Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Fläderbärsvin 2023 dagbok

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Fläderbärsvin 2023 dagbok

Inlägg av Fisken »

latmasken skrev: lör sep 16, 2023 9:23 Min pH-mätare som jag köpte för hydroponisk odling har varit användbar även vid bryggning. Innan det körde jag dock med vanliga pH-remsor, de är billigare men lite svårare att avläsa (särskilt om musten har mycket färg).
Du kan inte använda pH-värde för att avgöra syrainnehåll i musten. För att ta reda på gram syra/liter must, vilket är det som är relevant i detta sammanhang, måste man titrera.
Pallten
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: lör aug 26, 2023 15:16

Re: Fläderbärsvin 2023 dagbok

Inlägg av Pallten »

Det var första gången jag aktiverade min jäst i vatten innan tillsättning och det är något jag kommer göra om.
Redan inom 16h så pluppade det i jäsröret

Nu 24h efter tillsättning så är det bra fart med plupp varje 3-4s.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Fläderbärsvin 2023 dagbok

Inlägg av latmasken »

Fisken skrev: lör sep 16, 2023 11:18 Du kan inte använda pH-värde för att avgöra syrainnehåll i musten. För att ta reda på gram syra/liter must, vilket är det som är relevant i detta sammanhang, måste man titrera.
Jag har hittills inte sett nåt recept som säger att man ska ha ett visst syrainnehåll, t.ex. ciderboken som jag har pratar bara om OG och pH för jässtart.
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Fläderbärsvin 2023 dagbok

Inlägg av Fisken »

latmasken skrev: sön sep 17, 2023 14:15
Jag har hittills inte sett nåt recept som säger att man ska ha ett visst syrainnehåll, t.ex. ciderboken som jag har pratar bara om OG och pH för jässtart.
pH är viktigt eftersom det påverkar mikroorganismerna. Ett lägre pH ger mindre risk för infektion, ökar hållbarhet och minskar behovet av sulfit.

Syrainnehåll är viktigt för att det påvekar smakbalansen i cidern. Är målet en sötare cider/ett sötare vin ska även syrainnehållet vara högre för att balansera.

Det är lite svårt att greppa att pH och syrainnehåll (kallas också TA) är olika saker men de är delvis oberoende av varandra och påverkar drycken på olika sätt. Hittade en artikel som beskriver det rätt bra:
https://www.homecidermaking.com/hard-ci ... ity-ta-ph/

Med detta sagt så behöver man inte kontrollera dessa värden, finns professionella vin- och cidermakare som aldrig mäter pH eller syra och ändå gör väldigt bra produkter.
Pallten
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: lör aug 26, 2023 15:16

Re: Fläderbärsvin 2023 dagbok

Inlägg av Pallten »

Primärjäsningen är avklarad och vinet är nu flyttat till damejeannen.
Öppnade tappen och hällde ut så mycket som möjligt.
Skopade sedan upp bären och pressade ur de i en saftduk.

Valde att lämnna en del grumlig bottensats och fylla det resterade i glasbalongen med vatten.
Saften är redan så koncentrerad att jag valde att ofra lite extra juice.
Damejeanne med fläderbärsvin
Damejeanne med fläderbärsvin
Det kommer nu stå i 2 månader och sedan tappas om.

OBS! Träden är fortfarande tjocka med bär!
Så det finns fortfarande chans att plocka.
Träd fyllda med fläderbär
Träd fyllda med fläderbär
Kändes dåligt att bären skulle gå till spillo så har plockat ytterligare 4kg som nog ska bli till cider.
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Fläderbärsvin 2023 dagbok

Inlägg av Fisken »

Kul med bilder! Hur ska du göra cidern?
Pallten
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: lör aug 26, 2023 15:16

Re: Fläderbärsvin 2023 dagbok

Inlägg av Pallten »

Fisken skrev: lör sep 23, 2023 14:43 Kul med bilder! Hur ska du göra cidern?
Haha har ingen aning alls!
Har fryst bären, och ska sätta mig och undersöka hur man tar sig till.

Målet är att landa på en 6% god och söt cider.
Kollat in metoder med att eftersöta, tappa upp på flaskor och därefter pastörisera när den nått rätt kolsyra.

Det är ny mark men fan vad trevligt med ett projekt!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Fläderbärsvin 2023 dagbok

Inlägg av latmasken »

Fisken skrev: sön sep 17, 2023 17:55 Syrainnehåll är viktigt för att det påvekar smakbalansen i cidern. Är målet en sötare cider/ett sötare vin ska även syrainnehållet vara högre för att balansera.
Men det kan man väl justera i efterhand?

När jag använder lite udda blandningar av frukt vill jag gärna ha koll på pH vid jässtart så jästen kommer igång som den ska.

OG, pH och temperatur tycker jag är viktigt att ha koll på vid jässtarten.
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Fläderbärsvin 2023 dagbok

Inlägg av Fisken »

Vad vill du ha för pH-värde vid jässtart?
Visst kan man justera i efterhand men då behöver syrainnehållet vara lite lågt till en början. Många svenska bär är väldigt sura och innehåller 2-3 ggr så mycket syra som man vill ha i ett torrt vin. Jag försöker använda så lite vatten som möjligt och då får man lätt ett surt vin om man inte balanserar med mindre sura frukter och bär, som päron och fläderbär. Av den anledningen känner jag egentligen större behov av att kunna titrera än att mäta pH. För jag antar att pH-värdet sällan är för lågt?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Fläderbärsvin 2023 dagbok

Inlägg av latmasken »

Jag har mest gjort med äppelmust som bas och beroende på vad man använder för äpplen kan pH ibland behöva justeras. Men utan att mäta vet man ju inte.

Jästtillverkarna brukar specificera optimal pH för jästen.

Googlar man på "yeast ph" så hittar man mycket läsning.
Pallten
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: lör aug 26, 2023 15:16

Re: Fläderbärsvin 2023 dagbok

Inlägg av Pallten »

Vinet har nu stått i 2 månader och har tappats om.

Använde mig av en pumphävert för att tappa om från glas till plasthink.
Tappar om från glaskärlet in i hink med en pumphävert
Tappar om från glaskärlet in i hink med en pumphävert
Vinet är väldigt, väldigt mörk.
Hinken med det nattsvarta vinet
Hinken med det nattsvarta vinet
Det smakar ändå bra!
Men det var en aning platt så tillsatte lite citronsyra vilket gjorde det mycket intressantare.
Glas med flädervin
Glas med flädervin
Efter damejeannen var tom så hällde jag ut bottensatsen och sköljde flaskan.
Tillsatte en nypa vinsvala och skakade om för att skölja ur igen.
Tillsatte sedan ytterligare 1g vinsvala, detta enligt guiden jag följer för att vinet ska åldras säkert.
Källa: https://honest-food.net/elderberry-wine-recipe/

Vinet tappades sedan tillbaka till glasflaskan.
Förlorade lite vin i processen som jag planerade att ersätta med köpt rödvin, men beslutade att ersätta med vatten då vätskan redan var så koncentrerad.

Nu står den återigen i förrådet tills nästa gång den ska tappas om på flaska.
Har köpt in silikonbehandlad vinkork i storlek 22x38.

Slutligen så har jag påbörjat arbete med etiketter.
ver 1:
Simpel skiss på etikett till flaskorna
Simpel skiss på etikett till flaskorna
ver 2:
Bilagor
En mer utvecklad skiss
En mer utvecklad skiss
Pastorn Abakus
Turbojäsare
Inlägg: 47
Blev medlem: tor nov 19, 2020 23:42
Utrustning: 3 hinkar, 1 badrum.
Ort: Västerås

Re: Fläderbärsvin 2023 dagbok

Inlägg av Pastorn Abakus »

Fläderbärsvin är helt OK! Jag gjorde ett rent fläderbärsvin för några år sen och har främst använt det till matlagning. Det blir sjukt goda rödvinssåser på det, och också top-notch Boeuf Bourguignon. Helt OK att dricka också såklart men kanske lite platt som du säger. Jag kommer att använda en delmängd fläderbär i mitt nästa rödvin för att få den där djupa färgen och pepprigheten som fläderbär ger. Har för mig att jag också tillsatte lite vinsyra för att få det mer balanserat, men jag tror inte man behöver mäta för att göra det. Tillsätt lite i taget tills du är nöjd, var bara noga med att provsmakningen sker vid den temperatur du tänker dig att vinet skall avnjutas vid då upplevelsen av syra påverkas väldigt mycket av temperatur. Lycka till! :thumbup:
The more I practice, the luckier I get.
Allfader
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: lör nov 03, 2018 16:54
Utrustning: Vinutrustning

Re: Fläderbärsvin 2023 dagbok

Inlägg av Allfader »

Pallten skrev: sön sep 10, 2023 16:50
Allfader skrev: fre sep 08, 2023 21:55 Spännande! Om ni lyckas få vinet att klarna får ni gärna berätta hur ni gjorde det. Gjorde fläderbärsvin som stod ett år och var fortfarande grumligt…
Det blir mitt första långsiktiga projekt så vi hoppas på det bästa!
Gick vinet att dricka trots grumlighet?
Jag har faktiskt inte vågat smaka på det. Det får lagras på flaska tills tiden är kommen.

Det blev lika härligt mörkt som ditt, men mitt såg nog grumligare ut… kom på att jag faktiskt gjorde vinet på torkade bär om det skulle spela roll.

Fin etikett! Hoppas på en uppdatering när det tappas på flaska.
Pallten
Färsk jäst
Inlägg: 15
Blev medlem: lör aug 26, 2023 15:16

Re: Fläderbärsvin 2023 dagbok

Inlägg av Pallten »

Glömde att göra en uppdatering när jag tappade om vinet i januari men processen var samma som innan.
Fyllde upp det förlorade vinet med köpt rödvin, och tillsatte jässtopp för att kunna eftersöta och att det tillsatta vinet inte ska börja jäsa.

Nu har det stått ytterligare 2 månader sedan dess har omtappning, eftersötning och upptappningen på flaskor skett.

För att få ihop de sista flaskorna gick jag till en lokal krog och fick ett tiotal flaskor där.
Ett väldigt ekonomiskt sätt som jag kommer att återanvända för att spara pengar.

Tappade med hävert från damejeannen till en hink där jag eftersötade.
Sedan från hink med tappkran till flaskor.
Var lite orolig för hur det skulle gå med korkningen men det var väldigt lätt och gick smärtfritt!

Fick låna följande apparat av en bekant.
Korkapparat
Korkapparat
Det blev totalt 24 flaskor, och tog mig ett glas av det sista som inte räckte till en hel flaska.
24 flaskor med vin och ett glas med rester
24 flaskor med vin och ett glas med rester
Det är gott!
Men det saknar lite av en fyllighet, men det är något jag kan leva med.

Nu ska det stå i minst sex månader till innan jag korkar upp och ser ser över om processen är värd att återupprepa.

Under tiden fortsätter vi att arbeta på etiketten och ser fram emot sommaren med fläderblomsten!
I år planeras det att göras 40 liter flädervin i 4 olika satser varav en kommer bli mousserande då jag har fått tag i ett fat.
Version 2 av etikett
Version 2 av etikett
Den är långt från klar men har hittat ett bildspråk och en grovhet jag kommer arbeta vidare på.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Fläderbärsvin 2023 dagbok

Inlägg av latmasken »

Så kallad "vinförbättrare" (vilket om jag inte minns helt fel bara är glycerin) kan hjälpa till med fylligheten.

Att lagra ett tag med ekspån ger också en rätt bra smakförbättring.
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster