Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Grainfather G30 V2 eller V3?

Avancerad utrustning och teknik, t.ex All-Grain & fatanläggningar
Tobutch
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: mån aug 24, 2009 0:00

Grainfather G30 V2 eller V3?

Inlägg av Tobutch »

Jag har tänkt försöka börja brygga lite mer seriöst än ölsats på spisen och har kollat på vilken utrustning som jag behöver och dess kostnader.
Efter att ha kollat igenom diverse recensioner har jag har mer eller mindre bestämt mig för att Grainfather G30 passar mig bäst både tekniskt och prismässigt.
Nu såg jag att Humlegårdens Ekolager har rea så V3.0 kostar samma som tidigare version vanligtvis gör.
Jag tänkte att det var självklart att slå till men sen såg jag att kundrecensionen låg på en stjärna.
Det är iofs bara en kund som skrivit, med denna person är verkligen inte nöjd med bryggverket.
Är det någon här som har någon erfarenhet av endera version. Några tips på vilken som är bäst att satsa på?
lyckholm
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: sön jan 01, 2023 16:55

Re: Grainfather G30 V2 eller V3?

Inlägg av lyckholm »

Jag har en Grainfather V2 och har gjort ett femtiotal bryggningar i den. Det jag sett av V3 så verkar ändringarna bara vara förbättringar tex så är de stökiga silkon packningarna på botten i maltkorgen och övre silplåt borta. Övre silplåt verkar inte användas längre. Överflödesröret i mitten av maltkorgen är borta och maltkorgen kan inte längre rotera när man rör om malten inför mäskning. Kör på V3.
Tobutch
Färsk jäst
Inlägg: 7
Blev medlem: mån aug 24, 2009 0:00

Re: Grainfather G30 V2 eller V3?

Inlägg av Tobutch »

lyckholm skrev: tor nov 23, 2023 12:15 Det jag sett av V3 så verkar ändringarna bara vara förbättringar. Kör på V3.
Tackar för svar.
Det här är uppfattningen jag också fått efter att ha kollat lite.

Kritiken jag läste var att pumpen var alldeles för dålig och att kylningen inte fungerade alls utan modifiering.
Från vad jag har sett så får många istället strypa flödet från pumpen och kylningen verkar omtyckt av de flesta.
Kan ju hända att han fått ett måndags ex eller har för höga krav på utrustningen.

En V3 får det bli och tack igen för svar.
lyckholm
Färsk jäst
Inlägg: 10
Blev medlem: sön jan 01, 2023 16:55

Re: Grainfather G30 V2 eller V3?

Inlägg av lyckholm »

På V2 stryper man flödet från pumpen under mäskningen för att inte all vört ska rinna i överflödespipan och det lär knappast behövas på V3.

Motströmskylaren fungerar alldeles utmärkt men bör kompletteras med en Wortometer för att kunna ha koll på vörtens temperatur på väg ner i jästkärlet.
Jag har dessutom kompletterat min V2 med en falskbotten som fungerar som extra filter när vörten pumpas ur bryggverket.
Skriv svar

Återgå till "Utrustning och teknik för ölbryggning, Avancerad"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster