Observera

Du är inte inloggad och är påväg att skapa ett gästinlägg. Gästinlägg måste godkännas av forumledningen innan de visas på forumet. Detta kan dröja upp till en dag. Klicka här för att Logga in eller Bli medlem

Observera

Du läser en tråd som är taggad med Labmaster. Detta är en föråldrad och felkonstruerad apparat som inte ger ren sprit. Om du planerar ett nybygge se till att inte bygga en labmaster. Läs mer i dessa trådar Destillationsteori och teknik och Kolonnbrännartyper

Literflaskorna börjar rada upp sig. Bäst göra nu?

Världens enklaste brännare.
Användarvisningsbild
Ekorren
Turbojäsare
Inlägg: 34
Blev medlem: ons sep 19, 2018 16:46
Utrustning: Vinfabrik från PGW

Literflaskorna börjar rada upp sig. Bäst göra nu?

Inlägg av Ekorren »

Mors.
Första gången jag destillerar. Kör min variant på en superplastis. Funkar kanon.
Hållt på och funderat, byggt och testkört sen i juli och nu har den i skarpt läge hittills producerats ca 7x70cl med från 45% sen i fallande styrka till strecket under 30% vilket jag tycker är överraskande bra med tanke på den halvt misslyckade mäsken jag gjorde. Lyckades nog ha död på jästkulturen lite för tidigt med för hög värme.

Blandar jag ihop de 7 litrarna blir det ca 33% i styrka.
Har en ny mäsk på gång och gissar på ungefär samma resultat.
Ev. sänker jag tempen från 50C till 48C på nästa destillering. Visst blir det något starkare % om man kör lite lägre värme, eller minns jag fel?

Min tanke är att destillera om all "råsprit" jag har från två körningar.
Vill ha hyfsat starkt så jag kan smaksätta och späda till rätt styrka efteråt.
Vad kan % resultatet bli av en andra destillering? Har ingen aning. Beroro väl på värme etc. Siktar på 50%

Det jag funderar på, och säkert kan få ett bra råd om från samlad expertis, är om jag kan/ska kola rubbet INNAN jag destillerar till högre styrka?
Kolar jag och destillerar igen händer väl inget ofördelaktigt med produkten?
Det förblir väl samma kolade sprit men med högre procentsats, gissar jag :unsure:

Eller ska jag destillera till starkare % och kola sist

/Ekorren
Användarvisningsbild
Andy
Moderator
Inlägg: 1033
Blev medlem: lör aug 23, 2008 11:43

Re: Literflaskorna börjar rada upp sig. Bäst göra nu?

Inlägg av Andy »

Visst blir det något starkare % om man kör lite lägre värme, eller minns jag fel?
Vet ej, framgår nog i plastis-pdf:en.
Vad kan % resultatet bli av en andra destillering? Har ingen aning. Beroro väl på värme etc. Siktar på 50%
Att uppnå 50% efter en omkörning i plastisen ska nog inte vara några svårigheter.
Det jag funderar på, och säkert kan få ett bra råd om från samlad expertis, är om jag kan/ska kola rubbet INNAN jag destillerar till högre styrka?
Kolar jag och destillerar igen händer väl inget ofördelaktigt med produkten?
Det förblir väl samma kolade sprit men med högre procentsats, gissar jag
Förutsatt att du rengör alla prylar tillhörande plastisen noggrant så bör du kunna kola innan sista omkörningen i plastisen.
Skriv svar

Återgå till "Plastbrännaren"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 5 och 0 gäster