Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Införskaffad brännare, vad är det för någon?

Föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Ärvt apparat? Hittat apparat? Vad är detta? Vad har jag fått tag i?
Snukken
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör nov 18, 2023 18:57

Införskaffad brännare, vad är det för någon?

Inlägg av Snukken »

Halloj!

Fick denna apparat för ett tag sen och söker lite hjälp med vad det kan vara samt försöker hitta en lösning för doppvärmaren som inte finns kvar längre. Viktigaste frågan är väll också om det är något att ha eller ska jag jaga vidare?

Hålet för doppvärmare är gängat och det verkar vara svårt att hitta något som passar.
IMG_5372.jpeg
IMG_5371.jpeg
Mvh Nybörjaren Snukken
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Införskaffad brännare, vad är det för någon?

Inlägg av Andy »

Det är en Labmaster.

Sprit producerar den, så den kan helt klart vara något att ha. Dock finns det modernare varianter nuförtiden. Antagligen gör du destillat med smak med den, eller så får du rena med aktivt kol om du vill ha brännvin. Läs denna tråd om du inte redan har gjort det:
viewtopic.php?t=24658

Kan ej hjälpa ang doppvärmare, förhoppningsvis kan någon annan på forumet ta den delen. Skulle du lyckas plugga igen hålet kanske du kan använda en portabel kokplatta som värmekälla istället.
Snukken
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör nov 18, 2023 18:57

Re: Införskaffad brännare, vad är det för någon?

Inlägg av Snukken »

Andy skrev: lör nov 18, 2023 21:45 Det är en Labmaster.

Sprit producerar den, så den kan helt klart vara något att ha. Dock finns det modernare varianter nuförtiden. Antagligen gör du destillat med smak med den, eller så får du rena med aktivt kol om du vill ha brännvin. Läs denna tråd om du inte redan har gjort det:
viewtopic.php?t=24658

Kan ej hjälpa ang doppvärmare, förhoppningsvis kan någon annan på forumet ta den delen. Skulle du lyckas plugga igen hålet kanske du kan använda en portabel kokplatta som värmekälla istället.
Tack för snabbt svar, jag är redo att använda aktivt kol men sen kanske målet är att bygga ihop en ny.

Det får nog luta mot en kokplatta instället då det förmodligen är svårt att hitta en ny värmare med samma gänga och storlek :?
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Införskaffad brännare, vad är det för någon?

Inlägg av latmasken »

Hålet är ju inte för en "doppvärmare" utan för en "elpatron". Jag är rätt säker på att det är nån typ av standardgänga, men exakt vilken är svårt att säga bara utifrån bilderna. Det finns en handfull olika standardgängor i de där dimensionerna.
Snukken
Newbie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör nov 18, 2023 18:57

Re: Införskaffad brännare, vad är det för någon?

Inlägg av Snukken »

latmasken skrev: sön nov 19, 2023 14:55 Hålet är ju inte för en "doppvärmare" utan för en "elpatron". Jag är rätt säker på att det är nån typ av standardgänga, men exakt vilken är svårt att säga bara utifrån bilderna. Det finns en handfull olika standardgängor i de där dimensionerna.
Överväger att beställa en patron och göra nya gängor då det är bökigt att beställa samt skicka tillbaka om det är fel gängor.

Runt 1500-2000W på el patronen borde räcka om jag läst andra trådar rätt
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Införskaffad brännare, vad är det för någon?

Inlägg av Andy »

Runt 1500-2000W på el patronen borde räcka om jag läst andra trådar rätt
Stämmer bra
latmasken
Brygguru
Inlägg: 4508
Blev medlem: tor sep 30, 2010 11:57

Re: Införskaffad brännare, vad är det för någon?

Inlägg av latmasken »

Det är väl bara att mäta och se vad det är för gänga och beställa patron med rätt gänga? Det finns som sagt var inte så himla många varianter.

Lär vara betydligt enklare att mäta vad det är för gänga än att försöka gänga om (särskilt då det ser ut att vara rostfritt).
Ullharen
Finjäsare
Inlägg: 81
Blev medlem: tis sep 10, 2019 22:37

Re: Införskaffad brännare, vad är det för någon?

Inlägg av Ullharen »

Der kan nog vara en 2" rörgänga.
Skriv svar

Återgå till "Labmaster"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster