Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Fläder- och hjortronbubbel

Här delar vi med oss av våra bästa vinrecept.
Jonas_
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån nov 27, 2023 10:06

Fläder- och hjortronbubbel

Inlägg av Jonas_ »

Delar på mitt försök till nyårsbubbel (2024-2025)

Kokade 1 kg hjortron med 3 liter vatten med 200 gram strösocker och vispade sönder bären. Lät stå och svalna något, silade bort båset och tillsatte 3.5 gram Pectolas vid ca 40 grader. Sen fick det stå över natten.

Dag 1:
- 2/3-dels påse jästnäring blandat i 1 dl vatten
- 300 gram strösocker
- 3 paket Kivik päronkoncentrat
- 4 paket Kivik fläderkoncentrat
- 2 paket Kivik äppelkoncentrat
- 5 liter Kivik fläderblom
Mätte till OG 1.075 vilket jag förstår ska ge ca 10% om det jäser ut helt
- Blandade i ytterligare 400 gram bryggsocker
- Väntade en timme och satte i jästen ett helt paket Lavain Ec-1118
- Lät stå över natten ca 18 grader

Dag 2.
- 1/3 av jästnäring i 1.5 liter av den kokade hjortronsaft väntade 30 minuter sen in i kärlet
- På kvällen bubblar det 2 gånger per minut

Dag 3.
- Det bubblar nästan 1 gång per sekund (fortsatte så en ungefär en vecka)
- Skakar ur lite kolsyra
- Häller i sista 1.5 liter hjortronsaft
- Totalt cirka 9.5-10 liter
- Står mörkt i ca 17 grader

231126 – Dag Tio
- Slutat bubbla, kolsyra stiger till ytan
- Vätskan är jättegrumlig

Vätska: 9,5 l
koncentrat 1.8 l, fläderblom färdigblandad 5 l, ca 3 l vatten

Socker: 1400 gram
hjortron ca 50 g, tillsatt strösocker ca 500 g, tillsatt bryggsocker ca 400 g, socker från saften 100 gram * 14 paket = 1400 gram (tror jag)

Jag glömde ta nytt OG efter att jag tillsatt 400 g bryggsocker och 1.5 l hjortronsaft enligt ovan beskrivning. Jag får inte ihop vilket OG jag ska ha som startvärde, någon som kan hjälpa med uträkningen?

Fortsättning: Planerar att fylla över i nytt kärl efter ungefär två veckor och då skaka ur kolsyra och ta OG/SG. Om inte alkoholhalten blir så mycket högre planerar jag att fylla på med koncentrat eller blandad juice för mer smak och mindre yta i kärlet. Sen får det stå tid innan jag fyller jag över i champagneflaskor och använder kolsyretabletter. Planerar att försöka lära mig degorgera och sen låta det ligga till nyår 2024.
Användarvisningsbild
Kryddvittran
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: mån jan 24, 2022 17:50
Utrustning: Inget ännu
Ort: Umeå

Re: Fläder- och hjortronbubbel

Inlägg av Kryddvittran »

Du kan inte riktigt få ett nytt OG genom att mäta.

Men enligt denna tråd: https://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=4135
Så motsvarar 8 kg bryggsocker 7.3 kg vanligt socker, vilket betyder att det är en ratio på ~1.09 mellan dem.

Så dina 400 gram bryggsocker motsvarar 366 gram strösocker.

Enligt en 'wash calculator' för beräkning av mäskprocent som jag brukar använda, så ger 366 gram bryggsocker med en totalvolym på 11.18 liter vin (räknade med din sockervikt, vilket om allt vore strösocker skulle innebära 1.2 liter strösocker väger 1 kg, och tillsätta 1.68 liter till din slutgiltiga volym på vinet) ett SG på 1.013, vilket betyder att dit OG borde vara 1.088 UNGEFÄR.

Hoppas det hjälper dig lite grann iallafall, hadde jag haft din totalvolym i jäskärlet hadde jag kunnat gjort en lättare uträkning, vet inte om denna är rätt heller, det är söndag och jag är trött.

//Kryddvittran
Jonas_
Newbie
Inlägg: 2
Blev medlem: mån nov 27, 2023 10:06

Re: Fläder- och hjortronbubbel

Inlägg av Jonas_ »

Man blir glad tack Kryddvittran :)

Ser dock att jag har räknat fel mängd socker det är enligt nedan.

Vätska: Totaltvolym efter all vätska och socker tillsatt är 9,5 l
Socker: 1400 g från juicen + 500 strösocker + 50 g hjortron = 1950 g socker

Detta gav ett OG på 1.075.

Sen tillsatte jag ytterligare 366 g (omräknat bryggsocker) det jäste ut till -4. (senare ytterligare 2.5 liter Kivik päronjuice (ca 250 g socker)).

Uppdatering:

Dag 14: Inte bubblat på 5 dagar så jag tar FG som visar -4. Tappar om det på nytt kärl och skakar ut kolsyran. Smaken är något klen, fadd, sträv med något vasst som känns i halsen. Känner ingen hjortronsmak.

För att fylla upp nya kärlet så att det inte är så mycket syre i flaskan fyller jag på med 2.5 liter Kivik päronjuice (borde vara ungefär 250 gram socker). Jäsningen kommer igång igen och har jäst nu ytterligare 6 dagar. Ser bra ut ska få stå och självklarna i minst en månad innan jag flasksätter drycken.
Skriv svar

Återgå till "Vin på bär och frukt"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster