Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Jäsa mäsk med hög alkoholhalt med spannmål eller potatis istället för socker

Allt om hur du jäser din mäsk på bästa sätt.
SpritViking
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: lör nov 25, 2023 0:12

Jäsa mäsk med hög alkoholhalt med spannmål eller potatis istället för socker

Inlägg av SpritViking »

Hej! Jag planerar att starta ett destilleri och gör därmed lite forskning på kostnader och olika sätt att jäsa alkohol. Jag har tagit reda på att jag kan använda turbojäst med 8,5kg socker för att framställa 25L mäsk med en alkoholhalt på 20%. Då jag planerar att två av mina säljpunkter ska vara att spriten är ekologisk och lokalt tillverkad så undrar jag om någon har ett väldigt kosteffektivt recept för att framställa alkohol med potatis eller spannmål istället för socker.
Fisken
Bryggare
Inlägg: 152
Blev medlem: tis sep 24, 2013 19:06

Re: Jäsa mäsk med hög alkoholhalt med spannmål eller potatis istället för socker

Inlägg av Fisken »

Vad är syftet med destilleriet? Ska det bli smaksatt sprit? Jag tänker att det utöver kostnaden också blir olika smaker på en produkt gjord på potatis jämfört med säd eller socker. Får jag gissa tror jag det är svårt att slå socker när det gäller pris. Framför allt för att potatis och säd kräver att du mäskar för att stärkelsen ska konverteras till socker. Det innebär en massa jobb, mäskkärl och energi som ska investeras, utöver inköpspris för råvaran. Socker är bara att blanda och jäsa. Det som talar mot socker är nog, om jag får spekulera utan egen erfarenhet, att smaken på destillatet blir tråkigt.
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Jäsa mäsk med hög alkoholhalt med spannmål eller potatis istället för socker

Inlägg av latmasken »

Om du planerar att starta ett destilleri borde du läsa harleys tråd om hans uppbyggnad av Falbygdens bränneri.

https://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=17335
SpritViking
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: lör nov 25, 2023 0:12

Re: Jäsa mäsk med hög alkoholhalt med spannmål eller potatis istället för socker

Inlägg av SpritViking »

Fisken skrev: lör nov 25, 2023 21:39 Vad är syftet med destilleriet? Ska det bli smaksatt sprit? Jag tänker att det utöver kostnaden också blir olika smaker på en produkt gjord på potatis jämfört med säd eller socker. Får jag gissa tror jag det är svårt att slå socker när det gäller pris. Framför allt för att potatis och säd kräver att du mäskar för att stärkelsen ska konverteras till socker. Det innebär en massa jobb, mäskkärl och energi som ska investeras, utöver inköpspris för råvaran. Socker är bara att blanda och jäsa. Det som talar mot socker är nog, om jag får spekulera utan egen erfarenhet, att smaken på destillatet blir tråkigt.
Syftet är att till en början erbjuda en ekologisk vodka och en ekologisk gin som lämpar sig att ha i groggar på krogen. Alltså att jag måste få ut 96% sprit utan smak som jag i vodkans fall späder ut med vatten (kanske destillerat för att få mindre smak?) så att det blir 37,5% ABV och i ginens fall (som jag förstår det) späder ut till 60% ish varpå jag smaksätter det genom att destillera genom enbär och andra kryddor varpå jag även späder ut det destillatet till 37,5%. Senare vill jag även göra ett utbud av smaksatt sprit och flera nivåer av vodka och gin och även likörer.

Jag uppskattar att jag, om jag köper mycket vete, kan köpa ekologisk vete av en lokal bonde för 5kr/kg eller lägre. Med hjälp av tråden viewtopic.php?t=23121 uppfattar jag det som att om jag har 6kg vete i 25L vatten med enzymer och jäst så bör det jäsa. Jag kan ej mycket om mäskning men jag uppfattar det även som att jag måste krossa kornen. Vad jag kan läsa mig till mäskar man alltså genom att ha 2,7L vatten per kg vete med en temperatur på 64°C-66°C i 60-90 minuter. Antar att den kan värmas på olika sätt precis som den kan kylas ned på oliga sätt.

Därefter ska det jäsa och hittills har jag räknat med att använda en vinjäst med alkoholtolerans på 18% ABV och att det då tar ca en vecka att jäsa och att alkoholhalten då hamnar på ca 14% ABV. Detta skulle isåfall innebära att jag får ut 3,5L ren sprit på en 25L sats mäsk vilket är lika med 13 1/3 flaskor sprit med 37,5% ABV, låt oss säga att lite sprit går till spillo men om jag lyckas ta vara på 12,6 procentenheter av spriten från mäsken skulle det ge mig 12 flaskor (eller två lådor) per sats vilket innebär att per 25L jäskarl och vecka så kan jag få ut två lådor sprit.

Jag har inte läst på så mycket om kolning men den destillationsapparaten jag har kikat på (jag länkar allt i slutet av inlägget) kan hålla 50L så jag skulle kunna destillera två satser mäsk åt gången per destillationsapparat. Jag har även dålig koll på hur lång destillationsprocessen tar så svar på det skulle jag bli glad för :) Men jag antar att destillationen måste ske i minst två omgångar; en destillation på 65°C för att få bort all metanol och en destillation på ca 79°C för att utvinna all etanol.

Därefter skall ju spriten som ovan beskrivet spädas ut/smaksättas och omdestilleras för att bli gin och sedan buteljeras vilket jag antar att det finns mackapärer som kan göra processen effektiv. Jag behöver även hitta någonstans jag kan beställa passande plastflaskor till bra pris, jag har mejlat lite olika ställen och frågat men ännu inte fått något svar.

Länkar:
Enzym: Pilsner Enzym 4g/25L https://www.hembryggeriet.se/pektolas-5 ... -MQAvD_BwE
Jäst: Red Star Premier Cuvée 5 g https://shop.humle.se/jast/vinjast/torr ... injast-5-g
Destillationsapparat 50L: https://eur.vevor.com/alcohol-distiller ... pgQAvD_BwE
Alternativ destillationsapparat med dubbelfat (vet ej ännu vad det innebär men jag ska ta reda på om det är värt) 30L: https://eur.vevor.com/alcohol-distiller ... 0356918865

Jag tror inte jag missat något men om det är något i det jag skrivit som verkar ologiskt så blir jag väldigt glad om jag får det utpekat :)

Tack på förhand!
SpritViking
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: lör nov 25, 2023 0:12

Re: Jäsa mäsk med hög alkoholhalt med spannmål eller potatis istället för socker

Inlägg av SpritViking »

latmasken skrev: sön nov 26, 2023 14:36 Om du planerar att starta ett destilleri borde du läsa harleys tråd om hans uppbyggnad av Falbygdens bränneri.

https://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=17335
Tack! Det ska jag!
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Jäsa mäsk med hög alkoholhalt med spannmål eller potatis istället för socker

Inlägg av latmasken »

SpritViking skrev: sön nov 26, 2023 15:10 Men jag antar att destillationen måste ske i minst två omgångar; en destillation på 65°C för att få bort all metanol och en destillation på ca 79°C för att utvinna all etanol.
Den där meningen indikerar tyvärr att du inte förstått nånting om hur destillation fungerar.
SpritViking
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: lör nov 25, 2023 0:12

Re: Jäsa mäsk med hög alkoholhalt med spannmål eller potatis istället för socker

Inlägg av SpritViking »

latmasken skrev: mån nov 27, 2023 16:42
SpritViking skrev: sön nov 26, 2023 15:10 Men jag antar att destillationen måste ske i minst två omgångar; en destillation på 65°C för att få bort all metanol och en destillation på ca 79°C för att utvinna all etanol.
Den där meningen indikerar tyvärr att du inte förstått nånting om hur destillation fungerar.
Du får jättegärna upplysa mig till om var jag kan läsa om hur man gör då det jag läst hittills uppenbarligen varit fel då :)
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Jäsa mäsk med hög alkoholhalt med spannmål eller potatis istället för socker

Inlägg av Andy »

Lite destillationsteori och teknik:
viewtopic.php?t=15125
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Jäsa mäsk med hög alkoholhalt med spannmål eller potatis istället för socker

Inlägg av latmasken »

Ja det där med att tro att man kan använda de ingående ämnenas kokpunkt är som sagt var en gammal myt.

Om du har en blandning av etanol och vatten (och lite annat) och tillför värme till den så stiger temperaturen tills kokpunkten är uppnådd. Vad kokpunkten är beror på innehållet och går inte att påverka vid destillationen.

Tillför man mer värme så kokar det, kokpunkten förändras inte förrän innehållet förändras. När det kokar avgår ånga, det är denna ånga som är nyckeln i destillationen.

Ångan innehåller både vatten och etanol. Det går inte att påverka ångans innehåll genom att styra temperaturen, temperaturen ligger på vätskans kokpunkt hela tiden. Det man kan styra är hur mycket ånga som bildas. Det gör man genom att styra effekten. Högre effekt ger mer ånga. Jämför med en kastrull på spisen, kör du hög effekt vrålkokar det och kör du lägre effekt sjuder det. Men temperaturen på vätskan är densamma i bägge fallet.

För att få stark och ren sprit behöver man destillera flera gånger. Det kan man göra antingen just genom att destillera flera gånger, eller använda en kolonn.

I en kolonn så har man en kylare högst upp som gör att ångan kondenserar och droppar ner igen. Kondensatet värms av den stigande ångan och förångas igen. I en kolonn med plattor så motsvarar varje platta en destillation, så en kolonn med 7 plattor ger samma resultat som att destillera 7 gånger.

Kolonner med andra fyllningar räknat man med HETP, d.v.s. man tittar på hur många centimeter fyllning som motsvarar en "platta".

Ska du destillera kommersiellt så tror jag att riktigt plattor är att föredra, de är enklare att rengöra mellan körningarna än nån annan typ av fyllning.

Men som sagt var, detta är bara destillationen. Om du läser harleys tråd så ser du att det är rätt mycket annat som behöver lösas, du kan inte destillera i vilket utrymme som helst, du behöver ha ett Ex-klassat utrymmet (eftersom etanolångor är explosiva). Och jag tror du behöver ha lokalerna godkända för livsmedelshantering.

Sen ska vi inte tala om det här med tillstånd att destillera och skatta för spriten.
SpritViking
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: lör nov 25, 2023 0:12

Re: Jäsa mäsk med hög alkoholhalt med spannmål eller potatis istället för socker

Inlägg av SpritViking »

Andy skrev: tis nov 28, 2023 2:03 Lite destillationsteori och teknik:
viewtopic.php?t=15125
Tack så mycket! Ska läsa igenom det!
SpritViking
Färsk jäst
Inlägg: 6
Blev medlem: lör nov 25, 2023 0:12

Re: Jäsa mäsk med hög alkoholhalt med spannmål eller potatis istället för socker

Inlägg av SpritViking »

latmasken skrev: tis nov 28, 2023 17:18 Ja det där med att tro att man kan använda de ingående ämnenas kokpunkt är som sagt var en gammal myt.

Om du har en blandning av etanol och vatten (och lite annat) och tillför värme till den så stiger temperaturen tills kokpunkten är uppnådd. Vad kokpunkten är beror på innehållet och går inte att påverka vid destillationen.

Tillför man mer värme så kokar det, kokpunkten förändras inte förrän innehållet förändras. När det kokar avgår ånga, det är denna ånga som är nyckeln i destillationen.

Ångan innehåller både vatten och etanol. Det går inte att påverka ångans innehåll genom att styra temperaturen, temperaturen ligger på vätskans kokpunkt hela tiden. Det man kan styra är hur mycket ånga som bildas. Det gör man genom att styra effekten. Högre effekt ger mer ånga. Jämför med en kastrull på spisen, kör du hög effekt vrålkokar det och kör du lägre effekt sjuder det. Men temperaturen på vätskan är densamma i bägge fallet.

För att få stark och ren sprit behöver man destillera flera gånger. Det kan man göra antingen just genom att destillera flera gånger, eller använda en kolonn.

I en kolonn så har man en kylare högst upp som gör att ångan kondenserar och droppar ner igen. Kondensatet värms av den stigande ångan och förångas igen. I en kolonn med plattor så motsvarar varje platta en destillation, så en kolonn med 7 plattor ger samma resultat som att destillera 7 gånger.

Kolonner med andra fyllningar räknat man med HETP, d.v.s. man tittar på hur många centimeter fyllning som motsvarar en "platta".

Ska du destillera kommersiellt så tror jag att riktigt plattor är att föredra, de är enklare att rengöra mellan körningarna än nån annan typ av fyllning.

Men som sagt var, detta är bara destillationen. Om du läser harleys tråd så ser du att det är rätt mycket annat som behöver lösas, du kan inte destillera i vilket utrymme som helst, du behöver ha ett Ex-klassat utrymmet (eftersom etanolångor är explosiva). Och jag tror du behöver ha lokalerna godkända för livsmedelshantering.

Sen ska vi inte tala om det här med tillstånd att destillera och skatta för spriten.
Tack så mycket! Jag uppskattar hjälpen väldigt mycket, då är det väl destillationsapparaten och krav på utrymme som är de största mysterierna för mig just nu. Det enda jag vet om utrymmet är att det inte får användas som, eller vara avsett för, bostad :)
Skriv svar

Återgå till "Mäskjäsning"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster