Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Tömma upp allt vin i bag-in-box påsar på en gång eller efterhand?

Utrustning och teknik.
Cantona
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: sön aug 12, 2012 8:57

Tömma upp allt vin i bag-in-box påsar på en gång eller efterhand?

Inlägg av Cantona »

Min första rödvinsats är snart klar att tömma upp på flaskor/bag-in-box. Jag har haft i jäs-stop, skakat och det står nu och klarnar i min jäshink. Min första tanke var att fylla upp 7 st 3-liters bag-in-box och sen lägga dessa i en kartong i min garderob och sen ta fram en ny när det behövs, men tänker nu att det kanske är smartare att bara låta det stå i jäshinken och bara fylla på i en ny bag-in-box när det tar slut? Vinet mognar väl efterhand i jäshinken? Är det ett bra sätt att bulklagra i jäshinken? Är det vi så fall bättre att låta det stå i en full 15-liters jäshink istället för en halvfull 30-liters?
Laphroaig
Bryggare
Inlägg: 142
Blev medlem: ons mar 05, 2003 1:00
Ort: Stockholm

Re: Tömma upp allt vin i bag-in-box påsar på en gång eller efterhand?

Inlägg av Laphroaig »

Med tanke på den låga aktiviteten i forumet, så svarar jag trots att jag primärt inte tillverkar vin. Jag kan alltså ha helt fel :)
Så vitt jag förstått så tillsätter vintillverkarna extra mycket svavel i vinet som ska fyllas på BiB på grund av att påsen med tiden släpper in syre och därmed oxiderar vinet. Svavlet ökar hållbarheten. Jag skulle tro att jäshinken är något tätare än påsen. Så om du tänker lagra viner mer än några månader så skulle jag låta det stå i vinhinken. Jag antar att du tappat om så att du inte har någon bottensats?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Tömma upp allt vin i bag-in-box påsar på en gång eller efterhand?

Inlägg av latmasken »

Problemet som jag ser det är väl att när du tar vin från vinhinken får du in luft i den, som oxiderar vinet. Jag tror att även om BiB-påsen kanske släpper igenom syre så är det i alla fall mindre än vad du får in i vinhinken, om du inte ser till att fylla vinhinken med ett koldioxidtäcke varje gång du tappat vin ur den.
Cantona
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: sön aug 12, 2012 8:57

Re: Tömma upp allt vin i bag-in-box påsar på en gång eller efterhand?

Inlägg av Cantona »

Nu har jag alltså drygt 21 liter rödvin utan bottensats som ska stå och klarna i en jäshink. Min tanke var att jag skulle tömma upp 2 bag-in box från den jäshinken om ca två veckor och resterande vin skulle jag i så fall tappa över till en 15-liters jäshink med lock och tappkran.
Hur gör ni andra? Fyller ni på all vin direkt i flaskor och bag-in-box?
Frippan
Färsk jäst
Inlägg: 24
Blev medlem: mån dec 05, 2022 10:58

Re: Tömma upp allt vin i bag-in-box påsar på en gång eller efterhand?

Inlägg av Frippan »

Jag själv brukar tappa upp allt på flaska direkt.
Man ska ju försöka undvika att utsätta vinet för syre i onödan och varje gång man öppnar hinken efter att kolsyran lämnat vinet så gör man ju just det.
En bra idé kan vara att skaffa några bryggeriflaskor, kanske en tioliters och ett par femliters som man kan mängdlagra vinet på. Då kan man hyfsat flexibelt toppfylla dessa efter behov utan att behöva flasktappa hela satsen på en gång!
Det finns nya packningar att köpa till dessa flaskor ifall de skulle vara gamla och spruckna.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 4 och 0 gäster