Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Vinsats nybörjarfrågor

Utrustning och teknik.
Cantona
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: sön aug 12, 2012 8:57

Vinsats nybörjarfrågor

Inlägg av Cantona »

Jag har några frågor som handlar om min första vinsats:

Jag satte min första vinsats precis innan jul. Det är en Ekens Cabernet 8,5 kg Vinsats. Den har fått jäsa i en 30-liters jäshink med ett jäsrör. Nu bubblar det ca efter 1.30-2 minuters mellanrum. Det har jäst över 6 veckor nu. I instruktionen så står det att det jäst klart på 10-14 dagar.
1) Finns risken att man låter det jäsa för länge eller kan man ha det i hinken 7-8 veckor utan att det påverkar smaken på vinet?

Sen så undrar jag när man tappar om vinet. Jag har ytterligare en 30-liters jäshink som jag tänkte tappa över vinet i och sen tillsätta jäs-stopp.
2) Jag köpte en hävert som jag hade tänkt använda till detta, men är det inte mycket smidigare att använda sig av tappkranen på jäshinken istället? Finns det någon nackdel att använda sig av tappkranen till detta?

3) Kommer jag se en bottensats i botten på jäshinken när jag tappar om? Nu ser jag ingen bottensats, men hinken är ju inte riktigt genomskinlig i och för sig.

I min andra jäshink som jag tänker tappa om vinet i så är det, precis som i min första hink, ett litet hål i locket att sätta jäsröret i.
4) Jag antar att jag bör sätta i jäsröret med vatten i hålet i den nya jäshinken även om det inte ska jäsa längre? Jag tänker att det kommer in luft annars i jäshinken som påverkar vinet?

Hoppas någon kan hjälpa mig med mina frågor!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Vinsats nybörjarfrågor

Inlägg av latmasken »

Instruktionerna till vinsatser är oftast överdrivet optimistiska. Det verkar som om vinsatserna konkurrerar med "kortast tid till drickbar alkohol" snarare än "godast vin". Det är inga problem att ta det lugnt och låta det jäsa ut nån månad extra. Tålamod är vinbryggarens viktigaste verktyg.

Jag tycker att man kan ignorera det mesta som de skriver i instruktionerna, metodiken för att jäsa vin skiljer sig inte nämnvärt beroende på om man kör vinsats eller egenpressad must.

Jag brukar dock personligen göra en "tidig omtappning", för att ha kolsyra kvar i vinet när jag tappar om. Det gör nämligen att man får ett bättre skydd av vinet i det nya kärlet, om vinet ger ifrån sig lite kolsyra som lägger sig ovanpå vinet även efter omtappningen. Om du väntar tills det jäst ut helt kommer det inte bli lika mycket skyddande koldioxid i nya kärlet.

Jag använder inte jässtopp direkt efter första omtappningen just på grund av detta, jag vill gärna att det fortsätter jäsa lite till efter omtappningen.


Det du ska tänka på vid omtappningen är att du vill utsätta vinet för så lite luft/syre som möjligt. Du kan använda kranen om du ser till att sätta på en slang så det inte luftas så mycket, men det kan också vara svårt att ha koll på var bottensatsen är om du använder kranen.

Du kommer garanterat att se bottensatsen när du börjar tappa om, jag brukar börja med häverten bara nån decimeter under ytan och sänka den efter hand, så småningom börjar man se bottensatsen. Då brukar jag försiktigt luta lite på hinken så vätskan samlas på ena kanten. (Det gäller att ha placerat den så det går lätt att luta på den och man har nåt redo att palla upp med under så man slipper stå och hålla i den och riskera att gunga upp bottensatsen.)

Eftersom jag tappar om innan det jäst klart helt bryr jag mig inte om det kommer med lite bottensats, helt klart vin räknar jag inte med förrän jag flasktappar senare (efter ett par månaders bulklagring).


Det stämmer att du bör sätta i jäsröret. Om man gör som jag så kommer ju dessutom vinet kanske att fortsätta jäsa lite till.
Cantona
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: sön aug 12, 2012 8:57

Re: Vinsats nybörjarfrågor

Inlägg av Cantona »

Tack för en underbar genomgång :) Nu fick jag många frågor besvarade och lite nyttiga tips.
Då låter jag det vara kvar i jäshinken någon vecka till :)
Jag har köpt en silikonslang till kranen så jag för se om jag använder kranen eller häverten till omtappningen. Häverten måste väl rengöras sen antar jag så på så sätt är det ju kanske bättre med kranen?
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för vinbryggning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst