Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Passivt kyld U-Böj

Snabbare variant av plastbrännaren som rymmer mer mäsk men kräver fläkt eller vattenkylning
Användarvisningsbild
Kryddvittran
Turbojäsare
Inlägg: 32
Blev medlem: mån jan 24, 2022 17:50
Utrustning: Inget ännu
Ort: Umeå

Passivt kyld U-Böj

Inlägg av Kryddvittran »

Gokväll alla!

I fredags när jag satt på min arbetsplats och drömde mig bort till en kask, så kom jag med lite funderingar angående U-böj designen, och det kanske skulle funka nu när jag och Sambon ska till och skaffa större lägenhet, istället för att snickra ihop en juniorplastis!

Det enda som är nackdelen med de 2 huvuddesignerna jag sett här på forumet är stöket med vattenkylning, eller priset på peltier, detta gör så jag ramlar tillbaka på Plastis 1.0 (alternativt hink på hink plastis) iom att jag inte är så sugen på superplastisens känsliga kylning (enligt användare här på forumet samt goda vänner till mig).

Men när jag satt där i fikarummet så kom jag på tanken att om man gör själva böjen väldigt hög (alltså att uttaget är 1-1.5 meter ovanför locket) så kanske den passiva värmeöverföring av PP-plasten räcker?

Så min fråga lyder, innan jag väll börjar bygga en: Tror ni att kylförmågan är tillräckligt hög för att fungera, eller är det mer värt att bygga nån annan variant på Plastis?

Jag har sett nånting ungefärligt liknande (fast i mindre skala och att en inte hann användas) i denna tråd: https://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=3060&start=15

Ha en fortsatt trevlig vecka!

MVH // Kryddvittran

Återgå till "U-böj plastis"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster