Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Hur gör jag stouten mindre söt?

Ölsatser och recept. Även recensioner av ölsatser och tillbehör.
mankanbrankan
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: mån jan 23, 2023 7:57

Hur gör jag stouten mindre söt?

Inlägg av mankanbrankan »

Jag har köpt ett kit för bryggning av en "milk stout". Man ska ha i rätt mycket laktos. Själv är jag inte jätteförtjust i för mycket sötma. Är det ok att minska mängden laktos, för att minska sötma i smaken, eller sabbar man nåt om man gör det?

Lekte lite med tanken att minska mängden vatten för att få startkare alkoholhalt, men jag har ingen aning egentligen om det funkar så. Råd?
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Hur gör jag stouten mindre söt?

Inlägg av Fisken »

Du kan strunta i laktoset, men då var det inte mycket poäng att köpa en milk stout. En bra mellanväg kan nog vara att ta litegrann som du säger.

Du kan minska vattnet och det kommer bli starkare. Kommer det bli godare? Antagligen inte. Vill du ha en starkare öl så är det bättre att köpa en sats som ska ha högre alkoholhalt.
mankanbrankan
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: mån jan 23, 2023 7:57

Re: Hur gör jag stouten mindre söt?

Inlägg av mankanbrankan »

Toppen, tack!
Jag halverar laktosen. Sen kör jag på receptets vattenmängd. Får dricka två öl i stället för en varje gång :)

Magnus
mankanbrankan
Färsk jäst
Inlägg: 16
Blev medlem: mån jan 23, 2023 7:57

Re: Hur gör jag stouten mindre söt?

Inlägg av mankanbrankan »

Uppdatering: Det har nu gått 8(!) veckor, men det jäser fortfarande... Det bubblar nån gång varannan minut. FG är 1.018. Receptet säger att man inte ska buteljera förrän det är ner på 1.014, men 8 veckor i jäshinken känns ju helt absurt! För en vecka sedan var det 1.020. Vad ska jag göra?
(När jag mätt FG så smakar jag på ölet. Det smakar KANON! Men jag törs inte buteljera, är orolig för buteljbomber...)
Skriv svar

Återgå till "Ölsatser och recept"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster