novis !

Inlägg av Turbokungen »

TIGMASTER skrev:Du verkar duktig Turbokungen kan du visa någon häftigt du svetsat på filuppladdningen??
Tack... men som jag skrev tidigare så var detta för mycket längesen jag höll på med TIG och har inga bilder, har dock införskaffat mig en AC/DC på 320 amp nu.
Användarvisningsbild
TIGMASTER
Banned
Inlägg: 499
Blev medlem: mån mar 14, 2005 1:00
Ort: ?verallt

Tigsvetsning för novis !

Inlägg av TIGMASTER »

Tack... men som jag skrev tidigare så var detta för mycket längesen jag höll på med TIG och har inga bilder, har dock införskaffat mig en AC/DC på 320 amp nu.

Men om du som du säger att du är typ lärare inom svetsning och kan svetsa så pass tunt och har nu en tigsvets då kan du väl visa lite hur
vi andra skall ev svetsa? jag har bara detta som min hobby så jag har nog ett och annat att ev lära av dig
Användarvisningsbild
tomtom
Bryggmästare
Inlägg: 421
Blev medlem: tor maj 27, 2004 2:00
Ort: Norrland

Tigsvetsning för novis !

Inlägg av tomtom »

Jag lånar tråden lite, istället för att skapa en ny:

Om det nu är så att man börjar bli lite sugen att skaffa sig en TIG svets efter allt detta vurmande för denna typ av svets så undrar jag;
Vad ska jag köpa?

I huvudsak ska den i så fall användas till att svetsa ihop en ARC kolonn för husbehovsbränning (alltså inga dimmensioner som får en att tänka på fabriksskorstenar ) men det får ju gärna funka till annat också.
En hobby-svets alltså.

Jag förstår mycket väl att man får vad men betalar för, så är det med allt.
Men jag ska inte svetsa varesig fartygsskrov eller aluminiumfolie, så vad ska jag köpa? Hur mycket måste jag vara beredd att betala?

Skulle gärna betala lite extra för en förlåtande nybörjarvänlig svets.
Låst

Återgå till "Svetsning, lödning och hopfogning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster