Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Mäsk -turbo eller inte?

Allt om hur du jäser din mäsk på bästa sätt.
br0ken
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: lör apr 08, 2023 22:00

Mäsk -turbo eller inte?

Inlägg av br0ken »

Hej allihopa!

Är helt ny på det här så letar information medan min första batch med mäsk bubblar i källaren. Den gjorde jag på det allra enklaste sättet med 8kg socker som löstes upp i 8l varmt vatten (ordentligt syresatt), därefter fyllde jag på med kallt vatten upp till 25l strecket i vinhinken. Kontrollerade så att temperaturen var under 30°C sen hällde jag i en påse med Turbo Pure 48 och blandade ordentligt igen. På med lock, jäsrör med liten vatten i nedre halvan och lite aktivt kol i den övre. Det är ganska precis 20°C i rummet och det bubblar bra.

Har hittat lite andra recept på "Sugar Washes" där inte turbojäst används bl.a. den välkända Tomato Paste Wash:en och Ted's Fast Fermenting Vodka. Om jag inte har bråttom eller är i behov av mäsk med hög alkoholhalt rekommenderar ni ändå turbojäst?

Mvh,
br0ken.
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Mäsk -turbo eller inte?

Inlägg av Andy »

Eftersom du har en potstill så kan det vara värt att lägga ner lite extra tid på att få en bra och ren mäsk. Skulle rekommendera att inte använda turbojäst i ditt fall.

Är du ute efter brännvin eller någon form av destillat med smak?
br0ken
Newbie
Inlägg: 4
Blev medlem: lör apr 08, 2023 22:00

Re: Mäsk -turbo eller inte?

Inlägg av br0ken »

Andy skrev: sön apr 09, 2023 14:25 Eftersom du har en potstill så kan det vara värt att lägga ner lite extra tid på att få en bra och ren mäsk. Skulle rekommendera att inte använda turbojäst i ditt fall. Är du ute efter brännvin eller någon form av destillat med smak?
Tack så mycket, då ska jag sätta nästa mäsk utan turbojäst. Har du något bra nybörjar recept om jag är ute efter brännvin? Lite längre fram så funderar jag på att uppgradera riskokaren med nånting sånt här, https://www.aliexpress.com/item/1005003485885399.html Eller har du andra bättre förslag för ungefär samma peng om man som jag inte är så händig själv :)

Mvh,
br0ken.
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Mäsk -turbo eller inte?

Inlägg av Andy »

Har tyvärr inga råd att ge ang recept. Men finns nog en hel del trådar på forumet. Exempelvis denna:
www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=23121

Internationella forum som homedistiller.org finns det även mycket info på inom detta område.

Den uppgraderingen vore en förbättring. En kombination av den och ett rostfritt 1.5” rör med TriClamp-ändar fyllt med rostfria skurbollar eller SPP som packning skulle troligtvis ge dig ett resultat som du ej behöver rena med aktivt kol
RöderINacken
Färsk jäst
Inlägg: 14
Blev medlem: lör sep 18, 2021 21:03
Utrustning: Labmaster

Re: Mäsk -turbo eller inte?

Inlägg av RöderINacken »

Tjenare, när jag själv kör sockermäsk i min potstill så brukar jag köra med kronjäst för sötadegar. Använder 1kg per 5l vatten. Så ska jag ha 25l så använder jag 5kg socker. Har hänt att jag slått i 1kg till när det jästfärdigt för att försöka få så hög procent som möjligt. Har gjort misstaget att jag slog i 6kg direkt men då verkade inte jästen orka börja jäsa(kan varit dålig jäst också). Så brukar som sagt använda 1kg per 5l vatten oftast. Jag kör det genom min potta, brukar samla spriten i gamla kvarter jag har (kvartingar ifall om kvarter är dialektalt). Har inte det exakt i huvudet hur jag tar mina cuts, men första blir tändvätska. Sen blir väl 1l heads som jag sparar och kokar med nästa gång. Sista litern brukar jag också spara. Brukar få ut runt 6l 45-50% som jag kolar 1 gång i 2 dygn och det brukar bli absolut tillräckligt bra för mig. Bättre än när jag kört labbe på turbomäsk och kolat på samma sätt. Tog dock inga vidare cuts då, bara ca 3dl till tändvätska, var ny på ämnet på den tiden så visste nog inte vad cuts va utan körde ner resterande i två 5l dunkar.
Heads
Turbojäsare
Inlägg: 46
Blev medlem: tis jan 31, 2023 12:07
Utrustning: Ja!
Ort: Norrland

Re: Mäsk -turbo eller inte?

Inlägg av Heads »

br0ken skrev: sön apr 09, 2023 15:52 Lite längre fram så funderar jag på att uppgradera riskokaren med nånting sånt här, https://www.aliexpress.com/item/1005003485885399.html Eller har du andra bättre förslag för ungefär samma peng om man som jag inte är så händig själv :)

Mvh,
br0ken.
Jag skulle föreslå att du kikar på någon av dessa:

https://www.aliexpress.com/item/1005003 ... 2160866617

https://www.aliexpress.com/item/1005005890249108.html
:twisted:
Användarvisningsbild
Kryddvittran
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: mån jan 24, 2022 17:50
Utrustning: Inget ännu
Ort: Umeå

Re: Mäsk -turbo eller inte?

Inlägg av Kryddvittran »

RöderINacken skrev: tis okt 03, 2023 22:01 Tjenare, när jag själv kör sockermäsk i min potstill så brukar jag köra med kronjäst för sötadegar. Använder 1kg per 5l vatten. Så ska jag ha 25l så använder jag 5kg socker. Har hänt att jag slått i 1kg till när det jästfärdigt för att försöka få så hög procent som möjligt. Har gjort misstaget att jag slog i 6kg direkt men då verkade inte jästen orka börja jäsa(kan varit dålig jäst också). Så brukar som sagt använda 1kg per 5l vatten oftast. Jag kör det genom min potta, brukar samla spriten i gamla kvarter jag har (kvartingar ifall om kvarter är dialektalt). Har inte det exakt i huvudet hur jag tar mina cuts, men första blir tändvätska. Sen blir väl 1l heads som jag sparar och kokar med nästa gång. Sista litern brukar jag också spara. Brukar få ut runt 6l 45-50% som jag kolar 1 gång i 2 dygn och det brukar bli absolut tillräckligt bra för mig. Bättre än när jag kört labbe på turbomäsk och kolat på samma sätt. Tog dock inga vidare cuts då, bara ca 3dl till tändvätska, var ny på ämnet på den tiden så visste nog inte vad cuts va utan körde ner resterande i två 5l dunkar.
Jag brukade köra med samma mängd socker per liter vatten på den tiden när jag gjorde mäsk som mest, men hur mycket jäst brukade du använda? Jag brukade köra en kub färsk jäst per kg socker

//Kryddvittran
Skriv svar

Återgå till "Mäskjäsning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster