Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Jästnärsalt

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Ultrasthlm
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: sön feb 11, 2024 19:12
Utrustning: Plastdunkar och jäst

Jästnärsalt

Inlägg av Ultrasthlm »

Vill bara påminna om hur viktig denna ingrediens är.
I dessa bistra ekomomiska tider så försökte jag göra vin på mina gamla bär i frysen samt socker.
Levern skrek efter alkohol, likt den försupne jävel man är.

Recept: 15 (ca) liter bär (blev random det som man hade rabarber, vinbär, jordgubb, blåbär, krusbär m.m
socker 4 kg på 23 liter.
vinjäst (fint märke) Lavlin(?) starkvinjäst

Kostnad totalt för ingredienser: 50:-

Det hände en hel del i början men sedan avstannade den halvt om halvt, jäsningen sög (fastnade på 1.040) efter lite geniknölsgnuggande så kom jag fram till en sådan enkel sak som att vinjästen behövde jästnärsalt, beställde alltför sent om sider detta och hällde i circa 2 veckor efter start.

Och vips så bubblar det på friskt igen. DAGEN EFTER 1.030
Tror många faller på just denna punkten då jästnärsalt har dåligt rykte :)

Hoppas jag hjälper någon arm sate som jäser sitt fulvin (läs. lyxvin) på fulsätt, Tack för mig.
Jardgard
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: lör jan 22, 2022 10:08

Re: Jästnärsalt

Inlägg av Jardgard »

Kul att den återuppstod!
Ja det tål verkligen att upprepas att man måste skapa bästa möjliga miljön för sin jäst!

Låter du frukten vara i full tid eller har du tagit ur den?
När det gäller bär och andra lätt-saftade frukter brukar 2-5 dagar räcka för mig.

Kul att följa, återkom med resultat!
Ultrasthlm
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: sön feb 11, 2024 19:12
Utrustning: Plastdunkar och jäst

Re: Jästnärsalt

Inlägg av Ultrasthlm »

Jardgard skrev: tor feb 29, 2024 13:52 Kul att den återuppstod!
Ja det tål verkligen att upprepas att man måste skapa bästa möjliga miljön för sin jäst!

Låter du frukten vara i full tid eller har du tagit ur den?
När det gäller bär och andra lätt-saftade frukter brukar 2-5 dagar räcka för mig.

Kul att följa, återkom med resultat!
Hej! Jag saftar bären/frukten för att få det klarare och lättare att tappa, så jag jäser i princip väldig sockrig saft minus konserveringsmedel.
Hade jag gjort ett finare vin så hade jag nog gjort det annorlunda.

Nu kliar jag mig i huvudet för det vore rätt kul med cider, så frågan är om detta blir cider eller vin, eller kanske båda :lol:

När du kör 2-5 dagar då måste du ha typ turbojäst? Eller bara rätt miljö på vinjäst? Vildjäst?
Ultrasthlm
Färsk jäst
Inlägg: 5
Blev medlem: sön feb 11, 2024 19:12
Utrustning: Plastdunkar och jäst

Re: Jästnärsalt

Inlägg av Ultrasthlm »

Hehe nu var jag en liten fuling och drack en hel del av satsen så det bara var 15 liter kvar, på typ 1.015.
Jag fyllde på med en liter äppeljuice (100% äpple koncentrat) och lite fin saft från lidl i form av druvsaft och lite socker för att få upp sockret som bryggden var på innan för att bibehålla samma alko procent jag beräknat på från början, jästen som fanns i brygden sedan innan borde väl dubblera sig som vanligt och göra sitt jobb :)
Eller borde man fylla på även med jäst och näring?
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst