Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Lagliga presenter?

Enkla spörsmål om juridiska småsaker.
Användarvisningsbild
Mr_P
Bryggare
Inlägg: 159
Blev medlem: ons mar 17, 2004 1:00
Ort: framf?r datorn

Lagliga presenter?

Inlägg av Mr_P »

he, snacka om att spåra ur...
Användarvisningsbild
Hallstrom
Bryggmästare
Inlägg: 245
Blev medlem: sön apr 25, 2004 2:00

Lagliga presenter?

Inlägg av Hallstrom »

hehehe :lol:
Schluckebier

Lagliga presenter?

Inlägg av Schluckebier »

Nu tar vi nya tag. I Spanien är det vad jag kan förstå lagligt att bränna hemma. Jag får, låt oss säga 100 liter, av min kompis José i Madrid
och tar hem dom. Tullen frågar och då säger jag att jag fyller år då och då och ska bjuda 100 personer på fest. Vad kan dom göra då då ?
Användarvisningsbild
Aethylicus
Föredetta admin
Inlägg: 509
Blev medlem: tor jul 17, 2003 2:00

Lagliga presenter?

Inlägg av Aethylicus »

Det är ju samma problem som om man köper mycket alkohol öht, inte bara HB, i EU och vill ta in det. Egetligen är det tillåtet om det bara är för privat bruk. För t.ex. bröllop går det tydligen bra med mer än 10 liter. Frågan är naturligtvis hur man ska avgöra vad som är en giltig orsak.

Var ju tydligen någon som försökte ta in betydligt mer än 10 l med motiveringen att han var alkoholist och faktiskt skulle dricka upp allt själv... (Att vara alkoholist är inte förbjudet.)

Min gissning är att tullen tar allting, driver det upp i tingsrätten och låter dem avgöra saken. Att de sedan förstör din fest skiter de väl fullständigt i (liksom statens kostnader för hela processen).
Schluckebier

Lagliga presenter?

Inlägg av Schluckebier »

Det räcker med att dom gör det en gång, sen finns det prejudikat, därefter bör dom lugna sej.
Användarvisningsbild
Aethylicus
Föredetta admin
Inlägg: 509
Blev medlem: tor jul 17, 2003 2:00

Lagliga presenter?

Inlägg av Aethylicus »

Joo. Lust att ställa upp som försökskanin? :?
Schluckebier

Lagliga presenter?

Inlägg av Schluckebier »

Varför inte? Grejen är ju att man inte kan torska på att inneha hembränt om det kommer från en kamrat i Spanien. Eller? Även om man inte deklarerat det i tullen alltså. Det är ju inte alltid dom slöa arslena är där, som i semestertid t.ex.
Användarvisningsbild
Aethylicus
Föredetta admin
Inlägg: 509
Blev medlem: tor jul 17, 2003 2:00

Lagliga presenter?

Inlägg av Aethylicus »

Det är bara olagligt tillverkad sprit som man inte får inneha. Är spriten tillverkad lagligt utomlands kan inte förbudet gälla (undrar om det gäller ens om det är tillverkat olagligt utomlands...). Problemet blir förstås att bevisa att spriten inte tillverkades i Sverige...
Användarvisningsbild
Ford-p
Bryggare
Inlägg: 149
Blev medlem: lör dec 27, 2003 1:00

Lagliga presenter?

Inlägg av Ford-p »

I vilka EU-länder är det tillåtet att bränna hemma?
Skriv svar

Återgå till "Lag och rätt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster